• 1
  • 2
2009-03-05, 07:00
Bannlyst
Hejsan Flashback

Har en bostadsrätt i Danderyd som jag funderar på att hyra ut.

Det är en 2:a på cirka 50 kvadratmeter.

Hade tänkt tjäna lite pengar på detta

Den är nyrenoverad och mkt fin och fräsch. Nytt kök, nytt badrum.

Hur mycket hyra får man ta ut? Kan man ta så mkt som 7000/mån om den är möblerad?

Vad tror ni om att ta säg 5000 kr i månaden enligt kontraktet och sedan 2000 kr extra i handen varje månad, skulle det kunna funka?

Hur brukar bostadsrättsföreningar se på andrahansuthyrning? Har tänkt plugga på annan ort i höst, kan det tänkas vara en anledning som gör att man får hyra ut?

Hur länge brukar man få hyra ut den?

Om föreningen inte går med på att jag hyr ut den, kan man då göra det ändå genom att ha en inneboende? Måste man meddela föreningen att man har en inneboende? Vad händer om den inneboende sabbar ens saker, kan man skriva nåt kontrakt om man har en inneboende?

Tack på förhand
Citera
2009-03-05, 09:30
Medlem
Hegamons avatar
Plugga på annan ort är en godkänd anledning enligt lag att hyra ut sin bostad. Du får i regel bara lägga till 500 kr om lägenheten är möblerat som ersättning för slitage. Om du har otur och tar ut för mycket i hyra riskerar du att hyresgästen senare kräver tillbaka pengarna via hyresgästföreningen.

Om du skulle få för dig att hyra ut den helt svart så kan du ju göra som du vill och inte riskera hyresgästföreningen förstås.
Citera
2009-03-05, 10:07
Bannlyst
Måste orten ligga långt ifrån där man bor? Ska plugga i Stockholmsområdet...

Får man bara lägga på 500 kr per månad? Öhh... det är ju en bostadsrätt hur räknar man då?

Hur brukar folk göra när dom hyr ut? Är det vanligt att folk går till hyresnämnden?
Citera
2009-03-05, 10:24
Medlem
Du får lägga på 10% på hyran vid uthyrning. Ja det är vanligt att folk går till hyresnämnden och vill ha sina pengar tillbaka, om de betalt överhyra.

Du måste ha tillstånd av värden eller bostadsrättsföreningen att hyra ut och jag skulle inte tro att du får det om du skall plugga i Stockholm, då din lägenhet ju i princip ligger i Stockholm. Skulle du plugga på annan ort, ok, men du bor ju där du skall plugga..
Citera
2009-03-05, 10:53
Medlem
Snurrens avatar
Oj vad det här diskuteras ofta. Den hyra du får ut ska vara i nivå med motsvarande hyreslägenhet + 10% för möbler. Har du en låg avgift så kan du således ta ut mer eftersom en hyreslägenhet i allmänhet kostar mer. Hyresgästföreningen borde kunna hjälpa dig. Vanligtvis är det allmännyttans lägenheter man jämför med, men om jag inte missminner mig så finns det ingen allmännytta i Danderyd.
Citera
2009-03-05, 11:00
Medlem
...

Du kan ju hyra ut den för 70.000:- i månaden om du vill, men då kan du också bli återbetalningsskyldig.

10% påslag på "normal hyra för en liknande hyresrätt i samma område" är ok.

Dock kan du hyra ut den till ett företag för egentligen hur mycket som helst, se till att den då är lite möblerad.
Citera
2009-03-05, 12:11
Bannlyst
Hmm okej, tack för svaren, börjar klarna lite

Det bästa verkar ju vara att ta ut normal hyra för hyresrätt + 10% och resterande del svart i handen. Då blir det ju lite svårt för dom att gå till hyresnämnden.

Antar att föreningen bestämmer om man får hyra ut i andra hand och inte går efter nåt regelverk? Så är man bundis med styrelsen är det lättare att får uthyrningen godkänd osv?
Citera
2009-03-05, 18:08
Bannlyst
Fler synpunkter?
Citera
2009-03-05, 18:41
Medlem
Lillefixas avatar
Jag tror också det är så att när man hyr ut bostadsrätt i andrahand får du bara ta ut vad den kostar utan lånedelen, alltså enbart för avgiften om det ska vara lagligt. Men rätta mig om jag har fel.
Citera
2009-03-05, 18:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lillefixa
Jag tror också det är så att när man hyr ut bostadsrätt i andrahand får du bara ta ut vad den kostar utan lånedelen, alltså enbart för avgiften om det ska vara lagligt. Men rätta mig om jag har fel.

Öhh...då skulle ju samtliga som hyr ut sin bostadsrätt och har lån på den gå back? Verkar inte särskilt sannolikt.
Citera
2009-03-05, 19:46
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VDn
Öhh...då skulle ju samtliga som hyr ut sin bostadsrätt och har lån på den gå back? Verkar inte särskilt sannolikt.

Välkommen till Sverige. Det är så det funkar här. Det har som Snurren påpekar varit uppe förut och det orimliga i resonemanget har påpekats ett antal gånger. Men faktumet kvarstår, förvånansvärt många tycker dessutom att det är rätt.
Citera
2009-03-05, 19:48
Medlem
arw3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VDn

de går inte back? de äger ju fortfarande sin lägenhet. men jag håller med, idioti.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in