• 1
  • 2
2009-03-06, 07:16
Medlem
Kaustis avatar
Hur ofta bör man städa hemma egentligen? Såklart ska man plocka undan disk osv, men hur ofta bör det dammas + dammsugas + torkas golv?

Nu bor jag i villa, och vi städade för två veckor sedan. Sen dess har det inte framkommit fler än kanske 25 dammkorn i hela huset, men nu ska det tydligen städas igen. Är honan i huset överdriven eller är jag en smutsgris?
Citera
2009-03-06, 07:16
Medlem
micaeles avatar
Jag städar mitt bo varje söndag, det känns som en lagom period och en bra tidpunkt för att göra tråkiga saker.
Citera
2009-03-06, 07:34
Bannlyst
Det sociala trycket kräver väl att man städar ordentligt minst varannan vecka.
Men det är knappast så viktigt annars. Bor man som jag ensam och aldrig har några gäster är det inte så noga, att ha för rent leder också till allergier, immunförsvaret får för lite att göra och börjar angripa den egna kroppen.
Citera
2009-03-06, 10:00
Medlem
Sotarmurres avatar
Oj ja jävlar. Så länge man inte har något på besök så behöver man sågott som aldrig städa. Dock kan det bli problem med all bråte/disk osv efter några månader
Citera
2009-03-06, 10:18
Moderator
rotadents avatar
Min ambition är att städa varje vecka, men i praktiken blir det närmare varannan. Då brukar jag i och för sig städa noggrant varje gång. Sen badrummet måste städas minst en gång i veckan, helst oftare...
Citera
2009-03-06, 10:19
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotarmurre
... Dock kan det bli problem med all bråte/disk osv efter några månader
Efter några månader?! Du måtte ha stora lager av porslin och annat behövligt.
Citera
2009-03-06, 10:46
Medlem
Grohls avatar
Borde antagligen städa oftare, men som singel kille blir det i regel storstädning en gång i månaden, såvida jag inte väntar besök. Har en ganska liten diskbänk, så diska måste jag dessvärre göra ett par gånger i veckan.
Citera
2009-03-06, 11:14
Medlem
saltfisks avatar
En gång i veckan. Om man inte bor utan husdjur, barn och fåtal personer på en stor yta. Då blir det inte lika dammigt och smutsigt.
Allergier osv. påverkas inte nämnvärt om man dammsuger, dammtorkar med mikrotrasa och svabbar golvet med vatten. Dvs utan rengöringsmedel, och jag garanterar att det blir rent ändå. Rengöringsmedel är ofta nödvändigt i kök och badrum för att bli av med kalk, fett osv som sätter sig.
Citera
2009-03-06, 11:36
Medlem
nazipoliss avatar
kör en raid minst en gång i veckan!
försöker diska ofta, men det blir väldigt sälland.
väntar man besök så blir det oftare...
Citera
2009-03-06, 11:37
Medlem
JokkMokks avatar
En gång i veckan.
Citera
2009-03-06, 11:43
Medlem
Varannan eller var tredje veckas dammsugning och däremellan sopborste och skyffel för att hålla undan det värsta skräpet. Så gör vi, eller snarare jag då jag är kärringen i hemmet...

Våttorka golvet? Ett par gånger om året. Dammtorkning i övrigt tyvärr varannan eller var tredje vecka. Men släng undan porslinsfigurerna och det andra white trashskräpet hemmavid så går det undan.

Det blir inte särskilt skräpigt såvida du inte skakar sängkläderna inomhus eller klipper tånaglarna i tv-soffan.

Jag har en god vän som är lite nojig då han inte släpper in någon i sin bostad som inte har strumpor på eller inneskor med sig. Eller nåja, han lånar ut strumpor. Han vill nämligen inte ha fettfläckar/fotavtryck på sina golv....
Senast redigerad av Arngrim 2009-03-06 kl. 11:50.
Citera
2009-03-06, 11:47
Medlem
Sweeper80s avatar
Ta allt smått med en gång; diska alltid så fort du har lagat mat, kör Ergorapido var och varannan dag, och dra ett varv med damvippa innan dess. Dra över med en särskild disktrasa på lådor och luckor i köket med du ändå har ngt som puttrar på spisen och dra över toan och handfatet om lördagen innan du duschar. Detta räcker för att hålla en bra standard, då behöver du inte göra storstädning så ofta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in