2009-03-08, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Molson Canadian
Nej, ordet använde jag som en generell definition.

Det är oerhört irriterande att du ska spela dum hela tiden. Om jag ber dig snällt, kan du sluta då?

Snälla, sluta.

Du ser saker på ett visst jämställt sätt och utgår ifrån att andra också gör det. Antar att du är forskarskadad. Att vistas i en miljö med intellektuell likriktning kan inte vara särskilt bra.
Citera
2009-03-08, 15:32
Medlem
Adolf bittlers avatar
Jag tycker det är sjukt. Ingen vet nog riktigt hur ett barn påverkas av en sådan sak. Men jag gissar att det resulterar i dålig självkänsla och osäkerhet. Barn ska vara fria och själva välja vad dom vill leka med. Detta är ett experiment med barn från en politisk ideologi som jag tycker mindre och mindre om.
Citera
2009-03-08, 15:48
Medlem
Molson Canadians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuff datakille
Det är oerhört irriterande att du ska spela dum hela tiden. Om jag ber dig snällt, kan du sluta då?

Snälla, sluta.

Du ser saker på ett visst jämställt sätt och utgår ifrån att andra också gör det. Antar att du är forskarskadad. Att vistas i en miljö med intellektuell likriktning kan inte vara särskilt bra.

Varför ifrågasatte du ordvalet "man" då?
Jag är ingen tankeläsare. Försöker du säga något, så får du gärna vara tydlig.
Citera
2009-03-08, 15:50
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Varför ifrågasatte du ordvalet "man" då?
Jag är ingen tankeläsare. Försöker du säga något, så får du gärna vara tydlig.

Ordvalet man visar att du inte bara talar för dig själv utan för en allmänt vedertagen åsikt.
Citera
2009-03-08, 15:54
Medlem
Molson Canadians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adolf bittler
Jag tycker det är sjukt. Ingen vet nog riktigt hur ett barn påverkas av en sådan sak. Men jag gissar att det resulterar i dålig självkänsla och osäkerhet. Barn ska vara fria och själva välja vad dom vill leka med. Detta är ett experiment med barn från en politisk ideologi som jag tycker mindre och mindre om.

Varför kan det inte lika gärna resultera i motsatsen?
Att barnet får god självkänsla och säkerhet för att det blivit bemött utifrån sin person och inte en massa föreställningar om kön?

Tänker du dig att barn blir mer fria och får välja själva om man inordnar dem i föreställningar om kön?

För övrigt anser jag inte att barn ska vara "fria och välja". Det är vårdnadshavares ansvar och jag anser att det är klart bristande föräldraförmåga att lämpa över sitt föräldraansvar på sina barn.
Citera
2009-03-08, 15:56
Medlem
Citat:
Att barnet får god självkänsla och säkerhet för att det blivit bemött utifrån sin person och inte en massa föreställningar om kön?

Tänker du dig att barn blir mer fria och får välja själva om man inordnar dem i föreställningar om kön?

För övrigt anser jag inte att barn ska vara "fria och välja". Det är vårdnadshavares ansvar och jag anser att det är klart bristande föräldraförmåga att lämpa över sitt föräldraansvar på sina barn.

Det kan säkert resultera i motsatsen också. Poängen han vill ha fram är nog snarare att det inte är ok att experimentera med barns sociala liv på ideologiska grunder. Sen är det väl inget som säger att bara för att pojken vet att han har snopp så är han inordnad i föreställningar om kön?
Citera
2009-03-08, 16:02
Medlem
Molson Canadians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Ordvalet man visar att du inte bara talar för dig själv utan för en allmänt vedertagen åsikt.

Jag hänvisade till ett standardexempel som ingår i flertalet studier som har gjorts över hur man bemöter och uppfattar flickor resp. pojkar. Det exemplet jag tog upp har gått till så att man visat samma bild på en gråtande bebis och så frågat "Varför gråter hon?" resp. "Varför gråter han?" och det blir olika svar beroende på vilket kön man tror att det är. I det ena fallet gråter "hon" för att "hon" är ledsen och i det ena fallet gråter "han" för att "han är arg.
Citera
2009-03-08, 16:03
Medlem
Molson Canadians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fateless
Det kan säkert resultera i motsatsen också. Poängen han vill ha fram är nog snarare att det inte är ok att experimentera med barns sociala liv på ideologiska grunder. Sen är det väl inget som säger att bara för att pojken vet att han har snopp så är han inordnad i föreställningar om kön?

Äh, det är ren inbillning att det inte sker annars. Det är bara att somliga ideologier går bra, men andra inte.
Citera
2009-03-08, 16:16
Medlem
Citat:
Äh, det är ren inbillning att det inte sker annars. Det är bara att somliga ideologier går bra, men andra inte.

Det sker inte på samma sätt med andra ideologier. Man begränsar inte ett barns identitet som ett ideologiskt experiment i andra ideologier. Att man i sveriges kvinnostyrda skolväsen försöker indoktrinera alla att det röda blocket är det rätta är en annan sak.
Citera
2009-03-08, 16:16
Medlem
Adolf bittlers avatar
Citat:

Jag tror inte att barn förstår på samma sätt som du och jag förstår. därmed skapas förvirring. Jag tänker mig att man ska låta barnen vara. Sedan tror jag du missförstod mig när det kommer till ett barns frihet och vilja. När jag var liten var jag fri. Dvs jag lekte med vad och vem jag ville.
Citera
2009-03-08, 17:39
Medlem
Molson Canadians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fateless
Det sker inte på samma sätt med andra ideologier. Man begränsar inte ett barns identitet som ett ideologiskt experiment i andra ideologier. Att man i sveriges kvinnostyrda skolväsen försöker indoktrinera alla att det röda blocket är det rätta är en annan sak.

För det första är det väl snarare tvärtom, att de inte begränsar barnets identitet så att det ska passa in i särskilda könsföreställningar. Jag förstår inte riktigt vad det är som är så upprörande med att föräldrar inte trycker in sina barn i ett särskilt fack.

För det andra, så finns det familjer av all möjlig åskådning och tro som av naturliga skäl påverkar barnen. Menar du att vissa ska tillåtas medan andra inte?
Jag kan inte se att en viss åskådning eller trosuppfattning per automatik innebär att barn far illa. Det handlar om helt andra saker när sådant sker.
Citera
2009-03-08, 17:41
Medlem
Molson Canadians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adolf bittler
Jag tror inte att barn förstår på samma sätt som du och jag förstår. därmed skapas förvirring. Jag tänker mig att man ska låta barnen vara. Sedan tror jag du missförstod mig när det kommer till ett barns frihet och vilja. När jag var liten var jag fri. Dvs jag lekte med vad och vem jag ville.

Förvirring pga vad?

Jag tänker mig att man har ansvar för sina barn och inte ska låta dem vara. Nej, du lekte inte med vad och vem du ville. Du lekte med vad och vem du ville som dina föräldrar inte invände emot. Hoppas jag, i alla fall. Annars finns det skäl att ifrågasätta deras föräldraförmåga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in