2009-03-06, 07:51
Medlem
Så här ligger det till;

Jag bor uppe i Norra Sverige, flyttade upp 2003 för att plugga. Samma månad som jag flyttade in i mitt nya hus(havstomt), så kom det en granne och frågade om jag ville fylla upp tomten med lite muddermassa.

Han höll nämligen på att muddra en stor kanal och hade ingenstans att lägga massan längre, så jag tog två lass massa av honom.

Jag som hade stora hål i tomten och en backe tänkte att det vore perfekt med lite gratis fyllningsmassa.

NU har området jag bor i blivit naturreservat och förra veckan fick jag ett brev från länsstyrelsen där det stod att jag har fått ett domslut mot mig och "måste gräva bort all muddermassa innanför min tomtgräns innan den första April", okok, jag kan väl hyra en grävare och ta bort det, men INNAN första April, i Norrland?! Hur ska det gå till. En meter snö och tjäle.. Någon som vet hur jag ska få bort den? Värmemattor? Eller kan man begära uppskov?

PS. Det är bara jag som får lov att ta bort massan, fastän jag tog minst massa av alla grannar och ingen hade tillstånd att muddra, jag var även den enda som inte muddrade. Kan det ha med kontakter att göra möjligen?
Citera
2009-03-06, 07:56
Medlem
hawaruss avatar
Eller så driver alla grannar med dig! Men om du la det där för 6 år sen så borde ju du inte behöva ta bort det?! :S
Citera
2009-03-06, 08:32
Medlem
JimGooses avatar
April april din dumma sill?
Ring länstyrelsen och kolla om det stämmer, låter inte rimligt att det skall va borta innan månaden är slut.
Citera
2009-03-06, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JimGoose
April april din dumma sill?
Ring länstyrelsen och kolla om det stämmer, låter inte rimligt att det skall va borta innan månaden är slut.

Japp har vart där och pratat med dom också. Dom menar att det är mest för att statuera ett exempel för alla som muddrar, lite fel person att göra det på dock, eftersom som jag inte muddrade..

Fick även en räkning på 30.000 för advokat kostnad, "gällande muddermassa" från länsstyrelsen, fastän jag inte har anlitat någon, men dom tycker att jag ska betala alla rättskostnader.... Vet inte riktigt vad dom håller på med..
Citera
2009-03-06, 09:43
Medlem
JimGooses avatar
Som f*n, kan du överklaga domslutet?
Ger dom nån motivering mer än "statuera exempel" till att dom valde dig?
Hur har de fått reda på att du har muddermassor på tomten?
Citera
2009-03-06, 10:07
Medlem
snurreskvätts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jayzone
Japp har vart där och pratat med dom också. Dom menar att det är mest för att statuera ett exempel för alla som muddrar, lite fel person att göra det på dock, eftersom som jag inte muddrade..

Fick även en räkning på 30.000 för advokat kostnad, "gällande muddermassa" från länsstyrelsen, fastän jag inte har anlitat någon, men dom tycker att jag ska betala alla rättskostnader.... Vet inte riktigt vad dom håller på med..

Grattis. Du har fått den absolut värsta myndigheten på halsen. Dom kan göra precis som dom vill.
Finns ingen logik i deras agerande från fall till fall heller, allt är helt godtyckligt.
De är vidriga hela bunten och hade jag haft lite mer stake hade jag letat upp varenda anställd och kissat på dom och deras barn.
Citera
2009-03-06, 10:15
Medlem
överklaga beslutet, Du har inte muddrat utan bara fyllt upp din tomt med fyllningsmassa som du fått tillgång till. Känns som att det inte borde va nå problem att få beslutet upphävt om det nu är som du säger. OM du fyllt upp strand linjen där det skall vara naturliguppgrundning så tycker jag dock du får skylla dig själv. men är det en bit upp på tomten så borde det väl inte vara nå problem.
Citera
2009-03-06, 10:47
Medlem
Citat:
överklaga beslutet, Du har inte muddrat utan bara fyllt upp din tomt med fyllningsmassa som du fått tillgång till. Känns som att det inte borde va nå problem att få beslutet upphävt om det nu är som du säger. OM du fyllt upp strand linjen där det skall vara naturliguppgrundning så tycker jag dock du får skylla dig själv. men är det en bit upp på tomten så borde det väl inte vara nå problem.

Nee det är på tomten, problemet är att dom inte vet hur tomten såg ut tidigare och därför kan tro att jag har ändrat strandlinjen, men om man tittar till mina grannar somj byggt en kaj, så kan man ju fundera på varför just hos oss...

Citat:
Som f*n, kan du överklaga domslutet?
Ger dom nån motivering mer än "statuera exempel" till att dom valde dig?
Hur har de fått reda på att du har muddermassor på tomten?

Vet inte om jag kan överklaga, verkade inte som det när jag ringde och pratade med deras advokat, men jag har inte sån bra koll på juridik.

Det var en granne på "andra sidan" som ringde in det, då åkte dom ut o kollade sen kom dom med helikopter och fotade. Känns som att allt dom behövde ha gjort var att säga till mig; "kan du ta bort massan" i sommras, så hade jag grävt bort den på en dag. Iställe så väntar dom till vintern, när det har vart -20 i flera veckor och tjälen är som djupast....

aja någon som vet om man kan begära uppskov?
Citera
2009-03-06, 11:11
Medlem
WordOfMouths avatar
Det här låter ju helt jävla bisarrt! Nog måste det gå att överklaga detta? Släng in frågan i Juridikforumet så kanske någon kunnig hittar den!

Och ändringarna gjordes ju INNAN det blev naturreservat, kan då behöva återställa det? Nä, stå på dig och håll oss uppdaterade!
Citera
2009-03-06, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WordOfMouth
Det här låter ju helt jävla bisarrt! Nog måste det gå att överklaga detta? Släng in frågan i Juridikforumet så kanske någon kunnig hittar den!

Och ändringarna gjordes ju INNAN det blev naturreservat, kan då behöva återställa det? Nä, stå på dig och håll oss uppdaterade!

Det som är ännu värre är att dom har bygt Botnia banan ca 1km bort igenom samma naturreservat(utan tillstånd från början) och när man kolla på hur dom har "misshandlat" hela området så känns det som att de små muddermassor jag har på tomten inte ens är en droppe i havet...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in