2009-03-05, 22:29
Medlem
appe-s avatar
här diskuterar vi olika livsmedels nytta eller onytta.
jag har på det senaste börjat att bokföra hela min kost, och jag börjar märka att vissa livsmedel tas in i väldigt stora mängder. då flertalet av dom är 'nyttiga' i allmän tro, kan jag också tänka mig att de i stor mängd påverkar mig på ett eller annat sätt.

oliver.
jag äter en stor eldoradoburk varannan vecka, ungefär. det är 280g rena oliver. nog för att kvalitén är sisådär (vissa oliver är lite kassa ibland), men i övrigt är dom goda. näringsinnehållet är som följande; 700kJ/170kcal, 2g protein, 4g kolhydrater och 17g fett (allt á hundra gram).
när jag räknar lite på det får jag fram att en oliv ungefär är ett gram fett.
finns det några nackdelar med att käka mycket oliver?
samtidigt som jag äter mycket av oliverna äter jag också frekvent olivolja.
ofta - om inte alltid - i sallader, och gärna i matlagning.

lök.
vad finns det för speciella egenskaper bakom den här starka grönsaken. jag äter en till två stora lökar i veckan, av både röd och gul sort.
jag har hört att det skulle vara "jättebra", men man vet aldrig hur för mycket av det goda leker med kroppen.
Citera
2009-03-05, 22:43
Bannlyst
Vet dessvärre inte mycket om lök och oliver men jag kan ju lista om de jag verkligen tycker om bäst.

Blåbär
Fullproppad på antioxidanter.

Linfrön
Kostfibrer och omega-3, är väldigt bra för magen.

Får man diskutera färgämnen och sånt också?
Citera
2009-03-05, 22:46
Medlem
appe-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av privatdetektiv
Vet dessvärre inte mycket om lök och oliver men jag kan ju lista om de jag verkligen tycker om bäst.

Blåbär
Fullproppad på antioxidanter.

Linfrön

Får man diskutera färgämnen också?
ah! absolut. med livsmedel menade jag allt du stoppar i dig i matform, faktiskt. jag är själv mest på jakt efter fakta om "nyttiga" livsmedel, som kanske egentligen inte är det.

blåbär är inte bara underbart gott, det verkar vara väldigt nyttigt också. om det;, kan man överdosera sig själv med antioxidanter?
påtal om linfrön: jag läser på mitt paket framför mig: "linfrön är alltid bra för magen, men det är inte bra att äta för mycket!" knappast en förklaring - men vad är det som är dåligt med linfröna i "större" mängder (som f.ö. är hur stor)?
Citera
2009-03-05, 23:25
Medlem
Lostkids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av appe-
blåbär är inte bara underbart gott, det verkar vara väldigt nyttigt också. om det;, kan man överdosera sig själv med antioxidanter?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Antioxidant

Generellt så skulle jag säga att det är svårt att överdosera, men teoretiskt går det ju.
Citera
2009-03-05, 23:50
Bannlyst
Citat:
ah! absolut. med livsmedel menade jag allt du stoppar i dig i matform, faktiskt. jag är själv mest på jakt efter fakta om "nyttiga" livsmedel, som kanske egentligen inte är det.

påtal om linfrön: jag läser på mitt paket framför mig: "linfrön är alltid bra för magen, men det är inte bra att äta för mycket!" knappast en förklaring - men vad är det som är dåligt med linfröna i "större" mängder (som f.ö. är hur stor)?

