• 1
  • 2
2009-03-06, 16:16
Medlem
Jag har alltid undrat vad min katt tänker, eftersom det enda han gör är att sova i min säng, käka o går ut o skiter. Det måhända att jag tar lite initiativ o leker lite med han, men utöver det så gör han inte ett nåt.

Har djur inget sug efter att jaga även om de inte är hungriga, eller kanske bara springa runt pga rastlöshet?
Citera
2009-03-06, 16:17
Bannlyst
De jagar ju inte för mat om de får mat hemma? det är en lek eller så är det för att ge bytet till ägaren.
Citera
2009-03-06, 16:19
Medlem
4283s avatar
"Vad gör din katt när du inte är hemma?"

Nejmen, jag förstår dig... Samma sak med hundar. De sitter/ligger och bara väntar på att
ägarna ska komma hem, och det är roligt i några minuter - sen ligger de där igen, tills de
bli utgång/lek eller mat.
Citera
2009-03-06, 16:23
Medlem
gTab2s avatar
Är det så mycket annorlunda från ditt eget liv om du tänker efter?
Citera
2009-03-06, 16:23
Medlem
Jag har sett studier på att djur drabbas av depression om de blir inlåsta en längre period, men vafan när de har friheten att springa runt så skiter dom i det... kontentan av detta måste vara att djur måste ha "mänskliga tankar" till en viss grad, eller?
Citera
2009-03-06, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gTab2
Är det så mycket annorlunda från ditt eget liv om du tänker efter?

Jag blir extremt rastlös av att ligga i en säng en hel dag, ja.
Citera
2009-03-06, 16:24
Medlem
tältpinnes avatar
På ämnet så finns det festliga filmer på youtube vill jag minnas, catcam kanske man söker, små kameror man sätter runt halsen på fanskapet för att se vad den hittar på.

Edit: filosofi? aja
Citera
2009-03-06, 16:58
Medlem
.ZoeJane.s avatar
Mina katter kan plötsligt få ett ryck och ha kapplöpning över golven,ser helknäppt ut.Eller ligga och lurpassa på varandra bakom dörrar.

Tror dom sover mest när jag inte är hemma.

Den ena katten började en dag frenetiskt slicka på sin päls.Det bara fortsatte då och då och när han började bli kal blev jag orolig.

Tog han till veterinären som inte heller kunde se vad problemet var.
Inga odjur i pälsen,inga ändrade förhållande hemma såsom nya människor eller djur.Han åt bra och inga andra problem.

Han fick diagnosen stress.Min latmask till katt som äter,sover och skiter var stressad? Helt komiskt men allt annat var okej med han.
Så lika plötsligt som han började med sin ovana slutade det också.
Pälsen växte tillbaka och han har inte fortsatt med det heller.
Citera
2009-03-06, 17:06
Medlem
adequates avatar
Jag har länge fascinerats över andra arters mentala liv. Ofta brukar min leopardgecko ligga och titta på mig från sitt terrarium, och jag är alltid lika förbryllad över hur hon kan tänkas processa det hon ser. I fallet gecko kanske man visserligen inte kan tala om "tankar" i samma utsträckning som i fallet katt, då de inte har ett lika utvecklat cortex, men fortfarande finns ju:
1) Ett perceptuellt system för att ta in information, och
2) En centralenhet för processande av denna information.

Så hur mycket processas denna information? Finns det någon qualia att tala om? Kan man kanhända tala om grader av qualia på samma sätt som det finns grader av medvetenhet, som varierar i komplexitet i takt med cortex' dito?

Tyvärr kan vi inte få något svar på dylika frågor än. Vi behöver verkligen telepatiska gränssnitt för att kunna uppleva andras upplevda världar.
Citera
2009-03-06, 18:23
Medlem
Carleoneyähs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LennyGlenny
Jag har sett studier på att djur drabbas av depression om de blir inlåsta en längre period, men vafan när de har friheten att springa runt så skiter dom i det... kontentan av detta måste vara att djur måste ha "mänskliga tankar" till en viss grad, eller?

Det tror jag, de kan ju bli ledsna, glad you name it. Men jag skuille inte vilja säga "mänskliga tankar", jag skulle snara säga "kattiska" tankar, när det gäller katter?

Men som sagt tror jag att de tänker, känner ungefär som vi.
Citera
2009-03-06, 18:31
Medlem
Jag tror att katter tänker i bilder och ljud, som man kan tänka sig att barn gör innan de lär sig tala, då man börjar tänka i "ord" istället.
Citera
2009-03-06, 20:27
Medlem
Dreamstates avatar
Djur och människor är inte alltför olika.
Visst, vi har ett välutvecklat sinne som kan sätta ord på omgivningen, men det verkar ju en del djur också ha till en grad.

Vartenda levande varelse är i grund och botten instinktsdriven, instinkter kan anpassas efter både erfarenhet och "uppfostran" i avsaknad för bättre ord, betingning typ, tänk Pavlovs hundar.
Klart så har djur också både fysiologiska och mentala motiveringar, om de skadas av något, så gör de ett beslut att det som skadade dem är ett farligt objekt eller djur, så det är ju inte enbart instinkter.

Jag tycker det är väldigt intressant med ljud som djur gör, det som låter som ett bröl kan ju för ett djur vara ett specifikt rop på hjälp eller något.
Tonart verkar vara en viktig del av kommunikation, så jag antar att detsamma gäller även för katter.
More research please!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in