2012-11-24, 12:47
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hufsanator
Gav ett ex, men är "Idiot Johnny" särskrivning för jag ser det bara idiotiskt med "-".
Det beror väl på? Om du anser att "Idiot" är en titel i stil med "Kapten", "Herr" eller "Greve" så kan du ju skriva (och därmed även uttala) så.

Om du däremot uttalar det som "idiot-Johnny" så måste du ju rimligtvis också skriva det på det viset.
Citera
2012-11-24, 12:52
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pasiphae
Vad heter det med ett fint ord när man särskriver ord för att det ska vara snyggt i design?

Det kanske är gestalttext du tänker på, fast det är nog ett begrepp som täcker mer än just särskrivning.

Citat:
Gestalttext kallas en text där utseendet av texten är viktigare än den språkliga informationen. Vissa typer av särskrivningar kan ofta vara gestalttext.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Gestalttext

Citat:
Radbruten särskrivning: Det kan förekomma sammansatta ord presenterade som uppbrutna på två eller flera rader på vissa logotyper, skyltar, titlar etc. Oftast är sådan typ av särskrivning inte oavsiktlig utan har tillkommit för att vissa skyltar kanske inte rymmer ordet i fråga sammansatt, eller för att leverantören av skylten har policies som reglerar detta. Bindestreck brukar inte förekomma i sådana fall eftersom det får texten att se asymmetrisk ut. Denna typ av särskrivning sägs ofta falla under begreppet gestalttext.
http://sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%A4rskrivning
Citera
2012-11-26, 14:18
Medlem
Pasiphaes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Käg Malax
Det kanske är gestalttext du tänker på, fast det är nog ett begrepp som täcker mer än just särskrivning.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Gestalttext

http://sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%A4rskrivning
Precis det! Tack!
Citera
2012-11-27, 07:46
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BePatient
Det här. Om man skulle särtala, skulle alla i omgivningen säga till en hur dum man låter, men i skrift är det plötsligt tabu att nämna. Människan är ett flockdjur.

Nu har jag lyssnat på några olika nyhetsprogram i radio och kan konstatera att det förekommer "särtalande". Det uppstår någon form av "paus" där ordet är sammansatt. Jag tror att detta kan vara en möjlig utveckling att allt fler börjar läsa särskrivna [sammansatta] ord som vore de två ord.
Citera
2012-11-27, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nu har jag lyssnat på några olika nyhetsprogram i radio och kan konstatera att det förekommer "särtalande". Det uppstår någon form av "paus" där ordet är sammansatt. Jag tror att detta kan vara en möjlig utveckling att allt fler börjar läsa särskrivna [sammansatta] ord som vore de två ord.

Exempel?

Du menar t ex TV.......apparat! ?
Citera
2012-11-27, 12:32
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71
Exempel?

Du menar t ex TV.......apparat! ?

I de fall jag hörde idag var det exempelvis:

- Kompetens...utvecklingen

- Arbets...marknaden
Citera
2012-11-27, 12:46
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Nu har jag lyssnat på några olika nyhetsprogram i radio och kan konstatera att det förekommer "särtalande".[¹] ...
Det ger vatten på kvarnen: Uppläsare i medierna behöver snarast (!) förtydligade anvisningar för uppläsning. Felaktig särskrivning i manus är förstås för uppläsaren vad ett bananskal på trottoaren är för söndagsflanören.

SR-P1-Spanarna tog upp de ofta konstiga betoningarna vid uppläsning i radio och TV. Tror det var Gabby som spanade på det ämnet för ett par veckor sen. Jag kunde bara nicka instämmande.

Min käpphäst är att efterställda och därmed betonade partiklar borde fetas i manus, om att »hålla med trams« vs »hålla på etiketten«. På liknande sätt kunde bindestreck minimeras där det inte ska uttalas, som i platt·teve.

Som sagt, för den rutinerade lyssnaren är felbetoningar inget stort problem. I andanom gör vi en transkribering till ett textmanus i den egna cachen i bakhuvudet och läser från denna cache som från en tidningsartikel. Särskilt samarbetsvillig är lyssnaren om nyhetsankaret är mandelögt.

