Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nu har jag lyssnat på några olika nyhetsprogram i radio och kan konstatera att det förekommer "särtalande".[¹] ...
Det ger vatten på kvarnen: Uppläsare i medierna behöver snarast (!) förtydligade anvisningar för uppläsning. Felaktig särskrivning i manus är förstås för uppläsaren vad ett bananskal på trottoaren är för söndagsflanören.
SR-P1-Spanarna tog upp de ofta konstiga betoningarna vid uppläsning i radio och TV. Tror det var Gabby som spanade på det ämnet för ett par veckor sen. Jag kunde bara nicka instämmande.
Min käpphäst är att efterställda och därmed betonade partiklar borde fetas i manus, om att »hålla
på med trams« vs »
hålla på etiketten«. På liknande sätt kunde bindestreck minimeras där det inte ska uttalas, som i platt·teve.
Som sagt, för den rutinerade lyssnaren är felbetoningar inget stort problem. I andanom gör vi en transkribering till ett textmanus i den egna cachen i bakhuvudet och läser från denna cache som från en tidningsartikel. Särskilt samarbetsvillig är lyssnaren om nyhetsankaret är mandelögt.
¹ Bland sömngångare förekommer sär
ktalande, med eller utan nattmössa att prata i.