2009-03-06, 14:38
Medlem
lethaldoses avatar
Tjo, jag är ingen datorexpert så jag tänkte fråga här..
Jag har just installerat oblivion på min laptop, och det laggar som satan, Det går väldigt segt, och hackar fram.. även på dom lägsta inställningarna.. Datorn är precis formaterad och har:

AMD Athlon X2 Dual-Core QL-62 2.00 GHz
3.00 GB RAM
ATI Mobility Radeon HD 3450

Den borde väll klara oblivion hyffsat? Är det Windows Vista som ställer till det? Eller är det grafikkortet?

MVH.
Citera
2009-03-06, 14:42
Medlem
Nate Blacks avatar
Det är nog grafikkortet som är problemet. Vilka inställningar kör du med? Oblivion är nämligen fortfarande ett krävande spel. Slå annars av HDR, AA och liknande. Dra även ner på 'grass drawing distance'. Kolla om det inte finns några mods som fixar till prestandan på Oblivion, tror det fanns sådana på tesmods-hemsida.
Citera
2009-03-06, 14:45
Medlem
lethaldoses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nate Black
Det är nog grafikkortet som är problemet. Vilka inställningar kör du med? Oblivion är nämligen fortfarande ett krävande spel. Slå annars av HDR, AA och liknande. Dra även ner på 'grass drawing distance'. Kolla om det inte finns några mods som fixar till prestandan på Oblivion, tror det fanns sådana på tesmods-hemsida.

Har stängt av alla krävande funktioner och även sänkt batteritiden för att öka prestandan. Ska kolla det där med tesmods
Citera
2009-03-06, 14:50
Medlem
hawaruss avatar
Det är nog ditt grafikkort, ramet är det inget fel på! Som innan sas, testa en eller flera mods som kan hjälpa dig!
Citera
2009-03-06, 14:51
Medlem
lethaldoses avatar
Tror du man kan köra lite mer krävande spel som t.ex. Oblivion och Fallout 3 ifall man byter ut grafikkortet? Eller sparar jag mer pengar på att köpa ett xbox 360?

Är grafikkort till laptops dyrare än till stationära?
Citera
2009-03-06, 15:05
Medlem
Nate Blacks avatar
Att uppgradera grafikkort till laptops är omöjligt utan att lägga ut flera tusentals kronor och prestandan är inte direkt värt det.

Modifikationer, eller köpa en stationär/ny laptop eller en spelkonsol vore det smartaste.
Citera
2009-03-06, 15:21
Medlem
Dreass avatar
Trodde du att det skulle flyta på den där datorn? Processorn är inte direkt bra och grafikkortet sitter i en bärbar, det säger det mesta!
Citera
2009-03-06, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lethaldose
Tror du man kan köra lite mer krävande spel som t.ex. Oblivion och Fallout 3 ifall man byter ut grafikkortet? Eller sparar jag mer pengar på att köpa ett xbox 360?

Är grafikkort till laptops dyrare än till stationära?
HP har, sålänge jag vet, sina grafikkort fast monterade på moderkortet. Därav att jag sålde min när grafikkortet gick sönder. Att byta skulle kosta mer än vad datorn var värd, enligt HP.
Citera
2009-03-06, 18:05
Medlem
lethaldoses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrilloo
HP har, sålänge jag vet, sina grafikkort fast monterade på moderkortet. Därav att jag sålde min när grafikkortet gick sönder. Att byta skulle kosta mer än vad datorn var värd, enligt HP.

Aha, okej. Kanske värt att inskaffa ett xbox då!
Citera
2009-03-07, 19:12
Medlem
Jag körde Oblivion på men 3 år gamla laptop med en AMD på 1,8 GHz, nåt sunkigt ATI kort med 128 mb RAM och 1 GB RAM i laptopen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in