2009-03-04, 17:46
Medlem
Halloj!

Jag sitter och tnker p det hr med "what's the difference between truth and fiction". Och ok, det finns mnga trdar som himlar om vad sanning r, men hr knns frgan om fiktion mer relevant. Vad r fiktion egentligen?

Det r ltt att sga att en frfattare kategoriserar sin bok som fiktion, en artist sger att dennes mlning r fiktion, och andra liknande skapare av konst verkar kunna ha ltt fr att bestmma vad som r fiktion. Men all konst r inte fiktion?

P liknande stt kan en lgnare sga att det den sger r fiktion, en narratr av berttelser kan bekrfta att historien den berttat r fiktion, och andra kommunikatrer verkar ocks ha ltt fr att bestmma vad som r fiktion. Men all kommunikation r inte fiktion?

Och s frsts domare, klagare, anklagade, poliser, och andra inom rttsvsendet verkar kunna finna vissa regler fr att bedma vad som r fiktion. Men allt inom rttsvsendet r inte fiktion?

Men dessa exempel r p ena sidan av skalan, dom r p den ltta sidan tycker jag. Sen finns det en grskala hela vgen mot "sanningen". En fotograf kan sgas ha mindre att gra med fiktion n en mlare, en etnograf kan sgas ha mindre att gra med fiktion n en journalist, en vetenskapsman kan sgas ha mindre att gra med fiktion n en prst, och s vidare. Eller finns det exempel d det r tvrtom? En vetenskapsman som ljuger jmfrt med en prst som vgrar bertta vad som hnde vid bikten...

Om sanningen r en konstruktion, r fiktionen ocks en konstruktion d? Om sanningen r tvrtom istllet mer kvantifierbar, blir grnsen mot fiktionen ocks d mer klarare? r fiktionen beroende av sanningen, r sanningen beroende av fiktionen? Om sanningen r objektiv, r fiktionen ocks det?

Fr mig uppstr det ett problem om sanningen r subjektiv, eftersom en subjektiv fiktion blir vldigt komplicerad. Hur skulle en phittad berttelse en person kunna vara sann fr en annan person?
Citera
2009-03-05, 06:14
Medlem
followingthesuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yidaki
Halloj!

TJEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEENAAAAAAAAAAAAAAR EEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!

Citat:
Om sanningen r en konstruktion, r fiktionen ocks en konstruktion d? Om sanningen r tvrtom istllet mer kvantifierbar, blir grnsen mot fiktionen ocks d mer klarare? r fiktionen beroende av sanningen, r sanningen beroende av fiktionen? Om sanningen r objektiv, r fiktionen ocks det?

Jag knner mej ganska intuitivt vertygad om att sanning och fiktion r 2 helt skilda mnen. Jag har inte ens tnkt p det frr, men ser ingen som helst anledning till att dom skulle vara bundna p ngot stt.

Men du fr grna, helst koncist, frklara varfr s skulle vara fallet.

Citat:
Fr mig uppstr det ett problem om sanningen r subjektiv, eftersom en subjektiv fiktion blir vldigt komplicerad. Hur skulle en phittad berttelse en person kunna vara sann fr en annan person?

Och hr ska jag frklara varfr, till ovanstende jag skrev:

Sanningen r inte subjektiv. Men subjektiva sanningar r sanningar.

Person A berttar fiktion X. Person B lyssnar/lser/inmundigar fiktion X. Fr A r X sann som fiktion. Fr B r X sann som A's fiktion, vilket B kan gra vilka tolkningar han n vill av.

Det r vrt att vara medveten om att all fiktion r sann som fiktion.

Allts, om jag hittar p historia Y, r det sant att jag har hittat p historia Y.

S det hela handlar om perspektiv.
Citera
2009-03-05, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av followingthesun
TJEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEENAAAAAAAAAAAAAAR EEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!

Citat:
Jag knner mej ganska intuitivt vertygad om att sanning och fiktion r 2 helt skilda mnen. Jag har inte ens tnkt p det frr, men ser ingen som helst anledning till att dom skulle vara bundna p ngot stt.
Man kan bertta sanningen, man kan bertta ngot som r fiktion, men den gngse uppfattningen r nog att man ofta blir tillsagd att vlja en utav dessa tv. Som p svenska versionen av Raw Comedy Club, p scenen kan dom sga vad som helst fr publiken ser allt dom sger som fiktion (egentligen satir, vilket r sanningen dljd av ett lager fiktion), men det r nr komikern blir intervjuad backstage som det hela blir intressant, d kan dom st och skmta, verdriva, bertta fiktion, men ibland mste intervjuaren frga "r det sant?" och ibland mste komikern sga "nej, det var inte sant". Det r viktigt att markera, nr det man sger r fiktion.

