2009-03-05, 16:43
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arthur Dent
Vet man att himlakroppen bibehåller sin bana är det nog ganska enkelt att räkna ut, men om banan påverkas av tex. en annan himlakropp blir det svårare. Det är omöjligt att veta hur jorden och Apophis påverkar varandra.

Det var snarare solens strålning som skulle ändra på banan, inte jorden.
Citera
2009-03-05, 16:58
Medlem
Arthur Dents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giorgi
Det var snarare solens strålning som skulle ändra på banan, inte jorden.

Ja det är Yarkovski-effekten det talas om i artikeln, den försvårar arbetet med att räkna ut himlakroppens bana. Vad som gör det extra svårt i just detta fall är;

Citat:
Astronomers know that in 2029, Apophis' path will be bent significantly by Earth's gravity. They don't know the exact outcome.
Citera
2009-03-05, 18:00
Medlem
><((((°>s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grimur
Just för att den inte nådde marken. Hade den nått marken hade en stor del av energin gått åt till att göra en (stor) krater. Då hade lokala förstörelsen varit större, men ett mindre område hade varit förstört.

Av samma orsak är t ex atombomber gjorda för att detonera ett stycke ovanför marken.

precursor loading eller nåt heter det.

troligtvis hade den där meteoriten visat sig vara en meteor pga sin ringa storlek, jag var inte ett dugg rädd!

sen att tsar bomba generarade 1.5% av solens kraft det stämmer nog inte, då hade vi blivit grillade som fan.
Citera
2009-03-05, 20:53
Medlem
Aja Bajas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ><((((°>
att tsar bomba generarade 1.5% av solens kraft det stämmer nog inte, då hade vi blivit grillade som fan.

Det måste ju bero på under hur lång tid den genererade den effekten.
Det kanske var 1.5% av solens effekt under en miljondels sekund.
Citera
2009-03-06, 18:43
Medlem
gromzies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av engl
På grund av din, till synes, ringa allmänbildning vet du nog inte ens om du är rasist eller ej, eftersom du troligtvis inte vet vad ordet betyder.

Är du dum i huvudet på riktigt eller? Är inte Afrika landyta?
Citera
2009-03-06, 19:45
Medlem
Svejsares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gromzie
(Afrika är värdelöst land som behöver hjälp utifrån, inte för att jag är rasist)

Vad jag vet är Afrika inte ett Land, utan en Världsdel..........
Citera
2009-03-06, 20:02
Medlem
><((((°>s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gromzie
Är du dum i huvudet på riktigt eller? Är inte Afrika landyta?
lol
Citera
2009-03-06, 20:33
Medlem
Förstör?

Citat:
Ursprungligen postat av privatdetektiv
grrr! Alltid är det nån jävel som förstör allt!

Förstör vad? Tomma illusioner?

Omvandla situationen ifråga till kronor och ören, så får du snart en realistisk syn på saken.

I klartext: nyktra till.
Senast redigerad av GaussBonnet 2009-03-06 kl. 20:35.
Citera
2009-03-07, 02:32
Medlem
I texten som det länkades till tidigare i tråden ang kometen som kanske träffar jorden 2036 stod det även..

Additional observations ruled out the 2029 impact, and scientists now predict there is about a 1-in-10,000 chance that the asteroid will hit Earth in 2036, on yet another of its trips around the Sun on a course that crosses the orbit of Earth.

Så vi kan nog sova gott.
Citera
2009-03-07, 16:26
Medlem
Arthur Dents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forumperson
I texten som det länkades till tidigare i tråden ang kometen som kanske träffar jorden 2036 stod det även..

Additional observations ruled out the 2029 impact, and scientists now predict there is about a 1-in-10,000 chance that the asteroid will hit Earth in 2036, on yet another of its trips around the Sun on a course that crosses the orbit of Earth.

Så vi kan nog sova gott.

1 på 10.000 om banan ser ut som den gör nu ja. Men man vet som sagt inte hur Yarkovski-effekten och jordens gravitationsskraft påverkar kometen. Tror vi får vänta till 2029 och se om detta kommer påverka någons sömn eller ej.
Citera
2009-03-07, 16:59
Medlem
Imirons avatar
När jag läste den här tråden kom jag bara på hur glad jag skulle blivit om den träffat Moskva. Fyfan vad jag hade SKRATTAT. Skitsamma att maktbalansen kommer bli rubbad och allting. Nej, jag hade SKRATTAT och köpt den dyraste skumpan jag har råd med.
Citera
2009-03-07, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imiron
När jag läste den här tråden kom jag bara på hur glad jag skulle blivit om den träffat Moskva. Fyfan vad jag hade SKRATTAT. Skitsamma att maktbalansen kommer bli rubbad och allting. Nej, jag hade SKRATTAT och köpt den dyraste skumpan jag har råd med.
Träffar den Moskva så vill då inte jag leva i Sverige! Du tror inte Sverige drabbas av sot etc?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in