• 1
  • 2
2009-03-07, 00:51
Medlem
Jag är just nu inne i en stora svacka och har absolut inga glädjeämnen i mitt liv. Jag äter SSRI mot ångest/oro/depression men hittills har det inte hjälpt.

Jag har nu börjat fundera på att åka iväg till värmen och bara uppleva något nytt och komma bort från allt hemma. Det jag är inne på är en resa till t.ex. Asien och stanna borta en längre period. Under mina "bra perioder" känns resan som något jag vill genomföra och något som skulle kunna hjälpa mig. När oron och ångesten tar över känns det dock helt hopplöst och jag kan bara se mig själv bryta ihop på en eventuell resa och inte alls klara av det.

Finns det någon här som har erfarenheter av att göra det jag talar om? Det kanske är dumt att lämna den trygghet man har hemma för något helt annorlunda när man mår dåligt. Har någon här blivit hjälpt av att agera på ett liknande sätt?
Citera
2009-03-07, 01:01
Medlem
Om du själv känner att du vill åka bort ett tag tycker jag det låter som en god idé. Men som du säger kan det vara bra att ha tryggheten hemma. Men jag tycker du ska åka.
Citera
2009-03-07, 01:09
Medlem
Squalos avatar
Jag tror det är bra ide.

Men välj resmålet väl och ge dig inte av på typ backpackning själv i Vietnam. Något som är mer all-inclusive i karibien eller USA kanske funkar bättre och inte är ett lika stort steg.
Citera
2009-03-07, 03:27
Medlem
Späks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squalo
Jag tror det är bra ide.

Men välj resmålet väl och ge dig inte av på typ backpackning själv i Vietnam. Något som är mer all-inclusive i karibien eller USA kanske funkar bättre och inte är ett lika stort steg.

Bra funderat.

Om du kör all-inclusive så har du möjligheten att bara ligga och dega på hotellet om depressionen skulle ta överhanden någon dag. Du kan liksom beställa upp mat och dryck, eller bara ligga i en solstol med solglas på i ett hörn och bara glo.

Det är också mycket möjligt att ett miljöombyte kan gagna dig!
Citera
2009-03-07, 08:20
Medlem
Arch_Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Späk
Det är också mycket möjligt att ett miljöombyte kan gagna dig!

tror oxå det är en bra idé
Citera
2009-03-07, 08:49
Medlem
Deliras avatar
Jag tycker det låter som en positiv idé. Att ha något att se fram emot och kanske få tillfälle att slippa de krav och måsten som finns kan vara något som för gott med sig.

Nackdelen kan vara att hemvändandet kan bli ångestfyllt om man har saker som man inte tagit itu med där hemma.

Men i det stora hela tycker jag att det kan bli en god paus i din tillvaro.
Citera
2009-03-07, 11:22
Medlem
Absolut, har du pengarna så go for it - vad har du att förlora på det? Sitter själv i samma sits, och en av de få saker som håller mig uppe i all denna grådaskiga dysterhet är tanken på att lämna Sverige för något spännande och trevligt resmål, om än bara tillfälligt
Citera
2009-03-07, 17:47
Medlem
Roygbivs avatar
Låter som en bra idé. När jag fick min depression i början på 2008 så tog mina föräldrar med mig till kina, och hela veckan mådde jag bra, fick gå upp tidigt och se på nya saker, sov bra (när man väl kommit över jetlaggen), åt ny mat, och ja, allat funkade väldigt bra. När jag kom hem så hade min hjärna kommit igång och fungerade bättre, och jag fick ha med mig minnena från resan väldigt länge som hjälpte mig i vardagen.
Citera
2009-03-07, 18:03
Medlem
lithionits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tabloid Junkie
Jag är just nu inne i en stora svacka och har absolut inga glädjeämnen i mitt liv. Jag äter SSRI mot ångest/oro/depression men hittills har det inte hjälpt.

Jag har nu börjat fundera på att åka iväg till värmen och bara uppleva något nytt och komma bort från allt hemma. Det jag är inne på är en resa till t.ex. Asien och stanna borta en längre period. Under mina "bra perioder" känns resan som något jag vill genomföra och något som skulle kunna hjälpa mig. När oron och ångesten tar över känns det dock helt hopplöst och jag kan bara se mig själv bryta ihop på en eventuell resa och inte alls klara av det.

Finns det någon här som har erfarenheter av att göra det jag talar om? Det kanske är dumt att lämna den trygghet man har hemma för något helt annorlunda när man mår dåligt. Har någon här blivit hjälpt av att agera på ett liknande sätt?

Det kanske funkar.. fast å andra sidan kanske du känner dig så ensam och deppig att du får för dig att försöka begå självmord.

Tycker defintivit du ska kontakta din läkare ang. byte av medicin, då SSRI ofta är otillräckligt för svårare depressioner.

Du behöver sannolikt en medicin som både ökar halten av serotonin och noradrenalin t.ex. remeron (mirtazapin) eller efexor (venlafaxin), just remeron som jag även själv står på. Är väldigt effektivt mot depression, ångest och sömnstörning och blev utnämt till det mest effektiva antidepressiva preparatet i en stor meta studie av antidepressiva som publicerades nyligen, dessutom har det en lindrig biverkningsprofil och snabbt insättande effekt, vilket man tyvärr inte kan säga om Efexor
Citera
2009-03-07, 20:19
Medlem
Consolamentums avatar
Jag har haft depression två gånger i mitt liv; vid bägge tillfällena har det så småningom gått över tack vare terapi och medicin (citalopram och senare efexor), men miljöombyte och variation i tillvaron är definitivt fördelaktigt också. Lycka till!
Senast redigerad av Consolamentum 2009-03-07 kl. 20:28.
Citera
2009-03-07, 20:52
Medlem
the barons avatar
Jag har själv bott utomlands i ett halvår, och jag kan säga att det viktigaste är att inte förvänta sig några mirakel.

Du är fortfarande samma människa, iaf initialt, och ditt psyke följer med dig var du än går... att förvänta sig mirakel kan bara göra dig mer deppad tyvärr.

MEN i längden är vi byggda för miljöombyte, utmaningar och nya inspirationer som visar alla möjligheter i livet osv.. så jag tror att du kommer att vinna på det!

Att sitta stilla och vara rädd för allt förvärrar oftast..
Citera
2009-03-07, 21:01
Medlem
obotlig_realists avatar
Jag tror att det bästa sättet att ta sig ur en depression är att fokusera på sånt som får en att må så bra som möjligt. Då läker man sakta men säkert.
Felet många gör då man mår dåligt är att fokusera för mycket på varför man mår dåligt. Istället borde man verkligen fokusera på vad det är som får en att må så bra som möjligt. Därför låter det som en mycket bra idé att fara iväg om man trivs med det.

Däremot tror jag inte man ska tvinga sig till att göra saker bara för bekämpa depressionen eftersom man då lätt tar med sig depressionen vad man än hittar på.

Det finns alltid guldkorn i tillvaron hur dåligt man än mår och det är dom man måste dra nytta av. Överhuvudtaget tror jag att depressioner uppstår på grund av att man glömt bort hur man tillgodoser vissa behov man har. Man måste hitta tillbaka till sig själv helt enkelt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in