Sen finns det halv-sanningar ocks, som satir,
det r lite mer i grzonen.
Det fr en att undra var grnsen gr,
om det finns en grns, och om det ens behvs en grns.
I vissa sammanhang behvs det en grns.
Fotografen som fotograferar kriget ser sig sjlv som en frmedlare av sanning,
det r viktigt fr mnniskor att tro att det dom ser p fotot inte r fiktion,
"fotot ljuger inte".
Men samtidigt vljer han vissa objekt,
han fotograferar endast missiler och frstrda skolor,
aldrig den leende soldaten.
Och i rttssalen r det viktigt att man inte sitter och berttar historier,
dr vill man tro att det folk sger r sant.

Citat:
S det hela handlar om perspektiv.
Precis, s tnkte jag ocks. Men det gr att sanningen blir fiktion. Din tolkning av verkligheten r fiktion fr mig, en berttelse om ngot som inte finns. Du kan sga att du varit ute och joggat, men jag var inte med, s fr mig kan det lika grna vara fiktion. Om du sger att du varit ute och joggat, och jag tror dig, p grund av vilken anledning som helst, s kommer jag att bete mig som om du varit ute och joggat. Man litar p varandra, man litar p det man upplever. Skulle man lita p fiktionen? Litar man p fiktionen?

Det verkar handla om auktoritet. Om jag litar p det du sger, legitimerar jag din auktoritet. Om du har en legitim auktoritet, s litar jag p att ditt markerande av grnsen mellan "truth and fiction" r sann. Det vill sga, det r helt ok fr dig att bertta en historia om ngot som inte hnt, fr det visar att jag litar p att du sger sanningen nr du inte berttar historier. Men om en hemls alkis berttar hur han varit miljonr kanske dom flesta tar det fr fiktion, och det ger inte honom ngon speciell status eller auktoritet. Samtidigt kan en riksdagspolitiker bertta vad som hnde henne p semestern, och d tar man inte det fr fiktion. Man tror att barn hittar p, eller tror p att deras fiktion r sann.

Vilket perspektiv r viktigast, sndaren eller mottagaren?
Det r vl bara sndaren som kan sgas veta huruvida det r fiktion,
men det r bara fr mottagaren som det spelar ngon roll...
Eller?
Citera
2009-03-05, 20:46
Medlem
Kaplas avatar
Bara fr att krngla till det lite. Trdstarten fick mig att tnka p filmer, bcker och berttelser i allmnhet som brjar "Fljande r baserat p en sann historia". Kommer ihg ett personlighetstest fr mnga r sen p ngon halv-obskyr collegehemsida dr en av frgorna var om man tycker att historier baserade p sanna historier r bttre n andra historier.
Citera
2009-03-05, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kapla
Bara fr att krngla till det lite. Trdstarten fick mig att tnka p filmer, bcker och berttelser i allmnhet som brjar "Fljande r baserat p en sann historia". Kommer ihg ett personlighetstest fr mnga r sen p ngon halv-obskyr collegehemsida dr en av frgorna var om man tycker att historier baserade p sanna historier r bttre n andra historier.
Ja, och googlar man "Baserat p en sann historia" s fr man upp debatten om Liza Marklunds bcker. http://www.google.se/search?q=basera...+sann+historia
Citat:
Ursprungligen postat av <a href="/leave.php?u=http%3A%2F%2Fjoann.se%2Fannika%2F%3Fp%3D1322" target="_blank">http://joann.se/annika/?p=1322</a>
Men det Antonsson och mnga menar p att Liza Marklund ska ha ljugit fr dem. Jag frstr inte. Det str; BASERAD p en sann historia.

Alla som kan svenska vet att basen i boken r en sann historia men resten r fiction. Hur mnga amerikanska filmer r inte based upon a true story. Det r mer en regel n ett undantag.
Det intressanta med den debatten r att Liza Marklund knde sig tvungen att frsvara sig. Varfr knde hon det? Grnsen mellan sanning och fiktion fr inte brytas, d blir folk arga. Jag ser kopplingar till existentiell ngest infr saker som r i grnslandet, saker som inte kan definieras. "Purity, Danger and Pollution" som Mary Douglas benmner det. Chaos-Control-Order som jag benmner en liknande process.

