• 1
  • 2
2003-09-28, 22:06
Medlem
Hej,
har problem med gamla DOS-program som inte vill fungera i nyare datorer. XP är ju känt för att vara särskilt besvärligt, så jag installerade win2000 i en bärbar HP (2 GHz, P4) för att kunna köra en del enkla gamla DOS-program. Vissa program funkar, men knackigt, bl a ser grafiken ihopfluten och skum ut i HP:n, medan andra program aldrig startar, utan jag får Runtime error 200, trots att programmen fungerar fint i en stationär dator (800Mhz) med samma operativsystem. Beror körningsproblemet i den nyare datorn på processorn, och finns det möjligheter att lösa detta? Att hitta nya drivrutiner till själva programmen är uteslutet, dock.

Tacksam för hjälp,
apple7
Citera
2003-09-28, 22:23
Medlem
MeatAbstracts avatar
dos finns inte i NT systemen.
Citera
2003-09-28, 23:32
Medlem
enverhoxha99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeatAbstract
dos finns inte i NT systemen.

Nä men du har väl en kommandotolk va? Som kan köra dos-progg? Faktum är att många dos-program kan köras bättre under NT-environment (Win2k, XP t ex) än i dos:-).....hur då, frågar man kanske. Jo, ge dos-programmen rättighet att köra i egen VDM=virtual dos machine, så blir dom stabilare:-)...testa med ett gammalt dosprogg som pkzip t ex. Högerklicka på det och välj att köra i kompatibiltetsläge för valfritt prog och testa dig fram......det ska funka...och gör det inte det är det kanske hårdvaran som inte funkar för just det progget, tror knappast det är operativet....
Citera
2003-09-28, 23:55
Medlem
MeatAbstracts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enverhoxha99
Nä men du har väl en kommandotolk va? Som kan köra dos-progg? Faktum är att många dos-program kan köras bättre under NT-environment (Win2k, XP t ex) än i dos:-).....hur då, frågar man kanske. Jo, ge dos-programmen rättighet att köra i egen VDM=virtual dos machine, så blir dom stabilare:-)...testa med ett gammalt dosprogg som pkzip t ex. Högerklicka på det och välj att köra i kompatibiltetsläge för valfritt prog och testa dig fram......det ska funka...och gör det inte det är det kanske hårdvaran som inte funkar för just det progget, tror knappast det är operativet....

dos finns inte.
däremot en emulator.
Citera
2003-09-29, 11:02
Medlem
enverhoxha99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeatAbstract
dos finns inte.
däremot en emulator.

Nej korrekt, DOS finns inte längre, därav namnet VDM=Virtual DOS Machine:P
Citera
2003-09-29, 11:22
Medlem
kaks avatar
Att grafiken ser konstig ut kan väl bero på att den använder en annan upplösning än din skärm har.
På vissa bärbara kan man ställa in om man vill att program i fullskärmsläge ska utnyttja hela skärmytan eller inte.
Citera
2003-09-29, 11:57
Medlem
En del Dos program som strulat för mig har faktiskt funkat när man använder Winxp's kompatiblitets läge..

Välj egenskaper på exe/com filen så ser du en flik som heter Kompatiblitet, testa kan funka ..
Citera
2003-09-29, 23:16
Medlem
ja ja, men det funkar inte

Tack för alla svar.
Jag har testat XP:s "kompatibilitetsläge" - funkar inte,
och jag har försökt köra från kommandotolken med "kompatibel maskinvaruemulering" ikryssad -funkar inte,
jag har försökt uppgradera win2000 med senaste service pack 4 - funkar inte, jag har uppdaterat directX till v 9 - funkar inte.
Jag vägrar tro att det är olösligt. Fler tips, tack! Finns det "externa" dosemulatorer?

apple7
Citera
2003-09-29, 23:33
Medlem
xatrixs avatar
Ett tips: DirectX har inget med saken att göra...
Citera
2003-09-30, 01:06
Medlem
Vad är det för program förresten,..
Citera
2003-10-02, 21:52
Medlem
Det handlar om flera program. Ett, Matematikverkstaden, har jag fått att fungera med en trevlig Dos-emulator, DosBox, från http://dosbox.sourceforge.net.
Den går segt, men den går. Med ett annat program, planets.exe från http://www.astronomy.ch, går det däremot inte alls. Det går så långsamt att det helt enkelt står still. Det är lite lustig paradox: Man kör ett jättesnabbt litet Dosprogram på en jättesnabb (2 GHz) laptop som låtsas att den är en gammal dator, och så går allt jättelångsamt. Mannen med planetsimuleringsprogrammet, verkar inte ha några uppgraderingar i tankarna. Vet någon hur man kan få det att rassla i en HP Compac notebook nx9000?

apple7
Citera
2003-10-02, 23:22
Medlem
Liftarens avatar
Borde det inte gå att köra dual boot och ha Dos som ett av startalternativen?

/L
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in