2009-03-06, 12:26
Medlem
Synvillans avatar
Vad händer med min dator?

- Helt plötsligt efter jag startat om datorn så vill den att jag ska logga in på windows. Vilket jag aldrig behövt innan.
- Alla ikoner på skrivbodet är märkta med blått. (som man har markerat dem med musen)
- Jag kommer inte åt internet.
- Cpu:n ligger på 100 konstant.
- Använder firefox. Men det kommer upp pop up från "Kredit 365" som jag aldrig hört talas om i explorer.
- Fel medelande från microsoft windows. "Datorn har återställts efter ett alvarligt fel. En loggfil har skapats över det här felet."
- När skriver detta (från laptopen) ser jag att skärmsläckaren frys laggar.

Ska tillägga att jag kan väldigt lite om datorer och hoppas någon kan hjälpa en stackars data rookie.

Jag sticker iväg så länge och köper en stationär hårddisk så jag kan rädda det väsentliga. Bilder etc.

Tacksam för all hjälp jag kan få.
Citera
2009-03-06, 13:18
Medlem
Kanske virus. Följ denna guide.
https://www.flashback.org/showthread.php?t=855308
Citera
2009-03-06, 13:35
Medlem
MycketBras avatar
Det låter som samma som jag fick igår. Jag har fortfarande diverse problem men jag lyckades åtminstånde få internet att fungera genom att köra malwarebytes:

http://www.gt500.org/malwarebytes/mbam-setup.exe

Har även kört full McAfee scan. Jag har fortfarande massa issues dock som sagt, verktygsfälet går inte att klicka i tex, så jag antar att jag kommer få formattera och installera om Windows.
Citera
2009-03-06, 15:06
Medlem
Synvillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrNilsson
Kanske virus. Följ denna guide.
https://www.flashback.org/showthread.php?t=855308

Tack det var en utförlig guide. Vi får se om den kan hjälpa mig.

Fråga 1. Varför ska man enligt din guide inavaktivera systemåterställning. Ska man inte aktivera systemåterställning för att göra en så kallad återställning. Ursäkta noobie frågan. Men får inte ihop det.
Vilket fall som helst så försökte jag göra en systemåterställning. Men det händer verklligen ingenting.

Fråga 2. Finns det nåt alt från din giude som hjälpa mig fast jag inte kommer ut på nätet. Som tex "HijackThis" Tänkte som alt usb:t från laptopen till dan andra datorn.

Jag har varit och köpt en extern hårdisk nu. Så om nu inte detta vill till sig så kommer jag tyvärr behöva formatera hårdisken. Speciellt tråkigt när den förra krascha bara för några månader sen
Senast redigerad av Synvillan 2009-03-06 kl. 15:12.
Citera
2009-03-06, 15:56
Medlem
Synvillans avatar
En liten följd fråga. Hur stor är risken att det följer med virus och skit till den externa hårdisken? Hade bara tänkt att föra över mina bilder, video filmer som jag filmat med min video kamera och ett fåtal word document.
Citera
2009-03-06, 16:44
Medlem
MycketBras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Synvillan
En liten följd fråga. Hur stor är risken att det följer med virus och skit till den externa hårdisken? Hade bara tänkt att föra över mina bilder, video filmer som jag filmat med min video kamera och ett fåtal word document.
Större än stor skulle jag säga. Jag har precis formatterat min dator och installerat Winows clean. Så fort jag försöker göra något med mina backup filer på min externa hårddisk så kommer viruset tillbaka.
Citera
2009-03-06, 16:59
Medlem
Systemåterställningarna ska inaktiveras. I de finns nämligen filer från ditt OS, som återställer det till en tidigare tidpunkt. Och i de filerna, kan det finnas virus. Alltså inaktivera det och aktivera det när du har fått bort alla virus.

Ja visst kan du ladda ner HijackThis till ett minne och sedan köra över det till den andra datorn, lite krångligare med Malwarebytes då det måste uppdateras efter installationen.

Som MycketBra säger, det finns en risk för att där är virus i de filerna också. Därför rekommenderar jag att du kör HijackThis på datorn och klistrar in resultatet i den tråden jag länkar till i guiden.
Citera
2009-03-06, 17:02
Medlem
Synvillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MycketBra
Större än stor skulle jag säga. Jag har precis formatterat min dator och installerat Winows clean. Så fort jag försöker göra något med mina backup filer på min externa hårddisk så kommer viruset tillbaka.

Omg. Är det sant. Jag verkligen beklagar. Hoppas jag slipper genomgå detsamma.
Man kan ju fråga sig vad fn anti virus program är tillför. Det är detta folk betalar pengar för att slippa. Usch usch. Vad kan man göra.
Citera
2009-03-06, 17:04
Medlem
Antivirusprogram skyddar. Men klickar du på en länk som i princip säger "Jag är ett virus, installera mig nu" så är det kört. Då har du viruset ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in