2009-03-04, 19:03
Medlem
Hej , nån som vet om det finns nått program som man kan ta bort sitt gamla operativsystem med? för jag skulle formatera om datorn och då gick det inte på nått sätt att ta bort gamla operativsystemet och formatera hårddisken så enda alternativet jag hade var att installera det nya operativsystemet på samma partition och nu är datorn lite skum så tänkte om det går med nått program att ta bort det gamla så att bara 1 operativsystem finns på datorn?
Citera
2009-03-04, 19:10
Medlem
dobbelinas avatar
Ledsen, jag har inte foliehatten eller stanniol tofflorna på mig, så jag kan inte registrera vad du använder för system ?
Senast redigerad av dobbelina 2009-03-04 kl. 19:19.
Citera
2009-03-04, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dobbelina
Ledsen, jag har inte foliehatten eller stanniol tofflorna på mig, så jag kan inte registrera vad du använder för system ?

hade först windows xp home edition och nu installerade jag professional på samma partition
Citera
2009-03-04, 21:07
Medlem
Germanias avatar
På vilket sätt har du två os?
Citera
2009-03-04, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shortfuse
Hej , nån som vet om det finns nått program som man kan ta bort sitt gamla operativsystem med? för jag skulle formatera om datorn och då gick det inte på nått sätt att ta bort gamla operativsystemet och formatera hårddisken så enda alternativet jag hade var att installera det nya operativsystemet på samma partition och nu är datorn lite skum så tänkte om det går med nått program att ta bort det gamla så att bara 1 operativsystem finns på datorn?

LOL Du skämtar vad?

Om inte så kommer en liten genomgång här!

När du bootar upp din dator med windows skivan (För att göra en ominstallation) så dyker din hårddisk/hårddiskar/partioner upp! Innan du ens kan påbörja en installation så måste du ju först välja vart du vill installera windows!

Om du markerar din C: parition och trycker på D så tas partionen bort!
Skapa en ny partition genom att trycka på C och följ instruktionerna!
Alternatift kan du ju bara formatera den markerade partionen innan du installerar windows!

Hoppas detta hjälper!
Citera
2009-03-04, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Germania
På vilket sätt har du två os?

installerade windows xp professional utan att ta bort det gamla , home edition
Citera
2009-03-05, 00:51
Medlem
dobbelinas avatar
https://www.flashback.org/showpost....7&postcount=17
https://www.flashback.org/showpost....9&postcount=19
Citera
2009-03-05, 09:21
Medlem
Germanias avatar
jo, jag tänkte bootmeny först också, men jag tvivlar att han fått då då han installerat över sitt gamla
Citera
2009-03-05, 09:37
Medlem
hottentotts avatar
han har uppenbarligen stoppat in skivan I windows och installerat via autostart såsom man installerar random spel.
så har han väl försökt formatera hårddisken genom diskhanteraren eller commandprompten.
ännu en ytterst begåvad användare som säger hej.
...
Citera
2009-03-05, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zappa79
LOL Du skämtar vad?

Om inte så kommer en liten genomgång här!

När du bootar upp din dator med windows skivan (För att göra en ominstallation) så dyker din hårddisk/hårddiskar/partioner upp! Innan du ens kan påbörja en installation så måste du ju först välja vart du vill installera windows!

Om du markerar din C: parition och trycker på D så tas partionen bort!
Skapa en ny partition genom att trycka på C och följ instruktionerna!
Alternatift kan du ju bara formatera den markerade partionen innan du installerar windows!

Hoppas detta hjälper!

alltså jag har formaterat om datorer många gånger och alltid lyckats förutom nu , jag vet att man ska markera och trycka på D så att den tas bort men när jag tröck på D så stog det att den inte går att ta bort , och kunde inte ta bort den på nått annat sätt heller så som jag skrev så enda sättet jag kunde installera så var det att installera på samma partition som den gamla var på som jag inte fick bort . och kunde inte skapa en ny partition heller , gick inte
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in