2009-03-04, 23:06
Medlem
luddekluddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av impieteer
Äh, den verkade ju vara i stil med den där sibiriska stenen för 100 år sedan. Och jorden gick ju knappast under då heller.

Jag tror tvärtom en rejäl stenbumling skulle göra nytta om den landade på rätt ställe.

vad sägs om kina eller afrika så vi kan få ner livsmedelspriserna lite och samtidigt göra någonting för miljön. Kanske hade rent av 80% av världens HIV-virus dött?
Citera
2009-03-04, 23:10
Medlem
Maeglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carleoneyäh
Vilket ställe skulle detta vara? Rosengård hade jag hoppats på.

Med en diameter av 20 meter på den meteoriten hade förmodligen mer än Rosengård förintats.

Du vet, katastrofgraden är sjukt oproportionerlig mot storleken när det gäller meteoriter.
Citera
2009-03-04, 23:58
Medlem
jeevos avatar
Fast spelar det inte någon roll vad det är för typ av asteroid?
Vilken massa föremålet har är ju mycket mer relevant då den kanske är ihålig och ändå 40 meter i diameter? Kraften är ju trots allt pga den kinetiska energin vilket blir högre beroende på föremålets massa?

Sen kan man ju fråga sig vilken hastighet den kom i, även det är en avgörande faktor för att kunna avgöra hur stor förödelse nedslagen skulle göra.

Sedan kan man ju inte jämföra det med kärnvapen?

55MT Tsar bomb som sprängs i rätt höjd är ju betydligt farligare än 60MT asteroid där större delen av energin absorberas av marken vid nedslag?
Citera
2009-03-05, 00:34
Medlem
Kenny Kuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jeevo
Fast spelar det inte någon roll vad det är för typ av asteroid?
Vilken massa föremålet har är ju mycket mer relevant då den kanske är ihålig och ändå 40 meter i diameter? Kraften är ju trots allt pga den kinetiska energin vilket blir högre beroende på föremålets massa?

Sen kan man ju fråga sig vilken hastighet den kom i, även det är en avgörande faktor för att kunna avgöra hur stor förödelse nedslagen skulle göra.

Sedan kan man ju inte jämföra det med kärnvapen?

55MT Tsar bomb som sprängs i rätt höjd är ju betydligt farligare än 60MT asteroid där större delen av energin absorberas av marken vid nedslag?

Nej, asteroiden kommer förmodligen sprängas i atmosfären, exakt var beror på med vilken vinkel asteroiden inträder i atmosfären. Den där som exploderade i Tunguska nådde aldrig marken.
Citera
2009-03-05, 11:45
Medlem
svampdamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kenny Kuk
Nej, asteroiden kommer förmodligen sprängas i atmosfären, exakt var beror på med vilken vinkel asteroiden inträder i atmosfären. Den där som exploderade i Tunguska nådde aldrig marken.

Men den förintade ändå en hel del på några tusen meter utifrån explosionspunkten.
Citera
2009-03-05, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Men den förintade ändå en hel del på några tusen meter utifrån explosionspunkten.
Just för att den inte nådde marken. Hade den nått marken hade en stor del av energin gått åt till att göra en (stor) krater. Då hade lokala förstörelsen varit större, men ett mindre område hade varit förstört.

Av samma orsak är t ex atombomber gjorda för att detonera ett stycke ovanför marken.
Citera
2009-03-05, 13:27
Medlem
Arthur Dents avatar
Kometen Apophis kommer 2029 gå förbi jorden inom 32000 kilometers avstånd, först då kan de avgöra om den kommer slå ned på jorden sju år senare.
Apophis är en egyptisk gudinna som symboliserar mörker och kaos. Möjligtvis ett passande namn på kometen, men det vet vi inte förrän 2036.

Kometen är cirka 300 meter i diameter.

http://www.space.com/scienceastronomy/050822_asteroid_apophis.html
Citera
2009-03-05, 13:39
Medlem
gromzies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeroiskAnanas
Det är bara en tredjedel av Tsar Bomba. Men visst, hade det slagit ner på ett tätbefolkat ställe hade det varit en stor katastrof. Men jorden hade väl knappast gått under för det.

Grejjen är ju dock att Tsar Bombas mesta kraft inte gick runt jorden, utan uppåt. En asteroid genererar kraft EMOT jorden därför blir det mycket kraftfullare än 1000 hiroshima bomber, om man nu räknat så eller om man har tagit det i åtanke. Alltså en asteroid med KRAFT av 1000 hiroshima bomber är sjukt enormt kraftig, Tsar Bomba generade ungefär 1.5% av solens kraft, hade vi kunnat gjort så den kraften gått runt jorden hade vi bränt ihjäl en jävla massa liv.
Citera
2009-03-05, 13:42
Medlem
gromzies avatar
På tal om det så skulle jag vilja se någon slags Hitler skicka bomber, eller asteroider slår ner, eller kometer eller whatever över USA, Afrika och Kina. Vilken bra plats jorden hade blivit. Dumhuvudena döda, negrerna döda (Afrika är värdelöst land som behöver hjälp utifrån, inte för att jag är rasist) och Kina dött, som orsakar massvis utav koldioxid-bildningen så som jag uppfattat det.
Citera
2009-03-05, 14:32
Medlem
appe-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arthur Dent
Kometen Apophis kommer 2029 gå förbi jorden inom 32000 kilometers avstånd, först då kan de avgöra om den kommer slå ned på jorden sju år senare.
Apophis är en egyptisk gudinna som symboliserar mörker och kaos. Möjligtvis ett passande namn på kometen, men det vet vi inte förrän 2036.

Kometen är cirka 300 meter i diameter.

http://www.space.com/scienceastronomy/050822_asteroid_apophis.html
är det så svårt att verkligen räkna ut dess bana? jag menar, vi kan ju räkna på alla andra himlakroppar tämligen enkelt, så som jag förstår det.
Citera
2009-03-05, 15:39
Medlem
Arthur Dents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av appe-
är det så svårt att verkligen räkna ut dess bana? jag menar, vi kan ju räkna på alla andra himlakroppar tämligen enkelt, så som jag förstår det.

Vet man att himlakroppen bibehåller sin bana är det nog ganska enkelt att räkna ut, men om banan påverkas av tex. en annan himlakropp blir det svårare. Det är omöjligt att veta hur jorden och Apophis påverkar varandra.
Citera
2009-03-05, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gromzie
(Afrika är värdelöst land som behöver hjälp utifrån, inte för att jag är rasist)
På grund av din, till synes, ringa allmänbildning vet du nog inte ens om du är rasist eller ej, eftersom du troligtvis inte vet vad ordet betyder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in