2003-09-28, 22:27
Medlem
Fandangos avatar
Som de flesta känner till är självförtroende viktigt här i livet, det krävs i det mesta.
Tror ni man känner av om folk har dåligt självförtroende direkt eller måste man lära känna personen bättre?

Kan man få folk att ändra sin uppfattning om en genom att försöka ge ifån sig en bild av att man är självsäker?

Kan det vara så att man hällre umgås med folk med självförtroende än dem utan?

Många frågar att disskutera om, jag är riktigt intresserad av att se hur folk ser på det här ämnet
Citera
2003-09-28, 22:38
Medlem
/dev/jesuss avatar
en persons självförtroende syns och märks, utan tvekan. jag tror heller inte det går att "fejka" sitt självförtroende. lite kanske.

det bästa tipset jag kan komma på för att bättra på sitt självförtroende är att bättra på sig själv, ens självbild kommer som av en ren konsekvens att bli bättre då med.

ofta kan en så enkel sak som att gå och gymma -- ordentligt -- två ggr i veckan göra underverk för självförtroendet. även om just ens kroppsbyggnad inte har så jätte mycket att göra med saken så kommer ens självkänsla att förbättras.
Citera
2003-09-29, 23:57
Medlem
gnotkes avatar
Ett enkelt sätt att få bättre självförtroende är att tänka på sin kroppshållning. Om du sträcker på dig och jämfört med om du sjunker ihop med ryggen så kan du känna vilken skillnad det ger i självförtroende.

Försök sen att se dig som, framgångsrik så känner du verkligen boosten av självförtroendet komma fram. En rätt skön känsla faktiskt!
Citera
2003-09-30, 20:16
Medlem
Green Leaders avatar
Jag tror att det bästa är att inte bry sig så mycket. Du är den du är och det kan varken du eller någon annan ändra på. Lär dig att leva med dig själv. Om någon har problem med hur du är så är det uppenbarligen en person som det inte lönar sig att spilla tid och energi på -- gå vidare.

Men dra det inte till överdrift, om du tycker att du är en fet, fysiskt klen och obildad nolla och har problem med det så ryck gärna upp dig och gör något åt det. Men gör inget endast för att någon annan tycker så. Lär dig också att sätta mål i enlighet med din förmåga. Inget skadar självförtroendet så som att man sätter mål för sig själv som man sedan inte kan nå upp till. Men, igen, ta det inte till överdrift genom att sikta på dikeskanten snarare än på trädtopparna.
Citera
2003-10-01, 23:08
Medlem
Tippi Hedrens avatar
Felpostat inlägg.
Citera
2003-10-02, 00:07
Medlem
Tippi Hedrens avatar
Utan tvekan så syns ens självförtroende av andra. Hur man går, hur man står, hur man talar, hur man gestikulerar, hur man ler, hur man tittar på andra. Allt visar hur ens självförtroende är. Jag kan lätt se på folk som har dåligt självförtroende att dom har just det. Det brukar yttra sig i framförallt en rädsla och osäkerhet att ha en egen åsikt, att föra fram en egen ståndpunkt. Dom brukar vilja se vad dom andra i gruppen tycker innan dom själv säger någonting. Dom kanske tycker att deras egna åsikter inte är värda nåt, att dom inte har så mycket att komma med. Eller, om dom har dåligt självförtroende för sin kropp, att dom tycker att dom inte är tillräckligt attraktiva, att dom är fula, för tjocka, för långa, för små bröst, eller vad det nu kan vara.

Det är ganska enkelt att hjälpa folk med den här typen av problem. När det gäller åsikter och tyckanden kan man ge dom utrymme, man kan lyssna på dom, ta dom på allvar, ta in deras åsikter och bearbeta dom. Man kan säga till dom vad man tycker är bra, och bara ignorera det man tycker är dåligt. Man kan höja dom genom att ta fram nåt dom har sagt som ett bra exempel i andra sammanhang. "nej, jag håller inte med dig där i den frågan. Titta bara på Herr X här bredvid mig som gjorde det där mycket bättre när han sa att..." osv. Det kan få vem som helst att växa lite.

