• 1
  • 2
2009-03-08, 01:42
Medlem
Tjena!

Sitter på min Linuxburk nu efter att jag råkat pajja min laptop.
Något som stör mig är det skitfula typsnittet som jag får dras med på en del sajter, bland annat Flashback.

Bild: http://g.imagehost.org/0210/flashback.png

Någon som vet hur jag ändrar? Det spelar ingen roll vilket typsnitt jag byter till i Firefox, alla ser likadana ut

Edit: Oh! När vi ändå är på Firefoxlinjen. Mitt Firefox crashar så fort jag ska titta på en film på Youtube, någon som haft det problemet?
Senast redigerad av Isterband 2009-03-08 kl. 02:02.
Citera
2009-03-08, 01:46
Medlem
Prova att ta bort "stylen" du har och använd vanliga flashback
Citera
2009-03-08, 02:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mattie_Gr
Prova att ta bort "stylen" du har och använd vanliga flashback

Det har inte med den att göra.
Citera
2009-03-08, 02:17
Medlem
hejLarss avatar
Den ser ju mycket bättre ut än "vanliga" fonten enligt mig...
Citera
2009-03-08, 02:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejLars
Den ser ju mycket bättre ut än "vanliga" fonten enligt mig...

Anledningen till att jag tycker denna är så ful kan mycket väl vara en vanesak, men den är fortfarande ful
Citera
2009-03-08, 02:23
Bannlyst
Det är för att du inte har Arial, Verdana och de vanliga fonterna installerade på din dator. :>
Citera
2009-03-08, 02:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enigmium
Det är för att du inte har Arial, Verdana och de vanliga fonterna installerade på din dator. :>

Ahah! Smart, det tänkte jag fan inte på.
Citera
2009-03-08, 02:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Isterband
Ahah! Smart, det tänkte jag fan inte på.

De ska gå att tanka hem med något simpelt kommando i terminalen har jag för mig. Har själv inte så mycket erfarenhet av Linux, knappt någon faktiskt.
Citera
2009-03-08, 03:08
Medlem
Har nu märkt att jag har många problem med Firefox i Ubuntu, värt att nämna kanske är att jag kör senaste Ubuntu Server Edition.

Ljud och bild fungerar inte alltid i flash, t.ex på 90% av filmerna på Youtube. Ibland stängs Firefox bara ner och ibland blir bildrutan på YT helt svart och inget ljud kan höras.
Någon?
Citera
2009-03-08, 09:23
Medlem
orkarNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isterband
Har nu märkt att jag har många problem med Firefox i Ubuntu, värt att nämna kanske är att jag kör senaste Ubuntu Server Edition.

Ljud och bild fungerar inte alltid i flash, t.ex på 90% av filmerna på Youtube. Ibland stängs Firefox bara ner och ibland blir bildrutan på YT helt svart och inget ljud kan höras.
Någon?

Erm. Välkommen till Linux...
Ditt första problem löses genom installation av lite fler fonts, testa
Kod:
sudo apt-get install msttcorefonts
för Microsoft TrueType-teckensnitt.

Gillar du inte M$ kan du köra med Liberation-fontsen från Red Hat, dem använder jag nu och jag föredrar absolut flashback i Ubuntu framför när jag använder Windows.
Kod:
sudo apt-get install ttf-liberation

Angående ljud och bild så har det skitit sig rejält sen 8.04 om jag inte minns fel. Pulseaudio, som introducerades till gemene användare med 8.04 (rätta mig om jag är off) kan typ inte hantera många olika ljudkällor på samma gång. Hos mig funkar det såhär:
Amarok + flash i Webbläsare (FF3), funkar samtidigt. Vill jag dra igång SR's webbradio (som körs i Realplayer) får jag inte ha någon annan ljudkälla igång samtidigt (till exempel facebook där den jävla chatten blippar ibland).
Vidare funkar inte Spotify (genom Wine) eller Skype om någon annan ljudkälla rullar över huvud taget. Om man, till exempel, drar igång en jewtube-video när något av de programmen är igång så spelar den upp de första 3-4 sekunderna utan ljud och stannar sedan. Det låter som att det är det du upplever.

För att lösa problemet kan man antingen skriva
Kod:
sudo killall pulseaudio
för att reverta till ALSA (gillar du det så kan du gå till System->Preferences->Sound och ändra allt till ALSA) eller söka lite knepigare workarounds på g00gle.

Pust.
Citera
2009-03-08, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orkarN
Kod:

Nu blev det riktigt fint tycker jag, tack för hjälpen!
Citera
2009-03-08, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orkarN
Erm. Välkommen till Linux...
Ditt första problem löses genom installation av lite fler fonts, testa
Kod:

Gillar du inte M$ kan du köra med Liberation-fontsen från Red Hat, dem använder jag nu och jag föredrar absolut flashback i Ubuntu framför när jag använder Windows.
Kod:
sudo apt-get install ttf-liberation

Angående ljud och bild så har det skitit sig rejält sen 8.04 om jag inte minns fel. Pulseaudio, som introducerades till gemene användare med 8.04 (rätta mig om jag är off) kan typ inte hantera många olika ljudkällor på samma gång. Hos mig funkar det såhär:
Amarok + flash i Webbläsare (FF3), funkar samtidigt. Vill jag dra igång SR's webbradio (som körs i Realplayer) får jag inte ha någon annan ljudkälla igång samtidigt (till exempel facebook där den jävla chatten blippar ibland).
Vidare funkar inte Spotify (genom Wine) eller Skype om någon annan ljudkälla rullar över huvud taget. Om man, till exempel, drar igång en jewtube-video när något av de programmen är igång så spelar den upp de första 3-4 sekunderna utan ljud och stannar sedan. Det låter som att det är det du upplever.

För att lösa problemet kan man antingen skriva
Kod:
sudo killall pulseaudio
för att reverta till ALSA (gillar du det så kan du gå till System->Preferences->Sound och ändra allt till ALSA) eller söka lite knepigare workarounds på g00gle.

Pust.

Tack så mycket! Det löste sig finfint med typsnitten nu!

sudo killall pulseaudio hjälper inte så mycket
Kod:
isterband@thisone:~$ sudo killall pulseaudio
pulseaudio: no process killed
Och i System->Preferences->Sound så är allt ändrat till ALSA, men det blir ingen skillnad
Flash är helbuggat för mig nu, video är omöjlig att titta på ljud kan man inte höra och ibland så buggar flashapplikationen helt sönder.

Video och ljud fungerar utmärkt om jag ska t.ex kolla på film genom VLC eller liknande.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in