2009-03-04, 20:45
Medlem
Enligt regel 1.06. på Flashback har användarna rätt till anonymitet, men vad skulle då hända om min anonymitet avslöjas?
Vilket även är gjort, och därför har jag frågat admins om radering av mitt konto/inlägg eller helt enkelt användarnamnbyte. Men det verkar som de inte följer reglerna själva, eller?
2009-03-04, 20:47
Medlem
antagonistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proffsen
vad skulle då hända om min anonymitet avslöjas?
Personen som "outar" dig blir bestraffad.
Citat:
Vilket även är gjort, och därför har jag frågat admins om radering av mitt konto/inlägg eller helt enkelt användarnamnbyte. Men det verkar som de inte följer reglerna själva, eller?
Du kan inte radera ditt konto. Har du lämnat ut så pass mycket info om dig själv att någon har kunnat identifiera dig så får du skylla dig själv.
2009-03-04, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antagonisten
Personen som "outar" dig blir bestraffad.
Du kan inte radera ditt konto. Har du lämnat ut så pass mycket info om dig själv att någon har kunnat identifiera dig så får du skylla dig själv.
Men ett användarnamn byte då? Varför skulle jag dessutom skylla mig själv när det står att användarna på flashback har rätt till anonymitet och garanteras anonymitet?

Var är min rätt och var är min garanti?
2009-03-04, 20:53
Medlem
antagonistens avatar
Citat:
Men ett användarnamn byte då?
Det går inte. Du förstår väl själv hur rörigt det skulle bli om folk kunde byta användarnamn så fort de känner för det?
Citat:
Varför skulle jag dessutom skylla mig själv när det står att användarna på flashback har rätt till anonymitet och garanteras anonymitet?
Din "garanti" anses vara förbrukad om du outar dig själv.
2009-03-04, 20:58
Medlem
Citat:
Det går inte. Du förstår väl själv hur rörigt det skulle bli om folk kunde byta användarnamn så fort de känner för det?
Jo jag förstår det, självklart.
Men nu har jag inte heller "outat" mig själv, utan jag har helt enkelt förlorat mitt anonymitet i samband med andra konton i liknande användarnamn. Så min garanti har jag inte förbrukat med andra ord. Därför tycker jag fortfarande att jag har rätt till anonymitet genom ett eventuellt namnbyte eller helt enkelt radering av kontot med mina inlägg.
2009-03-04, 21:56
Medlem
b0gfettos avatar
Citat:
Men nu har jag inte heller "outat" mig själv, utan jag har helt enkelt förlorat mitt anonymitet i samband med andra konton i liknande användarnamn. Så min garanti har jag inte förbrukat med andra ord. Därför tycker jag fortfarande att jag har rätt till anonymitet genom ett eventuellt namnbyte eller helt enkelt radering av kontot med mina inlägg.

Skapa ett nytt konto? Läs reglerna om "smurfar" "alternativa konton".

Konton raderas inte. Sök på "radera" "ta bort" i Flashback så hittar du ett stort gäng trådar.
2009-03-04, 22:52
Medlem
Pratbubblans avatar
Citat:

Menar du att du på andra forum/sajter haft samma användarnamn? Om det stämmer - varför har du gjort så? Vill man vara helt anonym ser man ju till att inte kunna kopplas till en användare på en annan sajt. Samt inte avslöja saker om sig själv som man inte vill att fel personer ska läsa. Lite får man ju tänka själv också. Inte bara lägga över ansvaret på andra.
2009-03-04, 22:56
Medlem
Rostmannens avatar
Citat:

Men finns det godtagbara skäl som en outning så borde man ha rätt att få byta användarnamn alternativt få ett nytt konto.

Ni på FB har jävligt egensinniga regler måste jag säga. Ni förespråkar anonymiteten men blir man outad så hjälper ni inte den utsatta ett dugg. Dålig stil.
2009-03-04, 22:56
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Från vår sida garanteras anonymiteten. Det är inte någon av Flashbacks moderatorer eller Admin som bidragit till en sammankoppling mellan ditt konto här och på andra ställen. Den användare som går ut och gör kopplingen antingen i ett inlägg eller via PM bestraffas, men informationen bakom som krävs för sammankopplingen kan ingen annan än du stå för. Det är fullt tillåtet med flera konton så länge man är försiktig så man inte använder dem för att backa upp sig själv i en tråd osv, men det är inte möjligt med radering av vare sig konto eller inläggen du skrivit.
2009-03-04, 23:00
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rostmannen
Men finns det godtagbara skäl som en outning så borde man ha rätt att få byta användarnamn alternativt få ett nytt konto.

Ni på FB har jävligt egensinniga regler måste jag säga. Ni förespråkar anonymiteten men blir man outad så hjälper ni inte den utsatta ett dugg. Dålig stil.
Nytt konto kan du skapa själv. Det behöver du inte vår hjälp med. Att skifta användarnamn är av praktiska skäl inte möjligt. Vi bidrar inte till att någon outas. Outning kan enbart ske baserat på den information man själv lämnar ut om sig själv. Vi ser väldigt hårt på användare som försöker sammankoppla en användare med personen bakom, alternativt sammankoppla flera konton. De som gör detta och kommer till vår kännedom straffas vanligtvis väldigt hårt, men mer än så är inte rimligt att tro vi ska göra.
2009-03-04, 23:05
Medlem
Rostmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Nytt konto kan du skapa själv. Det behöver du inte vår hjälp med. Att skifta användarnamn är av praktiska skäl inte möjligt. Vi bidrar inte till att någon outas. Outning kan enbart ske baserat på den information man själv lämnar ut om sig själv. Vi ser väldigt hårt på användare som försöker sammankoppla en användare med personen bakom, alternativt sammankoppla flera konton. De som gör detta och kommer till vår kännedom straffas vanligtvis väldigt hårt, men mer än så är inte rimligt att tro vi ska göra.

Av praktiska skäl? Forum med samma plattform som FB Kan ändra namn på sina medlemmar, dom kan även ta bort användarnamn Utan att ta bort den skrivna posten.

Som sagt FB har mycket underliga regler och undanflykter.
2009-03-04, 23:15
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rostmannen
Hur "blir" man outad? Det händer väl bara inte helt oväntat? Ser man till att skriva inlägg som inte avslöjar vem man är "blir" man inte outad.

Är man slarvig nog att skriva inlägg där identiteten kan spåras och sedan någon outar en så har man i alla fall sig själv att skylla.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in