2009-03-11, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av semuor
Ja där var du ju jävligt lustig. Inte mitt fel att du inte begriper själv att jag menade mänskliga tankar som i ungefär hur en människa tänker och inte ordagrant, mänskliga tankar, som såklart bara människor kan tänka...
Jag begrep. Jag ville bara klargöra för de som inte kunde läsa mellan raderna i din dåligt formulerade mening.
Citera
2009-03-11, 18:50
Medlem
semuors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av engl
Jag begrep. Jag ville bara klargöra för de som inte kunde läsa mellan raderna i din dåligt formulerade mening.

Ja, hade du läst igenom hela tråden skulle du sett att det redan diskuterats om huruvida de kunde ha "mänskliga" tankar till viss grad. Det var även anledningen till att jag använde det uttrycket.

och nej, du begrep uppenbarligen inte
Citera
2009-03-11, 19:23
Medlem
HRCs avatar
Jag begriper mig inte på människor som hävdar att djur bara är sina förprogrammerade instinkter och liknande. Alla som har ett husdjur med päls kan berätta om olika händelser som klart visar att hundar, katter och andra högre däggdjur har förmåga att resonera, räkna ut saker och förstå sammanhang.

Vid ett tillfälle hällde jag upp torrfoder till kissen, jag tog en bit och knäckte mellan framtänderna. När katten hörde det stirrade han häpet på mig och lät "Nääää!" Obetalbart. Det var helt tydligt att jag olovligt hade försett mig av HANS mat, alternativt att han undrade vad i hela friden jag höll på med.
Citera
2009-03-11, 22:40
Medlem
edeforests avatar
Har antal exempel där katterna i huset, i mina ögon, försökt lura antingen mig eller någon annan familjemedlem. Ibland när de försöker smyga in i rum som de vanligtvis inte ska vara i(rum som inte används alltså kan de glömmas bort) och om vi upptäcker detta brukar de oftast gömma sig illa kvickt, eller så rusar de ut ur rummet och stannar några meter utanför. När man sedan kommer för att kolla vart katten var på väg börjar den kela och låtsas som ingenting. Men tror nog mycket är trial and error beteende, men vet ej om den kan tänka sig flera alternativa händelser som kan uppstå om den försöker gå in i rummet, och sedan agera efter detta, eller om varje lite enskild detalj i mitt beteende gör så att katten agerar på ett visst sätt utan undantag(om det nu inte händer något väldigt extremt).
Citera
2009-03-13, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hejsvej
Jo, men bara inom en väldigt kort tidsperiod. De kan "planera" att använda en pinne för att peta ned en banan. Men det slår dem aldrig att pinnen kan vara användbar senare utan släpper pinnen efter att de fått bananen, de planerar alltså inte för framtiden.

Jo, de kan planera för morgondagen tex.
Citera
2009-03-13, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flowman66
Jo, de kan planera för morgondagen tex.
Du måste ge oss mer kött på benen. Man vet ju inte vad man argumenterar mot om du enbart säger ovanstående. Om man ska fortsätta i samma anda så skulle Hejsvejs sagt; "Nej".
Sedan skulle du sagt; "Jo".
Osv.
Osv.
Citera
2009-03-14, 09:39
Medlem
Citat:
Du måste ge oss mer kött på benen. Man vet ju inte vad man argumenterar mot om du enbart säger ovanstående. Om man ska fortsätta i samma anda så skulle Hejsvejs sagt; "Nej".
Sedan skulle du sagt; "Jo".
Osv.
Osv.

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/a...anera-1.482426

För mig är det självklart att de kan planera. De är väldigt lika människor.
Citera
2009-03-14, 10:54
Medlem
Hejsvejs avatar
Citat:
http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/a...anera-1.482426

För mig är det självklart att de kan planera. De är väldigt lika människor.

Som jag så, ovan de kan planera för en kort period. Testerna som beskrevs i artikeln påvisar inte att en apa kan spara en arsenal av ändamålsenliga verktyg som denne bär med sig under längre tidsperioder. Arkeologiska fynd tyder på att homo habilis gjorde detta men vad jag vet har man inte hittat någon apflock med denna förmåga ännu (man ska även komma ihåg att det är ganska stor skillnad mellan apor som lever vilt och de som fostras av människor, en metodologisk svårighet som uppstår för schimpanstränare är att skilja planerande i den inre världen från betingning).

