Citat:
Ursprungligen postat av flowman66
Efterhanskonstruktion för att mörka att du har fel. Redan glömt vad du skrev tidigare.
Bära med sig? Vadå skall han bygga en ryggsäck av löv eller stoppa upp de i anus för senare användning.
Sedan att det inte faller under dina kriterier för planering är ointressant. Det är bara ett tecken på din inskränkthet och uppvisar endas de fördomar som alltid funnits mot djur i maktsyfte. Till och med enklare djur kan planera. Katter kan sätta sig på lur för att invänta byte. Det är inget de gör random. Apor är betydligt smartare. De har en nästan identisk genpol med människan.
Djur kan på likande sätt som människor bli deprimerade vara neurotiska eller ha andra personlighetstörningar, känna sorg osv. Det tyder på ett stort inre liv.
Du är bland de otrevligaste debattörer jag stött på på flashback. Att kalla mina argument för efterhandskonstruktioner är ett ganska dåligt argument. I stora drag tror jag snarare att vi talar runt varandra på grund av begreppsförvirring rörande planering.
Här finns en artikel
http://www.lucs.lu.se/LUCS/051/LUCS.051.pdf skriven av Peter Gärdenfors som tar upp precis det vi debatterar. Läs sida 6. om Lurendrejeri och planering, där står följande: "Men samtliga exempel på planering bland djur som finns tillgängliga i
den etologiska litteraturen rör planering för aktuella behov. Apor och
andra djur ägnar sig åt planering för att de är hungriga eller törstiga,
trötta eller skrämda. Kognitionsforskaren Agneta Gulz påpekar i sin
avhandling att människan är det enda djur som kan planera för framtida
behov."
Om du vill debattera sakfrågan vidare så okej. Men kom för helvete inte och säg att jag mörkar misstag med efterhandskonstruktioner. Du framstår bara som dum.