Vad bra ok.
Men vad gäller linfrön så citerar jag våran kända nutrionist Fredrik Paulun:

''Det stämmer faktiskt att linfrön innehåller cyanväte eller blåsyra som det också kallas. Det är ett ämne som i teorin blockerar syretransporten i kroppen och skulle kunna leda till döden vid alltför stort intag. Studier har dock visat att detta är praktiskt omöjligt så länge man håller sig till ett normalt intag. Max ett par matskedar linfrön om dagen är helt ofarligt. Faktum är att det inte existerar något känt fall i hela världen som ätit sig till döds på linfrön, så riskerna är mycket små. Ät gärna dina linfrön krossade eftersom du lättare tar upp näringen då och får den gi-sänkande effekt som fibrerna i linfröna ger. Linfrön är rika både på protein, omega-3-fett och antioxidanter.''
Citera
2009-03-06, 00:51
Medlem
appe-s avatar
Citat:
Vad bra ok.
Men vad gäller linfrön så citerar jag våran kända nutrionist Fredrik Paulun:

''Det stämmer faktiskt att linfrön innehåller cyanväte eller blåsyra som det också kallas. Det är ett ämne som i teorin blockerar syretransporten i kroppen och skulle kunna leda till döden vid alltför stort intag. Studier har dock visat att detta är praktiskt omöjligt så länge man håller sig till ett normalt intag. Max ett par matskedar linfrön om dagen är helt ofarligt. Faktum är att det inte existerar något känt fall i hela världen som ätit sig till döds på linfrön, så riskerna är mycket små. Ät gärna dina linfrön krossade eftersom du lättare tar upp näringen då och får den gi-sänkande effekt som fibrerna i linfröna ger. Linfrön är rika både på protein, omega-3-fett och antioxidanter.''
ah. då har jag iaf en måttenhet. det är just sånt här jag skapade tråden för. dålig upplysning på livsmedel som annars är "nyttiga". tack!
Citera
2009-03-07, 12:15
Medlem
appe-s avatar
dagens fråga lyder följande:

Paprika
som tidigare sagt så skriver jag upp allt jag äter under en hel dag, varje dag nu i ett par veckor framöver. jag märker nu att jag äter upp till fem hela paprikor i veckan. jag har det i stort sätt i allt. i sallad (med lök och oliver (se första inlägget)), stekt, i ugn, i köttet (japp, skitgott) och på mackan på morgonen. jag äter dessutom "jämnt" av samtliga färger jag får tag i (då jag märkt att innehållet verkar variera).
finns det några nackdelar med att äta så mycket av en sån här grönsak? jag är mycket noga med att skölja alla grönsaker och frukter jag äter, så kemiska skyddsämnen och dylikt bör inte vara några större problem.

vad säger mobben?
Senast redigerad av appe- 2009-03-07 kl. 12:18.
Citera
2009-03-07, 12:54
Medlem
Cosmic Kids avatar
Fick inte paprika skit i media för några månader sen när den här "besprutningsmedel-debatten" härjade som värst? Vindruvor innehöll mest bekämpningsmedel och efter det paprika?

Iofsig så läste jag i Allt om mat tror jag det var att paprika inte alls var det som syftades till utan svartpeppar (ant. ett missförstånd med ordet pepper i engelsk bemärkelse) så jag vet inte om det eg. stämde...
Citera
2009-03-09, 12:10
Medlem
appe-s avatar
här kommer en till jag funderat över:

svartpeppar
jag äter det i -allt-. jag har hört att det ska vara 'nyttigt' - men vad betyder det?
Citera
2009-03-09, 20:24
Medlem
meepers avatar
Citat:
här kommer en till jag funderat över:

svartpeppar
jag äter det i -allt-. jag har hört att det ska vara 'nyttigt' - men vad betyder det?

En nypa svartpeppar här och där kommer inte att påverka din hälsa åt något håll alls.
Citera
2009-03-09, 20:30
Medlem
Grentars avatar
https://www.flashback.org/showthread.php?t=865837
Citera
2009-03-09, 20:46
Medlem
Grentars avatar
Citat:

Linfrön

Får man diskutera färgämnen och sånt också?

"..Linfrö innehåller höga halter av cyanogena glykosider. Dessa ämnen kan brytas ner, vilket leder till att vätecyanid frigörs. Vätecyanid är ett gift som kan ge allvarliga allmänsymptom. Symptomen beror på att cyanid förhindrar syre att utnyttjas av kroppens vävnader..."

http://www.slv.se/templates/SLV_Page...epslanguage=SV
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in