• 1
  • 2
2009-03-08, 19:48
Medlem
silbersteins avatar
Hej! För några månader sedan upptäckte jag att yttersta delen av min ena stortå knappt hade någon känsel. Känns lite som att den tillfälligt har somnat med skillnaden att den aldrig vaknar igen. Stör mig inte så väldigt mycket på detta, men tycker ändå att det är ganska underligt och funderar på vad det skulle kunna finnas för förklaring. "Känner" det väldigt tydligt när jag går, eller vidrör foten över huvud taget. Har inte märkt av någon som helst förbättring undet tiden som har gått. Tror ev. att jag har lite sämre balans pga detta, och det är ju faktiskt lite handikappande.
Citera
2009-03-08, 19:57
Medlem
adampoos avatar
Upplevt samma sak från och till i mina lilltår, vet inte vad det är men låter som vi har samma 'problem'..
Citera
2009-03-08, 20:06
Medlem
Eliza CTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av silberstein
Hej! För några månader sedan upptäckte jag att yttersta delen av min ena stortå knappt hade någon känsel. Känns lite som att den tillfälligt har somnat med skillnaden att den aldrig vaknar igen. Stör mig inte så väldigt mycket på detta, men tycker ändå att det är ganska underligt och funderar på vad det skulle kunna finnas för förklaring. "Känner" det väldigt tydligt när jag går, eller vidrör foten över huvud taget. Har inte märkt av någon som helst förbättring undet tiden som har gått. Tror ev. att jag har lite sämre balans pga detta, och det är ju faktiskt lite handikappande.

Har du möjligen någon ryggskada?
Domningar i stortå kan komma pga skadad nerv från ryggen. Just stortån påverkar balansen en hel del. Om ett tryck påverkar en längre tid går inte domningarna tillbaka så bäst är att höra med en läkare.
Mvh
Citera
2009-03-08, 20:17
Medlem
.ZoeJane.s avatar
Har din tå fått annan färg,eller ser ut som vanligt?
Har du varit ute i kallt väder?

http://www.vardguiden.se/templates/A...ArticleID=3217
Citera
2009-03-08, 20:37
Medlem
silbersteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adampoo
Upplevt samma sak från och till i mina lilltår, vet inte vad det är men låter som vi har samma 'problem'..

Lustigt. Tack för alla svaren. Nej jag råkade ut för detta någon gång under sensommaren, så är definitivt ingen köldskada. Tån ser helt normal ut, har så vitt jag vet ingen ryggskada. Dock gillar jag att sitta framför datorn i sängen i div. ställningar som nog inte är mumma för ryggen, så skulle möjligtvis kunna vara så någon nerv som hamnat i kläm pga detta. Men konstigt som sagt att det verkar hyfsat permanent.
Citera
2009-07-26, 01:42
Medlem
Ursäkta att jag lånar tråden.

Har förlorat en stor del av känseln i båda stortårna. Jobbar i en frys där jag i början av passet
fryser om fötterna, men när de domnar bort senare så är det inga problem. Dock undrar jag hur
skadligt det är?
Förlorad känsel struntar jag i, men hur skadligt är det i längden? Vill ju inte amputera bort någonting.
Citera
2009-07-26, 02:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HejHopps
Ursäkta att jag lånar tråden.

Har förlorat en stor del av känseln i båda stortårna. Jobbar i en frys där jag i början av passet
fryser om fötterna, men när de domnar bort senare så är det inga problem. Dock undrar jag hur
skadligt det är?
Förlorad känsel struntar jag i, men hur skadligt är det i längden? Vill ju inte amputera bort någonting.
Ta på dig ett extra par tjocksockar, köldskador är inte att leka med vettu.
Citera
2009-07-26, 04:14
Medlem
jag kan inte känna något under mina tår, då huden är "härdad".. annars är det lugnt
Citera
2009-07-26, 05:21
Bannlyst
Känselbortfall är väl ett ganska allvarligt symptom?

Gå till läkare
Citera
2009-07-26, 16:39
Medlem
Red/Greys avatar
Jag har haft samma problem. Jag tappade känseln på ovansidan av tårna när jag låg i lumpen. Fick det förklarat för mig att det berodde på att kängorna var för täta och att det inte var ett ovanligt problem. Låter ganska troligt, då jag får tillbaka symptomen när jag åker snow board.

En annan, lite skojig grej som jag har lyckats med, är att få en muskel i benet att sluta att fungera! Detta uppstod efter ett par månaders apatiskt sittande på samma stol framför TV/Dator under ett glapp mellan studier och arbete. Kunde inte vinkla foten uppåt hur mycket jag än försökte, lite skum känsla... Det var väl någon nerv som låg i kläm kan jag tänka mig. Det hela löste sig när jag började att röra på mig igen.
Citera
2011-06-28, 21:58
Medlem
bassan1000s avatar
jag har samma problem i mina stortår på yttersida. går du mycket? hårda golv skapar tryck på tån som också skadar tån, nerverna utsätts för tryck och dessa får en skada som upplevs som domnande. utöver det bildas det också oftast förhårdnad på stortåns yttersida och därav får man minskad känsel. det du kan tänka på när du står och går är att inte lägga vikten på framsidan av foten för mycket utan mer på hälen. allt handlar om en god hållning.

mvh
/studerande sjuksköterska med samma problem (skriver från min killes sida)
Citera
2011-07-21, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av silberstein
Lustigt. Tack för alla svaren. Nej jag råkade ut för detta någon gång under sensommaren, så är definitivt ingen köldskada. Tån ser helt normal ut, har så vitt jag vet ingen ryggskada. Dock gillar jag att sitta framför datorn i sängen i div. ställningar som nog inte är mumma för ryggen, så skulle möjligtvis kunna vara så någon nerv som hamnat i kläm pga detta. Men konstigt som sagt att det verkar hyfsat permanent.

Jag har exakt samma problem, på högertån. Har inte haft känsel nu på 2 veckor, riktigt irriterande och obehagligt. Men har du fått tillbaka känseln nu?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in