P.s Att kalla dem "mästare på att planera" är en stark överdrift.
Senast redigerad av Hejsvej 2009-03-14 kl. 10:58.
Citera
2009-03-15, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hejsvej
Som jag så, ovan de kan planera för en kort period. Testerna som beskrevs i artikeln påvisar inte att en apa kan spara en arsenal av ändamålsenliga verktyg som denne bär med sig under längre tidsperioder. Arkeologiska fynd tyder på att homo habilis gjorde detta men vad jag vet har man inte hittat någon apflock med denna förmåga ännu (man ska även komma ihåg att det är ganska stor skillnad mellan apor som lever vilt och de som fostras av människor, en metodologisk svårighet som uppstår för schimpanstränare är att skilja planerande i den inre världen från betingning).

P.s Att kalla dem "mästare på att planera" är en stark överdrift.

Efterhanskonstruktion för att mörka att du har fel. Redan glömt vad du skrev tidigare.

Bära med sig? Vadå skall han bygga en ryggsäck av löv eller stoppa upp de i anus för senare användning.

Sedan att det inte faller under dina kriterier för planering är ointressant. Det är bara ett tecken på din inskränkthet och uppvisar endas de fördomar som alltid funnits mot djur i maktsyfte. Till och med enklare djur kan planera. Katter kan sätta sig på lur för att invänta byte. Det är inget de gör random. Apor är betydligt smartare. De har en nästan identisk genpol med människan.

Djur kan på likande sätt som människor bli deprimerade vara neurotiska eller ha andra personlighetstörningar, känna sorg osv. Det tyder på ett stort inre liv.
Senast redigerad av flowman66 2009-03-15 kl. 15:13.
Citera
2009-03-15, 16:01
Medlem
Hejsvejs avatar
Citat:
Efterhanskonstruktion för att mörka att du har fel. Redan glömt vad du skrev tidigare.

Bära med sig? Vadå skall han bygga en ryggsäck av löv eller stoppa upp de i anus för senare användning.

Sedan att det inte faller under dina kriterier för planering är ointressant. Det är bara ett tecken på din inskränkthet och uppvisar endas de fördomar som alltid funnits mot djur i maktsyfte. Till och med enklare djur kan planera. Katter kan sätta sig på lur för att invänta byte. Det är inget de gör random. Apor är betydligt smartare. De har en nästan identisk genpol med människan.

Djur kan på likande sätt som människor bli deprimerade vara neurotiska eller ha andra personlighetstörningar, känna sorg osv. Det tyder på ett stort inre liv.

Du är bland de otrevligaste debattörer jag stött på på flashback. Att kalla mina argument för efterhandskonstruktioner är ett ganska dåligt argument. I stora drag tror jag snarare att vi talar runt varandra på grund av begreppsförvirring rörande planering.

Här finns en artikel http://www.lucs.lu.se/LUCS/051/LUCS.051.pdf skriven av Peter Gärdenfors som tar upp precis det vi debatterar. Läs sida 6. om Lurendrejeri och planering, där står följande: "Men samtliga exempel på planering bland djur som finns tillgängliga i
den etologiska litteraturen rör planering för aktuella behov. Apor och
andra djur ägnar sig åt planering för att de är hungriga eller törstiga,
trötta eller skrämda. Kognitionsforskaren Agneta Gulz påpekar i sin
avhandling att människan är det enda djur som kan planera för framtida
behov."

Om du vill debattera sakfrågan vidare så okej. Men kom för helvete inte och säg att jag mörkar misstag med efterhandskonstruktioner. Du framstår bara som dum.
Citera
2009-03-15, 16:37
Medlem
Citat:

På samma sätt som daggmaskar planerar att överleva genom att äta?
Citera
2009-03-15, 16:56
Medlem
Citat:
På samma sätt som daggmaskar planerar att överleva genom att äta?

vet inte om du är korkad eller skämtar

sannolikt det förstnämda för det var inget roligt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in