Folk med dåligt självförtroende brukar göra sig själva osynliga. Dom säger så lite som möjligt, dom försöker synas så lite som möjligt. Det man kan göra då är att just "se" dom, att låta dom förstå att dom har blivit "sedda". Det finns hela yrkeskategorier med osynliga icke-människor. Städare, servitörer, budbärare, sophämtare, vaktmästare. Yrkesgrupper vars enda existensberättigande är att göra sitt jobb så fort som möjligt med så lite problem som möjligt. När en städerska städar en lokal är det ingen som ser henne, hon blir totalt ignorerad. Ingen låtsas om att hon finns, ingen hälsar på henne, ingen säger nåt. Varje gång jag ser en städare säger jag "vilken vacker dag det är idag?" eller något liknande, vadsomhelst, det spelar ingen roll. Poängen är att man visar att man ser dom, man visar att dom finns. Och varje gång jag gör det ser jag ett ansikte lysas upp, många gånger ser man att dom kommer att leva en hel dag på vad man just sa. Jag sa till en kille från kommunes parkförvaltning som just höll på att ansa en gräsmatta att "vad vackert det blir här, vad snyggt du gör det!" och han stannade upp, titta på vad han hade gjort, och lös upp. Han insåg precis att "ja, jag har gjort ett bra jobb idag. Det har jag verkligen." Det är så lätt att höja människor, och jag försöker göra det så ofta jag kan, utan att det känns tvunget eller konstlat.

En annan sak man kan göra är att låna lite status och självförtroende från sitt framtida jag. Säg att jag kommer att få ett bättre jobb inom en kort tid. Jag kan använda den statusen innan jag får den. Och jag kan använda det självörtroendet för att just skaffa mig den post som skulle ge mig det från början. En chef som kan välja mellan två sökanden kommer naturligtvis att ta den person som tycker det är så himla självklart att han ska få just den den posten. Skillanden mellan sitt nuvarande och framtida jag får inte vara för stort, då blir det ett glapp, man spelar "big", men man kan låna tillräckligt mycket för att alltid ligga steget före. Den här mekanismen kommer att föra med sig en viss respekt, eftersom man alltid har mer status och självförtroende än ens egen position borde föra med sig.

En annan sak jag trodde förut rörde det "status-kapital" man byggde upp. Jag trodde att man skaffade sig en viss position, en viss status, en viss respekt. Ett sorts kapital. Och varje gång man använde det för att hjälpa och stödja och höja andra så blev det kapitalet mindre. Man använde upp kapitalet, och sen byggde man upp förmögenheten igen. Det dröjde länge innan jag insåg att varje gång man gör ett statement, varje gång man sticker ut hakan, varje gång man försvarar en annan människa, varje gång man gör något för någon annan utan att tänka på dig själv, så ökar ens kapital. Det är den enda formen av ekonomi jag känner till där kapitalet ökar ju mer man använder det. Varje gång du gör något sådant, så ökar din respekt i andras ögon.

Hur kan man summera det hela? Jag tycker att det är viktigt att lyssna på folk, höra vad dom har att säga. Jag tycker att det är viktigt att synliggöra dom människor som har svårt för att bli sedda. Jag visar dom respekt genom att ta dom på allvar, se dom, höra dom, visa att dom finns.
Citera
2003-10-03, 18:41
Medlem
Mihailovics avatar
.

Visst betyder pengar, framgång m m mkt för självförtroendet.

Men äkta och beständigt självförtroende kommer när du vet vem
du är och vad du står för. Det låter enkelt men det är det inte för alla.

Känner till du dessutom till dina bra och dåliga sidor samt att du är
ärligt stolt för den du är och det du gör/gjort i livet är självförtroendet
på topp.
Citera
2003-10-04, 01:24
Medlem
Kashs avatar
Jag kan ha svårt för att umgås med personer med dålig självförtrende. Framförallt för att de ofta är tillbakadragna och, som någon tidigare nämnde, ofta inte hävdar sin egen ståndpunkt. Ofta leder det till att man får ta "ledar rollen" och fatta besluten. Det är vanligtvis kanske inget större problem, men när det gäller folk som inte uttrycker sin åsikt kan det bli svårt då man inte vet ifall de gillar ditt beslut eller inte.

Det finns så klart vägar runt problemen, men överlag är det lättare att umgås med folk som har en "självförtroendesnivå" nära din egen. Relationen tenderar då att bli mer jämnställd.

Det är saker jag lagt har lagt märke till ibland iaf.

Förövrigt så var det ett lysande inlägg Tippi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in