2009-03-06, 00:24
Medlem
liquid_flows avatar
Har länge funderat på att köpa en bostadsrätt, och hyra ut denna/ sälja den efter ett tag och sedan köpa en ny lägenhet och så vidare.
Så klart renoverar jag lägenheterna osv, så att värdet ökar, men undrar, måste man betala skatt vid sådan här verksamhet, eller liknande?

lite dåligt formulerat, är ganska trött ber om ursäkt men jag hoppas/antar att ni förstår vad jag vill få reda på/ undrar över!
Citera
2009-03-06, 00:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av liquid_flow
Har länge funderat på att köpa en bostadsrätt, och hyra ut denna/ sälja den efter ett tag och sedan köpa en ny lägenhet och så vidare.
Så klart renoverar jag lägenheterna osv, så att värdet ökar, men undrar, måste man betala skatt vid sådan här verksamhet, eller liknande?

lite dåligt formulerat, är ganska trött ber om ursäkt men jag hoppas/antar att ni förstår vad jag vill få reda på/ undrar över!
,

Hej.

Jag pysslar själv med det här i minre skalor, som en hobby.

Jag köper upp en lägenhet, rustar upp den, bor där ett tag, säljer av den och köper sedan en ny, lite centralare och lite dyrare.

Du betalar skatt på eventuellt vinst.

"Skatt får man betala på 2/3 delar av vinsten. 30% är skatteatsen. Alltså kan man säga att man får betala 20% i skatt." - Saxat ur ett av pendeltågs inlägg.

Det är dock möjligt att klura lite runt det där om man begär uppskov, men det är en annan historia.
Citera
2009-03-06, 08:15
Medlem
liquid_flows avatar
fan vad jag börjar hata staten, ska man behöva betala 20 % det är ganska mycket tycker jag... går man med bra vinst även om man behöver lån för köpet osv?
behöver man betala skatt om man hyr ut den också?
Citera
2009-03-06, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tremendence
,

Hej.

Jag pysslar själv med det här i minre skalor, som en hobby.

Jag köper upp en lägenhet, rustar upp den, bor där ett tag, säljer av den och köper sedan en ny, lite centralare och lite dyrare.

Du betalar skatt på eventuellt vinst.

"Skatt får man betala på 2/3 delar av vinsten. 30% är skatteatsen. Alltså kan man säga att man får betala 20% i skatt." - Saxat ur ett av pendeltågs inlägg.

Det är dock möjligt att klura lite runt det där om man begär uppskov, men det är en annan historia.

22 % idag.
Citera
2009-03-06, 16:10
Medlem
Leopolds avatar
Jag tycker att trådskaparen (TS) ska läsa in sig först på en hel del. Som det ser ut nu verkar TS inte inneha grundläggande kunskaper om det som han "planerar" göra.

Ett par grundläggande saker kan jag bjuda på:

1) Att hyra ut bostadsrätt (BR) får man inte göra hur som helst. Man får begära tillstånd från BR-styrelsen. BR-styrelsen vill inte ha medlemmar i föreningen som köper lägenheten utan att själva vilja bo där.

Dessutom får man inte ta ut vilken hyra man vill, detta är reglerat. Att göra några större summor på detta (lagligt) är inte så troligt. Vid höga räntekostnader kan (den tillåtna) hyran understiga priset på avgifter och räntorna på lägenheten.

2) Det råder ekonomisk kris i Sverige (och i övriga världen). Det må vara så att priserna på bostäder inte har sjunkit nämnvärt än men krisen börjar påverka hushållen rejält först nu (läs arbetslöshet och osäkerhet). Med andra ord är sannolikheten att priserna ska gå upp obefintlig. För att tala klarspråk: nu är inte tiden rätt om man ska spekulera med bostadspriser. Det är sannolikt att priserna ska falla och du riskerar att förlora pengar på dina "affärer".

3) Är det inte orättvist att beskatta arbete med över 30% när vinster från bostadsaffärer beskattas med bara 22%. Vid förlustaffär kan du faktiskt få en del av förlusten tillbaka från staten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in