• 1
  • 2
2009-03-04, 20:45
Medlem
Mankishs avatar
Drack 1.3 DL cocillanna nyss och min läpp har svällt, som att jag har fläskläpp, och resten av ansiktet lite granna. Sen min högra hand håller på att svälla upp som fan, kan inte spy heller då kräkreflexen inte fungerar.

Är 184 CM och väger ~87 KG, men tog samma mängd förr, men hälften först, och resten efter en timme, inga biverkningar utom klåda.

Ringde 112, men giftcentral grejset var upptaget.
Bör jag ringa upp igen, eller försöka spy, eller dra in på sjukan?
Vänta och se vad som händer?

Snabb hjälp uppskattas.

Edit: Ingen kräkreflex pga att den där grejen i halsen ser ut att ha krympt. Är rädd för att halsen har svält istället, och man kanske sväller upp helt och hållet i halsen.
Senast redigerad av Mankish 2009-03-04 kl. 20:49.
Citera
2009-03-04, 20:58
Medlem
Du har ju inte gjort något olagligt(?) så ring du sjukan. Bättre att vara på den säkra sidan, att svälla upp på det viset låter ju som en jävla biverkning. Antar att du helt enkelt inte tål Cocillanan.
Citera
2009-03-04, 21:06
Medlem
Mankishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kr0owe
Du har ju inte gjort något olagligt(?) så ring du sjukan. Bättre att vara på den säkra sidan, att svälla upp på det viset låter ju som en jävla biverkning. Antar att du helt enkelt inte tål Cocillanan.
Tog det för 2 veckor sedan, samma dos. Men först 7 CL sen 6 CL till med en timmes mellanrum.
Citera
2009-03-04, 21:30
Medlem
Ring sjukan om du inte tagit ngt olagligt och kolla om du är orolig,men jag skulle tro att det inte är nån fara,antingen så spyr du upp det eller så skiter du ut det så småningom.

Citera
2009-03-04, 21:37
Medlem
Har du antihistamin hemma typ allergitabletter är det inte fel att ta det heller, om du nu fått en allergisk reaktion. Men som föregående skrivare sa, prata med giftinformationen och säg att du sett fel på bipackssedeln och "råkat" ta för mycket hostmedicin.
Citera
2009-03-04, 21:37
Medlem
Ratzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mankish
Drack 1.3 DL cocillanna nyss och min läpp har svällt, som att jag har fläskläpp, och resten av ansiktet lite granna. Sen min högra hand håller på att svälla upp som fan, kan inte spy heller då kräkreflexen inte fungerar.

Är 184 CM och väger ~87 KG, men tog samma mängd förr, men hälften först, och resten efter en timme, inga biverkningar utom klåda.

Ringde 112, men giftcentral grejset var upptaget.
Bör jag ringa upp igen, eller försöka spy, eller dra in på sjukan?
Vänta och se vad som händer?

Snabb hjälp uppskattas.

Edit: Ingen kräkreflex pga att den där grejen i halsen ser ut att ha krympt. Är rädd för att halsen har svält istället, och man kanske sväller upp helt och hållet i halsen.

Hur känns det nu TS? Har det värsta lagt sig eller har du fortfarande samma problem?
Citera
2009-03-05, 00:22
Medlem
Mankishs avatar
Nu har det värsta lagt sig, men det var rätt nära på att det korkade igen luftvägarna i halsen.

Kom på att jag tog en 4:a whiskey ~30 min före, har nog med det att göra skulle jag tro.

Nu har jag ingen negerläpp längre.
Hade jag tagit lite mer så hade det nog gått riktigt illa.
Citera
2009-03-05, 02:36
Medlem
Unbalanceds avatar
Ja Cocilliana har ju Angioödem som en biverkning.
Svullnad i huden, ofta i ansiktet, i ögonen eller på läpparna.
Angioödem kan uppkomma vid allergi, men även t.ex. värme, solljus och tryck kan vara utlösande faktorer.
Ibland uppkommer symtomen vid läkemedelsbehandling.
Citera
2009-03-05, 11:44
Medlem
Spår av nötters avatar
Lånar tråden lite. Tur att det gick bra för dig Mankish.

Inatt drog jag i mig lite mindre än en dl cocillana. Sista klunken runt fyra imorse kanske. Undrar när fan mina pupiller växer på sig lite?
Citera
2009-03-05, 18:27
Bannlyst
Citat:
Tog det för 2 veckor sedan, samma dos. Men först 7 CL sen 6 CL till med en timmes mellanrum.

Första gången du tar något du är allergisk mot "händer" ingenting som du märker av, det som händer, men som du inte märker, är att antikroppar i ditt blod "mobiliseras". Nästa gång du får i dig det ämne du är överkänslig/allergisk mot händer det händer det grejer, som t ex angioödem som nämnts i tråden, klåda mm.

Har du riktig otur kan du svullna igen i halsen så du inte kan andas...

(Lite taskigt beskrivet men jag hoppas alla fattar hur jag menar...)

Jag råkade ut för något liknande för nåt år sedan. Jag har använt Cocillana flera gånger mot hosta och då fått lite klåda, svullnad och rodnad osv men enligt läkaren var det "ingen fara". Så en kväll tog jag en hutt igen, och då jäklar...Klåda över hela kroppen, knallröd på överkroppen, svullnad i handflatorna, "klåda i halsen"...Det blev till att åka till Närakuten och få Betapred och Tavegyl. Och nu får jag aldrig mer ta Cocillana. Nästa gång kan det bli en livshotande reaktion (anafylaktisk chock).

Lite synd då Cocillana ju är det överlägset bästa mot rethosta...
Citera
2009-03-06, 18:05
Medlem
Mankishs avatar
Så man kan summera det som så, att jag är allergisk mot Cocillana?
Citera
2009-03-06, 19:05
Bannlyst
Citat:
Så man kan summera det som så, att jag är allergisk mot Cocillana?

Det skulle du kunna vara, ja. Det kan ingen här svara på.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in