2009-03-04, 17:59
Medlem
Hej!

Nu är det så att jag har tänkt denna tanken ett tag, och jag vet inte riktigt om det är möjligt att få det så som jag vill eller inte, så om någon erfaren skulle kunna svara skulle jag bli glad

I alla fall, jag bor i Skåne, och jag går Media andra året (d.v.s jag är 18 år).
Jag är helt trött på min linje, det är inget ni behöver säga något om för jag har tänkt på detta ett bra tag. Som sagt så är jag helt trött på min linje och allt vad skolan heter. Därför så hade jag tänkt mig att flytta UPPÅT landet (Uppsala/stockholm) med hjälp av bidrag, om det nu går(?). Och bo i en studentlägenhet och börja om gymnasiet där. Eftersom att jag är skoltrött tänkte jag att börja om hade nog varit bättre, eftersom jag är klar med alla A-kurser så behöver jag inte plugga så mycket, och kan jobba samtidigt, samt bekanta mig med staden. Tror ni det skulle gå, eller det är helt omöjligt?
Går det öht att få bidrag för att man vill plugga längre ifrån?

Väldigt tacksam för svar, och jag ber om ursäkt ifall tråden hamnat fel!
Citera
2009-03-04, 18:05
Medlem
2Binarys avatar
Sök till en folkhögskola med internat närliggandes. Iom att du inte är 20 får du inte det fulla csn bidraget, men tillräkligt för att klara sig(!).
Finns överallt i sverige med olika inriktningar beroende på intresse.
Du kommer antagligen behöva läsa 1 år på en fhs isf, beroende på hur många poäng du redan har givetvis, rekomenderar att du går klart 2a året först dock.
Citera
2009-03-04, 18:08
Medlem
Itmans avatar
POW!
Citera
2009-03-04, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2Binary
Sök till en folkhögskola med internat närliggandes. Iom att du inte är 20 får du inte det fulla csn bidraget, men tillräkligt för att klara sig(!).
Finns överallt i sverige med olika inriktningar beroende på intresse.
Du kommer antagligen behöva läsa 1 år på en fhs isf, beroende på hur många poäng du redan har givetvis, rekomenderar att du går klart 2a året först dock.

Nu går jag ju bara i 2:an så vi har inte alls fått så mycket information, men vad är skillnaden på en folkhögskola och ett gymnasium?

EDIT: Till dig ovanför, betyder det att jag MÅSTE söka en linje som inte finns inom 2h resväg? Eller finns det inget annat sätt?
Citera
2009-03-04, 18:19
Medlem
Itmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arigato
EDIT: Till dig ovanför, betyder det att jag MÅSTE söka en linje som inte finns inom 2h resväg? Eller finns det inget annat sätt?
Woops, ber om ursäkt. Jag hade nämligen inackorderingstillägg men tänkte inte på att min inriktning inte fanns inom 2h radie. Jag ber ödmjukast om ursäkt och har inget att bidra med till tråden.
Citera
2009-03-04, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itman
Woops, ber om ursäkt. Jag hade nämligen inackorderingstillägg men tänkte inte på att min inriktning inte fanns inom 2h radie. Jag ber ödmjukast om ursäkt och har inget att bidra med till tråden.
Okej nu är jag förvirrad.

Det går alltså att söka en linje i te.x. uppsala, även fast den finns närmre mig?
Citera
2009-03-04, 18:37
Medlem
2Binarys avatar
http://www.folkhogskola.nu/

Bara att läsa, men det är i princip som att gå komvux. Men kanske klassat i folkmun som "slappare" men, i min mening iaf, roligare.
Beror på vart någonstans man hamnar givetvis.

Så efter du läst klart får du ett betyg från 1 till högst 4, om jag inte missminner mig, som gör dig behörig att söka vidare.
Och du kompletterar ditt fhs betyg med kurser som du redan har läst i gymnasiet som tex. Matematik A/B/ Natur osv. Om du skall söka till något som kräver det alltså. (Och då om du nu redan har läst sådant, behöver du giventvis inte gå på dom lektionerna i folkhögskolan).
Citera
2009-03-04, 18:56
Medlem
Itmans avatar
Citat:
Okej nu är jag förvirrad.

Det går alltså att söka en linje i te.x. uppsala, även fast den finns närmre mig?
Som jag har tolkat det: Ja. Förutsatt att den inte finns inom en radie av 2h resväg.
Alltså:
  • Den finns inte i din hemort.
  • Den finns inte inom en radie av 2 timmars resväg.
Då kan du studera var i landet du vill, exempelvis Uppsala, även om linjen finns närmare dig (dock mer än 2h resväg).

Själv läste jag natur men med en energiteknisk profilering. Så det kanske finns ett medieprogram i Uppsala med en speciell inriktning. GUC är i alla fall en skola i Uppsala med medieprogrammet.
Citera
2009-03-04, 21:04
Medlem
Kuggarns avatar
Bytte rubrik till någon mer passande. /Mod
Citera
2009-03-04, 21:10
Medlem
Okej, tack.
Fattar dock inte riktigt, måste jag plugga FHS, går det inte att plugga vanligt gymnasie?

EDIT: Vilken är den special-median du pratar om? Är det expo?
Senast redigerad av Arigato 2009-03-04 kl. 21:18.
Citera
2009-03-04, 21:40
Medlem
Itmans avatar
Citat:
Okej, tack.
Fattar dock inte riktigt, måste jag plugga FHS, går det inte att plugga vanligt gymnasie?

EDIT: Vilken är den special-median du pratar om? Är det expo?
Vet inte om det finns någon specialmedia. Jag tänkte att du kunde kolla om det fanns något som inte fanns på din skola och om det lät intressant höra med CSN om det var inack.berättigat. Sen finns det ju fler skolor med media i Uppsala och Stockholm så något intressant måste du hitta.
Citera
2009-03-04, 21:42
Medlem
Jodå, men alltså. Finns det någon hemsida där man kan kolla efter linjer nära sig typ? Känns lite halvt onödigt om jag hittar något intressant också finns de närme

Är tacksam för svaren jag fått/får.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in