2009-03-05, 07:04
Medlem
biplewds avatar
Till hösten ska jag börja läsa ekonomi vid ett universitet. Jag behöver köpa en dator som jag kan ta med mig dit, ämnar att bo på campus. Jag funderar på om jag ska köpa en bärbar eller en stationär dator. Budgeten är inget problem.

Fördelen med en bärbar är att jag kan ta med mig den vart jag än går på universitetet. Föreläsningssalar, bibliotek, vänner etc. Nackdelen är att det är så jäkla tradigt att skriva uppsatser på bärbara datorer.

Fördelen med en stationär är att de är så behagliga att arbeta med, stora skärmar och bra tangentbord. Jag känner på mig att det blir många timmar vid datorn och böckerna och då vill jag inte sitta framför en 12 eller 14 tums skärm.

Vad har ni för spontana tankar kring ämnet?
Citera
2009-03-05, 07:44
Medlem
boks avatar
Om inte ekonomin hindrar så köp en stationär och en netbook. Och blir det jobbigt att skriva uppsatser på tangentbordet för netbooken så kan du alltid köpa ett externt tangentbord till den.
Citera
2009-03-05, 07:46
Medlem
Förbannads avatar
Har du möjlighet att ta med dig en stationär dator? Jag skulle utan tvekan satsat på en bärbar dator. Som du själv säger så kan du förflytta dig runtom universitetet om du så behöver för att t ex sitta i bibliotek, plugga tillsammans med någon annan etcetera. Sen är det faktiskt inte så jobbigt att sitta framför en bärbar dator längre perioder. Jag satt dag ut och dag in framför en bärbar när jag gick i gymnasiet 3 år och det var nemas problemas.
Citera
2009-03-05, 09:26
Medlem
Hegamons avatar
Satsa på en bärbar. Jag har haft stationär tidigare och nu försöker jag komma på en orsak till varför det skulle vara bättre än en bärbar. Skärmen är ju närmare så det gör inget att den är ett par tum mindre. Tangentbordet är lite mindre men det vänjer man vid sig snabbt. Knapparna är oftast lättare att trycka på än stationära tangentbord. Det ser snyggare ut hemma med en bärbar än att ha en massa sladdar på skrivbordet till den stationära.

Enda nackdelen jag kan komma på är att mitt tangentbord på den bärbara datorn nu efter 2 år börjat att glappa lite. Det tar sig i uttryck att den ibland missar vissa bokstäver även om jag trycker in tangenten. Smått irriterande då jag som nyligen sände iväg en arbetsansökan och i efterhand upptäckte att jag missat bokstäver i mitt namn fel och dyl.
Citera
2009-03-05, 09:49
Medlem
Dreass avatar
Jag skulle satsat 15 000 på en stationär och en laptop. 5 000 på laptopen ungefär och 10 000 på en stationär + en rejäl skärm.
Citera
2009-03-05, 10:39
Medlem
Megaforces avatar
Vad som börjar bli vanligt bland studenterna idag är att man köper en bättre netbook och kompletterar med en trådlös tangentbord/mus och extern bildskärm typ 24" widescreen.

I princip alla studenter har bärbara datorer idag, det är väldigt få som bara har en stationär. Det är dock vanligt att de köper en ny bärbar för studierna men tar med sig sin gamla speldator och använder den enbart för spel/surfändamål.
Citera
2009-03-06, 06:04
Medlem
biplewds avatar
Ni har nog rätt. En bärbar dator är troligtvis att föredra. Jag funderar på att lägga cirka sju tusen kronor på datorn och sen köpa tillbehör till den. Tack för hjälpen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in