2009-03-05, 18:24
Medlem
RuFFe_SWEs avatar
Hej , har hrt lite om win xp x64 men inte nog mkt

Har nyss kpt en ny dator som jag fortf vntar p, och jag r oskilljaktigt kr i wind xp. min nya dator har mer n 4 gb RAM minne och s lngt jag fattar s mste jag ha ett x64 OS fr att hela RAM minnet ska registreras.

Min frgor r:

1. Det finns vl win xp x64?
2. Hur stablilt e det egentligen(om det finns)?
3. Bttre lr smre n Vista x 64?

Dela grna med er av er vetskap om xp x 64
Egna erfarenheter lr forskning.

Hittade ingen annan trd om det hr s drf gr jag en egen
Citera
2009-03-05, 18:32
Medlem
kimdah2002s avatar
Har du 6 eller 8GB s skall du ha 64bit ifall du vill utnyttja hela minnet. XP finns i 64bit inga problem, dock r det lite si och s med drivrutiner till all hrdvara s kolla frst att dom finns till just din datorkonfiguration. Kr du 32bit program s rkna med att dom gr lngsammare under 64bit OS d dom krs i kompabilitetslge.
Citera
2009-03-05, 18:33
Medlem
Skattesmitarns avatar
1. Jo det finns.
2. Lika stabilt som vanliga xp
3. Skillnaden r vl samma som mellan vista32 bit och xp32 bit. Dvs. mer lull-lull och snyggare.

Enda problemen med XP/Vista r att vissa drivrutiner fortfarande r svara att hitta, speciellt om du har gammal hardvara. Vissa spel kranglar med vista/xp 64 bitars. Eftersom jag spelar mycket bytte jag till slut tillbaks till 32 bitars vista. Jag kan se 3.4 GB av mina 4 GB sa jag frlorar nda inte sa mycket.
Citera
2009-03-05, 18:38
Medlem
RuFFe_SWEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Har du 6 eller 8GB s skall du ha 64bit ifall du vill utnyttja hela minnet. XP finns i 64bit inga problem, dock r det lite si och s med drivrutiner till all hrdvara s kolla frst att dom finns till just din datorkonfiguration. Kr du 32bit program s rkna med att dom gr lngsammare under 64bit OS d dom krs i kompabilitetslge.

Ok, egentligen s, har jag 4gb lr 4048mb. men jag fattar det s att 500 mb kmr inte att anvndas om jag kr med 32bit.
Men det kanske inte gr s mkt fr mig, kanske lika bra att forts kra med 32bit Xp.
Citera
2009-03-05, 18:40
Medlem
Skattesmitarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RuFFe_SWE
Ok, egentligen s, har jag 4gb lr 4048mb. men jag fattar det s att 500 mb kmr inte att anvndas om jag kr med 32bit.
Men det kanske inte gr s mkt fr mig, kanske lika bra att forts kra med 32bit Xp.

Exakt hur mycket du kan anvnda beror pa ditt grafikminne samt vilket chipset ditt moderkort du har. Pa min X61 laptop kan jag se 3.1 GB och pa min stationra 3.4 GB sa det varierar ...
Senast redigerad av Skattesmitarn 2009-03-05 kl. 18:46.
Citera
2009-03-05, 18:42
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RuFFe_SWE
Har du bara 4GB minne vinner du inget p att kra 64bit...
Citera
2009-03-05, 18:42
Medlem
RuFFe_SWEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattesmitarn
1. Jo det finns.
2. Lika stabilt som vanliga xp
3. Skillnaden r vl samma som mellan vista32 bit och xp32 bit. Dvs. mer lull-lull och snyggare.

Enda problemen med XP/Vista r att vissa drivrutiner fortfarande r svara att hitta, speciellt om du har gammal hardvara. Vissa spel kranglar med vista/xp 64 bitars. Eftersom jag spelar mycket bytte jag till slut tillbaks till 32 bitars vista. Jag kan se 3.4 GB av mina 4 GB sa jag frlorar nda inte sa mycket.

Okej Men d e det nog bttre att jag forts med 32bits xp, gillar som du att spela spel, gillar ven retro spel som kanske kan bli lite problematiskt med 64bits. 3,4gb rcker nog bra fr mina spel iaf
Citera
2009-03-05, 18:44
Medlem
RuFFe_SWEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Har du bara 4GB minne vinner du inget p att kra 64bit...

ok Bra, d vart det enkelt fr mig iaf

Tack fr hjlpen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in