2018-12-30, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Det finns nog många anledningar till detta.
En av de större anledningarna kan vara att folk påverkas av Engelskan, där man i stort sätt särskriver allt. Jag har också noterat att folk som ofta särskriver inte läser speciellt mycket böcker/litteratur. Folk är helt enkelt inte vana vid att "se" ord i text (förutom internet Engelskan då).

Ren okunskap/lägre utbildning

Rent slarv man orkar inte tänka efter eller bry sig.

Datorn/telefonen delar på ord som man skriver korrekt men ändrar det till engelskans skrivsätt automatiskt.

Så att ensidigt påstå att det är människor med låg IQ som särskriver är enfaldigt och dumt. Det kan vara irriterande att läsa texter som särskrivs om och om igen och att då tillrättavisa personen är rätt enligt min mening, kanske vill de förbättra sig efter en tillrättavisning.

Själv retar jag mig på folk som inte kan skilja på De, Dom, Dem, Dessa. Vilket verkar vara långt fler än de som särskriver mycket i en text.

typ: "Dem" gick ut på kvällen och liknande Istället för "De" gick ut på kvällen. Hellre då "Dom" gick ut på kvällen.

Skilj på sätt och sett !
Citera
2018-12-30, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jannebigplay
Gjorde illa ögat för ett tag sen och fick åka till sjukhuset. Där fick jag hjälp av en brun hårig sjuk sköterska. Efter det så fick jag sätta på en skygg lapp.
Citera
2018-12-30, 13:47
Medlem
Halloween2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pentagenaristen
Det är landet har blivit så sorgligt i sin strävan att "gilla olika", att när någon för en gångs skull vill göra rätt så kallar man denne för autistiskt mongo.

Så om någon särskriver så är det automatiskt ''gilla olika''? Du är puckad. Eller har du också autistiska drag?
Citera
2018-12-30, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av salvelinus
Antager att jag skriver för "döva öron" i detta forum enär jag misstänker
att merparten av deltagarna här ej besitter denna trasiga pinne
på DNA-stegen.
Men frågan kvarstår alltjämt,
Ni som särskriver:
Vad är problemet?
Noterar med fasa hur låg som hög, bildad som idiot i dagens samhälle
ägnar sig åt denna styggelse.
SER ni verkligen inte det miserabla resultatet av ert alster?
Besitter ni någon form av mild dyslexi?
Har ni anammat det anglosaxiska språket så till den milda grad att
ni först tänker i engelska termer, för att sedan översätta desamma till miserabel svenska?
Har ni lärt er detta i skolan?
Mycket nyfiken på försvar och förklaringar!
själv anser jag att om det finns något som helst
tvivel så är det bättre att sammanfoga ord än att dela upp dem

Bra att du tar upp detta ! jag får varningar varje gång jag påpekar fel då jag inte vet hur man startar en egen tråd för att ta upp den bedrövliga svenskan så jag har gett upp . Som jag skrivit i tidigare inlägg så är det inte bara särskrivningar överallt utan flertalet verkar ha haft samma lärare i skolan (ej behörig) som inte lärt dem att skilja på orden sätt -sett , streck -sträck m m .Även uttryck som att ta självmord förekommer samt att man öppnar upp . Det senare hörs i varenda tvprogram numera .
Citera
2018-12-30, 13:57
Medlem
Citat:
på DNA-stegen.
Ni som särskriver:
Vad är problemet?
"
"
"

Precis, funkar till nästan hundra procent.
Problemet är väl "importerat" från engelskan, där särskrivning är mycket vanligt.
Citera
2018-12-30, 14:09
Medlem
Jellohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsdal
Jag ser inte särskrivningar som ett större problem men har noterat en kåthetsfixering där man överkomplicerar ord och hur man strukturerar meningar istället för att ha en logisk simpel tråd där man har en tydlig början samt ett avslut, istället fortsätter man med "smarta" artikulationer som inte behövs. En stor fördel med språk är att kunna framföra en poäng tydligt men för någon anledning vill man förvirra läsaren igenom användning av onödigt språk istället för att försöka hjälpa läsaren att förstå den skrift som man skriver och samtidigt den poäng man vill framföra.

Det är enbart allmän lathet i hur en person skriver eller den sinnesstämning man befinner sig i. Man använder mycket han/dem/dom/den istället för direkta ord har jag också anmärkt, där man antar att personen som läser texten redan vet vem eller vad personen refererar till

Helt riktigt. En annan aspekt är ju att språkkänsla egentligen är något subjektivt, men det framställs ofta som om det finns något sådant som allmänt "gött språk". Vad läsaren stör sig på i den artificiella konstruktionen "rikssvenska" är avhängigt personens egna dialektala bias.

