Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Det är till att studera Bibelns ord och sedan är det upp till var och en att se dess äkthet.
Som jag ser det så ifrågasätter du Gud överhuvudtaget och då kvittar det vad jag säger.
1 Korinthierna 2:14
”Men en själisk människa tar inte emot det som kommer från Guds ande. Ty det är dårskap för henne, och hon kan inte fatta det, eftersom det skall bedömas på ett andligt sätt.”
Ett fakta är inte subjektivt, som du vill göra gällande. Ett fakta ska vem som helst kunna verifiera, oavsett tro eller åsikt.
Så, återigen, är syndafloden, Samsons frisörfobi och genesis sanna? Är det fakta vi har att göra med? Är det fakta torde det vara enkelt att verifiera, vi borde t.ex. ha ett fossillager fullproppat med människoskelett och alla andra organismer som dog under syndafloden.
Är det är lite smålöjligt att avfärda mina frågor för att jag är ateist? Eller saknar du argumenten för att kunna hävda att bibeln är sann?
Kul citat förresten. Jag har ett antal också, du kan få ett par att lägga till samlingen.
Douglas Adams:
"Isn't it enough to see that a garden is beautiful without having to believe that there are fairies at the bottom of it too?"
"I find the whole business of religion profoundly interesting. But it does mystify me that otherwise intelligent people take it seriously."