2009-03-08, 17:23
Medlem
Som i anmäla - genmäla - Mälaren

Vart kan 'mäla' (främst som verb antar jag) härledas? Jag gissar att det är besläktat med 'mål' (tungomål, att ha mål i mun), kan mål/mäla vara en nu ej använd variant av tal/tala? En random fundering jag hade bara, vore kul om någon kunde ge sin åsikt.
Citera
2009-03-08, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av a3Helgon
Som i anmäla - genmäla - Mälaren

Vart kan 'mäla' (främst som verb antar jag) härledas? Jag gissar att det är besläktat med 'mål' (tungomål, att ha mål i mun), kan mål/mäla vara en nu ej använd variant av tal/tala? En random fundering jag hade bara, vore kul om någon kunde ge sin åsikt.

Mycket riktigt! Verbet mäla är kausativ till mål, d.v.s. 'få till tal', underförstått 'tala'.
Citera
2009-03-08, 17:48
Medlem
Ah, kul!

Hur kommer det sig då att mål/mäla försvann? Var det dialektalt och försvann med införandet av rikssvenskan? Fick det ge plats för importerad utländsk motsvarighet? Hade det överhuvudtaget någon utbredning?

Framförallt att Mälaren heter just Mälaren får mig att tro att det är ganska gammalt, orts- och platsnamn brukar ju leva kvar oförändrade länge, även efter att innebörden gått förlorad som jag förstått det.

Någon kunnig som kan ge svar?
Citera
2009-03-08, 18:00
Medlem
Citat:
Ah, kul!

Hur kommer det sig då att mål/mäla försvann? Var det dialektalt och försvann med införandet av rikssvenskan? Fick det ge plats för importerad utländsk motsvarighet? Hade det överhuvudtaget någon utbredning?

Framförallt att Mälaren heter just Mälaren får mig att tro att det är ganska gammalt, orts- och platsnamn brukar ju leva kvar oförändrade länge, även efter att innebörden gått förlorad som jag förstått det.

Någon kunnig som kan ge svar?

Substantivet mål änvänds fortfarande i dag, gärna om dialekt, ex. de uppländska målen = de uppländska dialekterna. Angående verbet mäla har det snarare utkonkurerrats av senare inlånade verb som snacka och prata.

Förleden Mäl- i Mälaren har inte samma rot som mål/mäla, utan betyder troligtvis 'sandbank'.
Citera
2009-03-08, 19:55
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karilaz
... Förleden Mäl- i Mälaren har inte samma rot som mål/mäla, utan betyder troligtvis 'sandbank'.
Jordarten mjäla finns än idag och är en av omständigheterna finmald fraktion.
Både mjäla och mull i allmänhet är troligen besläktade med verbet mala.

Första ledet i Mälaren syftar på en grövre fraktion från inlandsisarnas kvarnar.
Citera
2009-03-09, 14:41
Medlem
petter eremitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karilaz
Substantivet mål änvänds fortfarande i dag, gärna om dialekt, ex. de uppländska målen = de uppländska dialekterna. Angående verbet mäla har det snarare utkonkurerrats av senare inlånade verb som snacka och prata.

Förleden Mäl- i Mälaren har inte samma rot som mål/mäla, utan betyder troligtvis 'sandbank'.
Ordet mäla används i vissa kortspel, till exempel Canasta. Det betyder då, att lägga ut ett antal kort av samma valör.

MVH

Petter Eremiten
Citera
2009-03-15, 18:52
Medlem
Hej igen,

Inte varit här på flashback på några dagar, ville bara tacka för alla svar .
Citera
2009-03-18, 01:39
Medlem
Gands avatar
Citat:
Ah, kul!

Utbredning? Ja, det kan du lita på!

Kväde av ingen mindre än Egil Skallagrimsson, född ca 910, död 992
Detta kvad Egil vid endast tolv års ålder:

Þat mælti mín móðir,
at mér skyldi kaupa
fley ok fagrar árar
fara á brott með víkingum,
standa upp í stafni,
stýra dýrum knerri,
halda svá til hafnar,
höggva mann ok annan

Så sa min moder,
att mig skulle köpas
skepp och fagra åror
fara och slåss med vikingar,
stå upp i stäven,
styra dyrbara knarren,
stanna till i hamnar,
hugga en och annan
Senast redigerad av Gand 2009-03-18 kl. 01:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in