2003-09-27, 20:17
Medlem
unix_cores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Padme
Tidigare fungerade min dator jättebra, men så lurades jag att uppdatera mitt Windows (2000 Professional) och gick till Microsoft Update (eller vad det nu heter) där det kom upp en lista på allt som borde uppdateras. Så jag gjorde det. Men det har bara blivit krångel *snyft*.

Tidigare så hade jag t.ex Windows Media Player 7 (tror jag det var), och inget krånglade med den, men nu när jag har Windows Media Player 9, så låser sig ofta datorn när jag ska spela upp filer. Bilden fryser och jag måste slå av datorn på strömbrytaren och starta om den igen. Även Internet Explorer uppdaterades till en nyare version, och nu blir det ofta så att många bilder inte laddas fram när man besöker en sida utan man måste trycka på uppdatera-knappen en gång innan den visas korrekt. Extremt störande!

Kan man inte ta bort uppdateringarna och få allt som vanligt igen, eller måste jag installera om hela Windows (det vill jag helst inte, för jag vet knappt hur man gör)? Jag trodde ju saker skulle bli bättre om man uppdaterade, men så blev det ju inte!
Ta en titt i Kontrollpanelen->Lägg till/ta bort program.
Där listas många av de uppdateringar som installeras. Har svårt å tro att det är alla dock...

Sen brukar windowsskivorna ha nån reparationsgrejj som jag tror återställer ganska mycket av själva operativsystemet, men inte helt säker. Det kan npg bli svårt att ta bort uppdateringarna på mediaplayer till exempel utan att installera om.
Citera
2003-09-27, 21:49
Medlem
Bombad Bimbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av unix_core
Sen brukar windowsskivorna ha nån reparationsgrejj som jag tror återställer ganska mycket av själva operativsystemet, men inte helt säker. Det kan npg bli svårt att ta bort uppdateringarna på mediaplayer till exempel utan att installera om.

XP har väl det, inte Win2000.

Men att ominstallera är inte så farligt svårt. Det är en bra idé att då och då formatera om hårddisken och ominstallera system och program. Man måste bara se till att avsätta litet mer tid till det än vad man kanske först tror (och - viktigt! - inte glömma att backa upp filer som kan ligga dolda på systemdisken, t ex mailfoldrarna om man använder Outlook Express). Själva installationen tar ett par timmar med flera omstarter, men sedan tar det tid att komma igång igen.

Padme, har du testat någon annan browser än IE?
Citera
2003-09-27, 22:05
Medlem
unix_cores avatar
Du har tur att windows fortarande startar iaf, har lite dåliga erfarenheter av det i XP efter uppdateringar.
Citera
2003-09-28, 02:05
Medlem
MeatAbstracts avatar
behövs väl inte någon formatering.
både IE och WMP9 kan du avinstallera i läggtill/ta bort program.
Med nya uppdateringar med W2k så det finnas ett till alternativ som låter dig ta bort förinstallerade windows program som IE osv.
Du kan ju ta bort dem och installera in IE 5.5 eller vad du hade innan.
Samma sak med Windows Mediaplayer. Du kan ju givetvis ta bort dem flesta uppdateringarna från windows update. Service Packen kan du bara ta bort om du valde att arkivera dem. Men det är ingen bra ide att ta bort säkerhetsuppdateringar. Däremot kosmetikauppdateringar kan du ju skippa som uppdatering till WMP9 te.x
Citera
2003-09-29, 17:33
Medlem
Error 404s avatar
Har Win 2000 och hämtat hem servicepack 4. Skit i att hämta hem rekommenderade uppdateringar och ta bara sp 4. Det fungerar bra på min i alla fall.

Ha det!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in