För övrigt har du "lagt märke till", inte "anmärkt", och så heter det "lättja", inte "lathet", men jag är alldeles för väluppfostrad för att idka paragrafknulleri, ditt inlägg är ändå enastående jämfört med trådstarten försök att låta bildad, vilket resulterade i en språklig katastrof.
Citera
2018-12-30, 14:26
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
på DNA-stegen.
Ni som särskriver:
Vad är problemet?
ni först tänker i engelska termer, för att sedan översätta desamma till miserabel svenska?

Döm inte, så blir ni inte dömda.

Ty med den dom ni dömer med, skall ni bli dömda, och med det mått ni mäter med, skall det mätas upp åt er.

Varför ser du särskrivningen i din broders öga men märker inte avsaknaden av naturliga radbyten eller styckesuppdelning i ditt eget öga?

Osv.

Tror någon har komplex för att hen skriver som en kratta men vill känna sig genetiskt överlägsen "låg som hög, bildad som idiot".

Gällande särskrivning som anglicism.

Sök efter företag med en apostrof i namnet på exempelvis eniro eller hitta.se och du hittar mängder med småföretagare, allt ifrån frisörer, pizzerior, restauranger, transportfirmor, taxibolag mm.

Skall du vara det heliga Svenska språkets väktare så är särskrivningar att betrakta som stavfel, apostrofer före genitiv-s är en invasiv art.

Du kan bli vår nästa B-O Gavne som attackerade kommuner som bröt mot kommunallagen genom att beskriva sig själva som städer. Här gjorde han förvirrade trådar om "rader med databitar" som blev till bilder.

Han gick med på att morsekod kunde användas för att skicka text och siffror, han begrep hur en telefonkatalog fungerade men kunde inte greppa uppslagstabeller där ett antal siffror tillsammans motsvarade en färg.

I vilket fall.

Gör några arga insändare till olika lokala tidsskrifter om olika företag som har felaktiga namn vetja, du kan ju börja med att läsa ett nummer av varje tidning du skall göra insändare i först så kan du ju öva upp både ditt ordförråd och hur styckesuppdelning brukar ser ut först.

De kan heta exempelvis Majsan's Kök och Bar, Jessica's salong, Andersson's livs, Köping's gym etc.

Du hittar de flesta syndarna i mindre orter där ingen skulle ta sig tiden att rätta dem.

Allra flest hittar du i orter där standardklädseln är mjukisbyxor och foppatofflor, helst skall det finnas minst tre Thaimatsbodar.

Lycka till!
Senast redigerad av Bleppe_Bf 2018-12-30 kl. 14:28.
Citera
2018-12-30, 14:52
Medlem
Citat:
på DNA-stegen.
Ni som särskriver:
Vad är problemet?

Oavsett utbildning så är inte alla språk begåvade.
Citera
2018-12-30, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halloween2
För det är kul och retar upp autistiska mongos som TS.
Plus på den. Sedan tycker jag att det är förmodligen olyckliga människor som retar sig på detta. Finns viktiga saker att lägga energi på.
Citera
2018-12-30, 15:07
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
på DNA-stegen.
Ni som särskriver:
Vad är problemet?
Jag "särskriver" tämligen ofta faktiskt.
Men "särskriver" med bindestreck alltså ...
Men det är något jag gör med flit, så att säga.

Jag är rädd att det säger en hel del om mig, som kanske inte riktigt är vad jag helst velat förmedla, men jag särskriver alltså "för andras skull."
Jag intalar mig att folk har svårt för att korrekt behandla längre, sammanslagna ord, särskilt när de läser snabbt (på antingen sms eller på nåt internetforum).

Så, för att försäkra mig om att jag verkligen ska bli förstådd av så många som möjligt, så "misshandlar" jag orden ...

Som sagt så säger det nog en hel del om mig, för rimligtvis så vet jag att de allra flesta faktiskt kan läsa, och förstå, även sammanslagna ord.
Eller jag Vill tro det.
Men, samtidigt har jag lång livserfarenhet, som säger mig att alla verkligen inte är så uppmärksamma som man kanske hade velat att de skulle vara.

Ja, jag kanske verkligen Är en arrogant liten skit ... trots allt ... =)
Citera
2018-12-30, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mattzzz
Det du använder som exempel används ofta i inlägg, eller? Nog tror jag att de som störs sig på särskrivning också förstår en skriven text som helhet fast det är särskrivningar. För egen del tycker jag alla ska få göra sin röst hörd här oavsett vilket land de kommer ifrån. Svenskan är inte lätt för de som kommer från ett utomeuropeiskt land....
här är en som jag själv såg för ett par år sedan: Svensk lärare till Vikenskolan
Citera
2018-12-30, 15:59
Medlem
Särskrivning på diskussionsforum är rätt vanligt eftersom man skriver brödtexter konstant ungefär och går sällan igenom sin post för rättstavning eller särskrivning. Det är ingen novell man skriver direkt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in