2009-03-04, 21:51
Medlem
Itmans avatar
Jag är förvirrad.
Vill du plugga nära dig eller i Stockholm/Uppsala?
Du vill helst inte läsa media..?

En hemsida med gymnasieutbildningar:
http://www.gymnasium.se/

Om du inte lyckas att hitta något specialprogram så är nog folkhögskola ditt enda val om du vill studera på annan ort. Jag borde inte ha nämnt det där med inack. då det blev lite fel redan från början.
Citera
2009-03-05, 08:50
Medlem
Ok.
Alltså, jag vill plugga så nära stockholm/uppsala som möjligt. Det är huvudsaken. Linjen har mindre betydelse, även fast den har betydelse. Och media skulle jag nog kunna gå, så länge det inte är rörlig bild igen.

EDIT: Låter säkert jätte dumt, men det är så.

EDIT2: Sen behöver jag veta en sak till, ungefär hur mycket pengar får man om man går på folkhögskola? Räcker pengarna eller kommer man behöva jobba också? Betalar kommunen ens boende?
Senast redigerad av Arigato 2009-03-05 kl. 09:45.
Citera
2009-03-05, 14:59
Medlem
Vill ha fler svar av erfarna människor.
Citera
2009-03-09, 15:45
Medlem
Wilks avatar
Lånar tråden.

Har ett litet problem, skulle gärna vilja studera på en annan ort, och den orten är Stockholm, bor just nu i Göteborg. Går i ettan på bygg, gått om 2 år just nu, och blir tredje nästa. Så hade tänkt byta till Samhäll och försöka komma till Stockholm då det alltid vart en önskan.

Så nu, är detta möjligt. Finns ju gott om skolor i Göteborgs området, men vill inte vara här pga många faktorer. Så jag undrar isåfall, hur kommer jag få bo och är detta möjligt?

Tack
Citera
2009-03-10, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wilk
Lånar tråden.

Har ett litet problem, skulle gärna vilja studera på en annan ort, och den orten är Stockholm, bor just nu i Göteborg. Går i ettan på bygg, gått om 2 år just nu, och blir tredje nästa. Så hade tänkt byta till Samhäll och försöka komma till Stockholm då det alltid vart en önskan.

Så nu, är detta möjligt. Finns ju gott om skolor i Göteborgs området, men vill inte vara här pga många faktorer. Så jag undrar isåfall, hur kommer jag få bo och är detta möjligt?

Tack
Du har gått om 2 år på en slapparlinje som bygg (no offence mot byggare, går själv en slapp linje) så nu vill du byta till en linje som kräver bra mycket mer pluggande? Hur tänkte du nu?

Aja det är väll bara att söka till nått gymnasie i stockholm, inackorderingsbidraget är på ca 1500 så du måste ju ha ett extra jobb eller föräldrar som betalar om du ska flytta till stockholm.
Citera
2009-03-10, 10:38
Medlem
Kuggarns avatar
Citat:
Lånar tråden.

Tack

Läs vidare här (Vilken jävla sökväg...):
http://www.goteborg.se/wps/portal/!ut/p/c1/04_SB8K8xLLM9MSSzPy8xBz9CP0os3gjU-9AJyMvYwMDSycXA6MQFxNDPwtTI_8gA6B8pFm8n79RqJuJp6Gh hZmroYGRmYeJk0-Y p4G7izEB3X4e-bmp-gW5EeUAV1N-0A!!/dl2/d1/L2dBISEvZ0FBIS9nQSEh/?WCM_GLOBAL_CONTEXT=/wps/wcm/connect/goteborg.se/goteborg_se/Invanare/Forskola_Utbildning/Gymnasieskola/Studieekonomi/lankrub_N610_inackordering/art_N610_inackordering
Citera
2009-03-10, 11:20
Medlem
Wilks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fistor
Du har gått om 2 år på en slapparlinje som bygg (no offence mot byggare, går själv en slapp linje) så nu vill du byta till en linje som kräver bra mycket mer pluggande? Hur tänkte du nu?

Aja det är väll bara att söka till nått gymnasie i stockholm, inackorderingsbidraget är på ca 1500 så du måste ju ha ett extra jobb eller föräldrar som betalar om du ska flytta till stockholm.

