2012-05-14, 17:54
Medlem
VonFanderblads avatar
Vadå mycket referenser? Om det är refererat så är det ju inga problem. Sedan beror det ju på uppsatsämne och liknande, om två personer skriver om liknande ämnen är det inte ovanligt att många av referenserna är samma då vissa verk kan ses som standard inom ämnet.

Om du dessutom bara har lånat strukturen så skulle jag inte se några större problem.
Citera
2012-05-14, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heston123
De kollar allt... Skulle inte haspla ur mig att det är 100% säkert att google translata heller, de här plagiat-scannarna blir bättre och bättre dag för dag. Jag har inte dökoll på teknologin, men de kollar betydligt mer än bara hela fraser, så det går definitivt att bli busted även om man omformulerar det mesta. De där programmen är mycket mer sofistikerade än man tror och blir inte direkt sämre, som sagt.

Helt rätt och man brukar veta på ett ungefär vilken nivå studenterna har rent språkmässigt så att köra text som inte är ens egen igenom Google Translate brukar vara transparent för lärare. Vill du jämföra texter med varandra så kan jag rekommendera Kaleidoscope.
Citera
2012-05-15, 07:21
Medlem
Lekes avatar
Om man översätter varje menings betydelse rakt av då? Kommer detta att upptäckas?
Citera
2012-05-15, 07:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leke
Om man översätter varje menings betydelse rakt av då? Kommer detta att upptäckas?

Svårt att säga och det beror på läraren till stor del. Har man som rutin att göra stickprov i studenternas arbete så finns risken. I vilket fall så rekommenderar jag att skriva om med egna ord och lära sig något för den tid man investerar i att göra uppgiften. Man lär sig något och man behöver inte oroa sig för något, win-win.
Citera
2012-05-27, 09:42
Medlem
keyboardcowboys avatar
Kaleidoscope verkar skitbra dock finns det bara på mac?

vet du om det finns på PC på något sätt?
Citera
2012-05-27, 10:05
Medlem
Diablo1118s avatar
Här är en pdf från urkund som jag tycker är mycket bra och som kan hjälpa reda ut en del frågetecken.

http://www.urkund.se/SE/documents/Ur...iathandbok.pdf
Citera
2012-05-27, 11:34
Medlem
LikeAGloves avatar
Fast om man är lat kan man lägga in hela texten i citationstecken och sedan byta färg på dessa till vit. Då fastnar ingenting i urkund
Citera
2012-05-27, 12:13
Medlem
Diablo1118s avatar
Blev nyfiken så jag testade. Kopierade en text och la in " med vit färg. Det fastnade i Urkund.
Citera
2012-05-27, 12:22
Medlem
LikeAGloves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Blev nyfiken så jag testade. Kopierade en text och la in " med vit färg. Det fastnade i Urkund.

Damn, då är detta väldigt nyligen åtgärdat
Citera
2012-05-27, 12:37
Medlem
Diablo1118s avatar
Kanske!

Men ett problem med urkund är att urkund markerar för läraren vad som de uppfattar som kopierad text. Sen måste läraren lägga lite tid på att undersöka och kolla. På min skola är det mycket jobb för en lärare att faktiskt bevisa att en elev fuskat. Sen skall man ringa vårdnadshavare (om de är under 18), Skicka mail till alla lärare på skolan som skall utreda om de fuskat även där.

Tillsammans med alla andra uppgifter man som lärare skall göra så räcker tiden helt enkelt inte till och därför är det ibland lättare att blunda för saker.

OFF T
Inte så jag hade tänkt mig det skulle bli men att jobba 12h/dag och dessutom större delen av helgerna och ändå känna att det finns MYCKET mer som man borde gjort är ingen skön känsla.
Det är inte konstigt att kvaliten sjunker och det blir färre lärare. Själv har jag efter noga övervägande beslutat mig att jobba ett år till. Sen får vi se.

Det pratas mycket om lönerna som självklart borde höjas. Tyvärr är det inte det största problemet då det är alla extra uppgifter som gör att man har i stort sett ingen planeringstid för själva lektionerna. Väldigt få lektioner är ordentligt planerade och förbredda. Istället känns det som om man springer runt och släcker eldar överallt.
Citera
2012-05-27, 16:15
Medlem
Moveyourminds avatar
http://www.scanmyessay.com/ är rätt bra om man nojjar efter att ha skrivit av wikipedia
Citera
2012-06-07, 19:16
Medlem
Hej, jag undrar om man kan bli tagen ifall man har skickat in ett kopierat arbete och 5 min efter undantar killens arbete från urkunds databas det du har kopierat.

Eftersom dom inte längre får använda den enligt lag så borde jag vara säker men känner mig osäker trots det. Någon som vet om jag fortfarande kan bli tagen för plagierat?
Senast redigerad av Floy 2012-06-07 kl. 19:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in