2006-12-12, 15:39
Medlem
RollerBoySEs avatar
Ja inte handlar detta om datasäkerhet i alla fall, flyttas.

/Mod
Citera
2006-12-12, 16:26
Medlem
cptbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karbunkel
Funkar inte, när resultatet av analysen visas upp för läraren tas färger bort. Jag skulle istället rekommendera 1910 att skriva arbetet självt.. vem vet, han kanske till och med lär sig något..

vår rektor visade oss hur urkund funkar:
rött för kopierat
gult för www. adresser tror jag det var..
grönt för ej kopierat/ingen träff

"blablablacitatblablabla" blir rött
Citera
2007-05-21, 18:02
Medlem
Bombardirs avatar
Upptäckande av plagiat på arbeten

Överhörde en lärare häromdagen som stod och talade med en elev. Hon berättade om att lärarna kör arbetena som skickats genom kontrollprogram som undersöker om man plagierat. Vidare sa hon att dessa program även kan spåra plagiat ur en databank med faktaböcker.

Nu är frågan vad detta är för program? Hur fungerar de och kan man skaffa de själv?
Citera
2007-05-21, 18:05
Medlem
polyesterpams avatar
Jag använder mig av nedanstående i mina kurser. Funkar utmärkt!

www.turnitin.com
Citera
2007-05-21, 18:37
Medlem
Bombardirs avatar
Öh jaha, det lär ju inte hjälpa särskilt mycket om jag måste få password+ inloggningnamn och skit av läraren.

Finns det något annat?
Citera
2007-05-21, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bombardir
Finns det något annat?

Skriva dina egna arbeten och lämna in de med rent samvete?
Citera
2007-05-21, 18:44
Medlem
Citat:
Öh jaha, det lär ju inte hjälpa särskilt mycket om jag måste få password+ inloggningnamn och skit av läraren.

Finns det något annat?

http://www.urkund.se/SE/Start.asp

Jag tror dock inte du kommer hitta något som du kan använda, det skulle väl sabba syftet om eleverna själva kunde köra sina arbeten genom programmet innan inlämning för att kolla vad för utslag de ger.
Citera
2007-05-21, 19:10
Medlem
polyesterpams avatar
Citat:

Finns det något annat?

Men gnäll lagom. Du frågade vad det är för program och jag gav ett exempel på ett.

Tror inte du kommer ha så mycket framgång i att försöka få antifuskprogram att hjälpa dig fuska.
Citera
2007-05-21, 20:04
Medlem
Bombardirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polyesterpam
Men gnäll lagom. Du frågade vad det är för program och jag gav ett exempel på ett.

Tror inte du kommer ha så mycket framgång i att försöka få antifuskprogram att hjälpa dig fuska.

Skippa de satans moralkakorna och kom med lite matnyttigt. För övrigt skriver jag alltid övervägande med egna ord, men man vet aldrig hur det blir när det körs i sådanda program. En polare fick IG i en kurs pga en mening som han tagit ur en bok. Och det är inget jag är särskilt pigg på att få.
Citera
2007-05-21, 20:12
Medlem
HubertusHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teron
http://www.urkund.se/SE/Start.asp

Jag tror dock inte du kommer hitta något som du kan använda, det skulle väl sabba syftet om eleverna själva kunde köra sina arbeten genom programmet innan inlämning för att kolla vad för utslag de ger.

Detta program används flitigt på våran skola (gymnasium), eller flitigt kanske är fel ord, de som klarar av det använder de. Tror inte du kan skaffa det programmet så lätt, jag har försökt (och misslyckats)
Citera
2007-05-21, 20:16
Medlem
frosses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HubertusH
Detta program används flitigt på våran skola (gymnasium), eller flitigt kanske är fel ord, de som klarar av det använder de. Tror inte du kan skaffa det programmet så lätt, jag har försökt (och misslyckats)
Samma här.
Rent teoretiskt sätt skulle man kunna formulera ett antal meningar som andra även gjort. kul att åka fast om man inte fuskat
Citera
2007-05-21, 20:17
Bannlyst
Citat:
Skippa de satans moralkakorna och kom med lite matnyttigt. För övrigt skriver jag alltid övervägande med egna ord, men man vet aldrig hur det blir när det körs i sådanda program. En polare fick IG i en kurs pga en mening som han tagit ur en bok. Och det är inget jag är särskilt pigg på att få.

såklart ska man skriva med sina egna ord och inte kopiera rakt av, inte ens en enda mening, då ska du visa att det är ett citat samt ange källan, inte mer än rätt tycker jag, men så är jag ju svenskanörd också...

är du osäker kan du alltid prata med läraren, berätta att du känner dig osäker på just det stycket eller meningen, kan läraren inte ge respons och vägleda dig är h*n en skit, men jag skulle tro att h*n skulle uppskatta din ärlighet istället för att se att du försöker få igenom något som inte hör hemma när man skriver ett eget arbete.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in