Har inte gått om 2 år på bygg, gick först 1 år på samhäll sen 1 år på teknik, har haft lite problem med att välja, men vet att det nu är samhäll jag vill gå.
Citera
2009-03-10, 12:32
Medlem
Citat:
Har inte gått om 2 år på bygg, gick först 1 år på samhäll sen 1 år på teknik, har haft lite problem med att välja, men vet att det nu är samhäll jag vill gå.
Jaha, de va ju jävligt bra de iaf Gick du klart första året på samhäll då? Om du gjorde det borde du kunna hoppa dirrekt upp i 2an när du flyttar till stockholm. I min klass var det iaf 2 killar som hade gått första året nån annanstans sen bytte och började dirrekt i 2an.
Borde ju även gå om du bara har gjort ett halvår i samhäll, så länge du har läst dom flesta kurserna man har i ettan.

Vore ju lite dumt att börja börja första ring nu om du har gjort klart alla a-kurser, då sitter du ju med 80% hål första året. Men det kanske är det du vill.

Att skaffa nya vänner blir ju inga problem iaf, inte om du har körkort och kan gå på systemet
Citera
2009-03-10, 15:08
Medlem
Wilks avatar
Citat:
Jaha, de va ju jävligt bra de iaf Gick du klart första året på samhäll då? Om du gjorde det borde du kunna hoppa dirrekt upp i 2an när du flyttar till stockholm. I min klass var det iaf 2 killar som hade gått första året nån annanstans sen bytte och började dirrekt i 2an.
Borde ju även gå om du bara har gjort ett halvår i samhäll, så länge du har läst dom flesta kurserna man har i ettan.

Vore ju lite dumt att börja börja första ring nu om du har gjort klart alla a-kurser, då sitter du ju med 80% hål första året. Men det kanske är det du vill.

Att skaffa nya vänner blir ju inga problem iaf, inte om du har körkort och kan gå på systemet

Gick 3 månader på samhäll, hade bra betyg och allt men blev jävligt trött på klassen, så bytte till teknik och gick där ett halvår. Klarade inte årskursen eftersom att jag inte var där så mycket, så gick om 1an teknik ett år. Har bara läst Engelska A, dock får jag ju några betyg när jag går ut här på bygg.

Bara gjort klart en A-kurs, så det är väl problemet. Haha, visste inte att man kan gå på systemet när man är 18-19.
Citera
2009-03-10, 17:22
Medlem
Citat:
Gick 3 månader på samhäll, hade bra betyg och allt men blev jävligt trött på klassen, så bytte till teknik och gick där ett halvår. Klarade inte årskursen eftersom att jag inte var där så mycket, så gick om 1an teknik ett år. Har bara läst Engelska A, dock får jag ju några betyg när jag går ut här på bygg.

Bara gjort klart en A-kurs, så det är väl problemet. Haha, visste inte att man kan gå på systemet när man är 18-19.
Nej men i 2an (eller 3an) kan du ju gå, sånt fattar folk så därför får du vänner redan i 1an
Citera
2009-03-10, 22:55
Medlem
Wilks avatar
Citat:
Nej men i 2an (eller 3an) kan du ju gå, sånt fattar folk så därför får du vänner redan i 1an

Haha. Men vad är det för bostad och sånt, fixar kommunen någon studentkorridor eller måste jag leta efter skiten själv? Och hur mycket tror du jag är back varje månad efter bidrag, om jag inte får någon hjälp av mina föräldrar.
Citera
2009-03-10, 23:00
Medlem
Alltså.. Jag vet inte om du vill ha denna typ av svar men jag kan inte låta bli att ge det ändå. Jag tror du kommer ångra dig senare om du hoppar av gymnasiet efter två år för att börja om på ny en linje på tterligare tre år. Är du skoltrött nu så låter det ganska dumt. Jag förstår om stockholm lockar.. men du.. Du har ett år kvar, ETT år, det är inte mycket! Sedan är du fri från studenten och kan ta dig till stockholm för att jobba eller plugga högre utbildning. Du hinner stockholm, jag lovar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in