2009-03-07, 17:50
Medlem
svampdamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av engl
Träffar den Moskva så vill då inte jag leva i Sverige! Du tror inte Sverige drabbas av sot etc?

Smakar det så kostar det.
Dock så pratar vi om ca 30 år och på 30 år tror jag tekniken kan ta hand om ett objekt i denna storleksklass
Citera
2009-03-08, 12:37
Medlem
dannywtfs avatar
Lite lustigt dock att vi liksom inte blivit noterade om det förrän dagen efter att den kanske hade kunnat slå ned. Känns ju jäkligt tryggt

Isf kan man ju spekulera lite och säga att det inte är någon idé att oroa sig då vi ändå kommer att få reda på det försent.
Citera
2009-03-08, 14:00
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannywtf
Lite lustigt dock att vi liksom inte blivit noterade om det förrän dagen efter att den kanske hade kunnat slå ned. Känns ju jäkligt tryggt

Isf kan man ju spekulera lite och säga att det inte är någon idé att oroa sig då vi ändå kommer att få reda på det försent.

Det fanns inget kanske . . .
Citera
2009-03-08, 14:06
Medlem
dannywtfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giorgi
Det fanns inget kanske . . .

Kanske överdrev lite

Men.... Hur långt innan den kom visste de om det då? Jag tolkade det som att vi inte fick reda på det förrän nu, eftersom de inte hade koll på hur nära den verkligen var. Känns som att det kanske hade varit lite mer mediabevakning om de vetat om det sedan ett tag tillbaka...
Citera
2009-03-08, 14:34
Medlem
Obersturmfuhrers avatar
När det gäller anslagsenergin för astroiden som passerade så bör man väl kunna få ut ett närmevärde med formeln för kinetisk energi om man förutsätter att klumpen är sfäriskt formad?

V=4/3*pi*r^3

m=V*densiteten

Wk=(m*v^2)/2

Sedan är det väl visserligen en helsikes massa felkällor såsom passagen genom atmosfären, luftmotstånd, vinkel på anslaget osv osv.
Citera
2009-03-08, 15:03
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Obersturmfuhrer
När det gäller anslagsenergin för astroiden som passerade så bör man väl kunna få ut ett närmevärde med formeln för kinetisk energi om man förutsätter att klumpen är sfäriskt formad?

V=4/3*pi*r^3

m=V*densiteten

Wk=(m*v^2)/2

Sedan är det väl visserligen en helsikes massa felkällor såsom passagen genom atmosfären, luftmotstånd, vinkel på anslaget osv osv.

Fysik A funkar inte i sådana här tillfällen.
Citera
2009-03-08, 15:17
Medlem
Obersturmfuhrers avatar
Det var värt ett försök iaf.
Citera
2009-03-08, 17:14
Bannlyst
Synd att den inte träffa jorden.
Citera
2009-03-09, 02:15
Medlem
Millets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kristall
Synd att den inte träffa jorden.

Håller med. Det skulle nog göra vår tråkiga vardag intressantare..
Citera
2009-03-09, 03:18
Medlem
Svejsares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Millet
Håller med. Det skulle nog göra vår tråkiga vardag intressantare..

Håller med ^^ Något av de få saker jag skulle kunna offra mitt liv för är att se något galet spektakulärt....typ en 300 meter våg slå över mig, eller se en galet stor astroid fara genom atmosfären, osv...så jäävla ballt!
Citera
2009-03-09, 04:40
Medlem
Kingers avatar
Jag hade hoppats att den landade på Ryssland! Utplåna ryssjävlarna. De gör ingen nytta, de bara är där och fryser känns det som. Och enormt störiga är de också när de tror att de är bäst i allt.
Citera
2009-03-09, 05:13
Medlem
MUFCFelixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinger
Jag hade hoppats att den landade på Ryssland! Utplåna ryssjävlarna. De gör ingen nytta, de bara är där och fryser känns det som. Och enormt störiga är de också när de tror att de är bäst i allt.

Väldigt klyftigt utalande. Väl rutet!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in