Vi knner oss lurade, sa lsarna. Ja, r det inte det som r meningen med alla bcker. Man frsnker sig in i en fantasivrld, identifierar sig med karaktrerna, lever i den vrlden, upplever det dom lever. Nr man lser sknlitterra bcker r att-bli-lurad mlet med hela boken.
Citera
2009-03-06, 02:33
Medlem
Kaplas avatar
Citat:
Ja, och googlar man "Baserat p en sann historia" s fr man upp debatten om Liza Marklunds bcker. http://www.google.se/search?q=basera...+sann+historia Det intressanta med den debatten r att Liza Marklund knde sig tvungen att frsvara sig. Varfr knde hon det? Grnsen mellan sanning och fiktion fr inte brytas, d blir folk arga. Jag ser kopplingar till existentiell ngest infr saker som r i grnslandet, saker som inte kan definieras. "Purity, Danger and Pollution" som Mary Douglas benmner det. Chaos-Control-Order som jag benmner en liknande process.

Tankarna glider oskt till Maxwells demon tycker jag.

Citat:
Vi knner oss lurade, sa lsarna. Ja, r det inte det som r meningen med alla bcker. Man frsnker sig in i en fantasivrld, identifierar sig med karaktrerna, lever i den vrlden, upplever det dom lever. Nr man lser sknlitterra bcker r att-bli-lurad mlet med hela boken.

S, r skrivandet/lsandet p Flashback sanning eller fiktion fr dig?
Citera
2009-03-06, 05:33
Medlem
Citat:
Tankarna glider oskt till Maxwells demon tycker jag.
Subjekt kan ses som Maxwelldemoner i detta fall om dom r motiverade av ett skande mot mindre ngest skapad av kaoset som uppkommer d grnsen mellan sanning och fiktion uppluckras, men sjlv kan jag inte se grnsen. Kanske hade varit lttare om vi hade haft en av dessa varelser hr att frga

Jag tror inte egentligen att det finns ngon form av essens som kan blandas i det hr fallet, som Maxwell inbillar sig att det finns i universum. Konceptuellt kanske det fungerar p det viset, men modeller krockar inte, det r det mnniskor som gr. Det r som nr man sger att Obama r en rasblandning, eller att en Svensk-Turk r en hybrid, eller att kriget mot terrorismen r ett tecken p en "clash of civilsations", eller att programledarna i Nyhetsmorgon kan referera till ofrstnd och missfrstnd som "kulturkrock". Hr r tv illustrationer som, tycker jag, r bda lika bra p att pvisa hur ljligt detta r egentligen:
http://www.eastern.edu/publications/...r/culture1.gif
http://www.eastern.edu/publications/...r/culture2.gif
Dom r frn den hr sidan, dr en person frsker argumentera fr illustration2:
http://www.eastern.edu/publications/...ter/chang.html
Det sger sig sjlvt, nstan, att det inte finns ngot som r en ren "Culture A" till att brja med. Alla kulturer r hybrider, utsatta fr diffusion med andra kulturer. Dremot finns det nd kulturella identiteter, som kan upplevas fenomenologiskt-existentiellt. Och upplevelsen r frsts verklig, men kategoriseringen och avgrnsningen mellan olika grupper r fortfarande godtycklig och inte baserad p ngot som kan frankras i verkligheten.

"Truth vs fiction" blir fr mig en analogi fr "Science vs Art". Det r ett stt fr mnniskor att markera grnsen mellan Vi och Dom. Bde Vi och Dom r konstruktioner naturligtvis, men inte desto mindre upplevs grnsen som viktig fr mnniskors identitet. Dom som hller p med fiktion r konstnrer, men Vi som hller p med sanningen r vetenskapsmn (och vice versa).

Citat:
S, r skrivandet/lsandet p Flashback sanning eller fiktion fr dig?
Jag kan knappt frst frgan
Men jag kan tnka mig att det r fler som tycker att "Paranormala" forumet r fiktion och att "Naturvetenskapliga" forumet inte r fiktion. Det r vl den gngse uppfattningen antar jag, att det som inte r klassisk positivistisk vetenskap bara r en massa phittade historier/myter (Det var vad ngon hr sa om religion, om jag inte missminner mig). Man verkar tro att det finns ett reellt inhgnat omrde som man kan frsvara, nr det egentligen bara handlar om ider. Vldigt fascinerande.

Nu blev jag inspirerad att gra en mytanalys la Claude Levi-Strauss. Men det r nog fr mycket jobb kanske. Lttare att bara dekonstruera, kritisera, utan ngon egen lsning p problemet. Som om det ordnar sig av sig sjlvt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in