¹ Bland sömngångare förekommer särktalande, med eller utan nattmössa att prata i.
Senast redigerad av egon2b 2012-11-27 kl. 12:50.
Citera
2012-11-27, 21:22
Medlem
Citat:
I de fall jag hörde idag var det exempelvis:

- Kompetens...utvecklingen

- Arbets...marknaden
Man kan också tänka sig att det var en rad
brytning där utan binde
streck.
Så att talar
en inte förstod att ord
den skulle häng
a ihop.

Man ser horr
ibla sär
skrivningar och rad
bryt
nin
gar num
era i tidn
inga
rna.

Särsk
ilt i Sv
erige.

Det gö
r att ta
laren tap
par konce
pterna helt.

Layou
tarna bord
e lära sig det där
m ed hur man sk
a ra
dbry
ta, tyc
ker ja
g onekl
igen.
Senast redigerad av Putsch 2012-11-27 kl. 21:24.
Citera
2012-11-27, 22:25
Medlem
När det gäller nyhetsuppläsarna så är det nog en "hönan eller ägget"-fråga. Jag är helt övertygad om att ursprunget till de allra flesta särskrivningarna kommer ifrån anglifiering och även i viss mån missriktade försök att göra texterna mer "lättlästa" genom att minska antalet "långa krångliga ord" från personer som egentligen inte är så bra på att skriva och har hjälp av rättstavningsfunktioner.

Antalet rena felstavningar relativt särskrivningar är inte alls så förekommande som man kunde tro med tanke på hur dåliga de som skrivit texterna måste vara på att LÄSA sina egna texter. De tycker att om det är rätt stavat ( hehe....eller rättstavat ) så är allt bra.

De svaga punkterna i mitt eget skriftspråk ( tror jag ) ligger i att jag ofta skriver för långa meningar och är dålig på att kommatera .
Citera
2012-11-27, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71
När det gäller nyhetsuppläsarna så är det nog en "hönan eller ägget"-fråga. Jag är helt övertygad om att ursprunget till de allra flesta särskrivningarna kommer ifrån anglifiering och även i viss mån missriktade försök att göra texterna mer "lättlästa" genom att minska antalet "långa krångliga ord" från personer som egentligen inte är så bra på att skriva och har hjälp av rättstavningsfunktioner.

Antalet rena felstavningar relativt särskrivningar är inte alls så förekommande som man kunde tro med tanke på hur dåliga de som skrivit texterna måste vara på att LÄSA sina egna texter. De tycker att om det är rätt stavat ( hehe....eller rättstavat ) så är allt bra.

De svaga punkterna i mitt eget skriftspråk ( tror jag ) ligger i att jag ofta skriver för långa meningar och är dålig på att kommatera .
Kommatering är ett särskilt kapitel. I och med att vi sedan lång tid tillbaka inte har satskommatering i svenskan, tack och lov får man väl säga för det är hemskt i exempelvis tyskan, har interpunktionen blivit nästan en fråga om tycke och smak för många, eftersom man inte lär ut sånt längre. Vilket är synd!

Själv svajar jag väl en hel del också just där, men att man ska sätta punkt efter en fullständigt sats, så mycket vet jag i alla fall. Och det finns regler för kommatering faktiskt.

Semikolon använder jag inte alls: det är snobbism, språkvetarmasturbation. Vad fan är semikolon för nåt? Halvkolon? Det låter som ett obehagligt kroppsorgan.

Överhuvudtaget (över huvud taget, överhuvud taget?) borde man satsa massivt på SVENSKAN som hundraprocentigt obligatoriskt huvudämne i skolan.
Senast redigerad av Putsch 2012-11-27 kl. 23:29.
Citera
2012-11-28, 07:25
Medlem
Citat:
Bibehölls sammansättningsprosodin och -betoningen?
Citera
2012-11-28, 08:11
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av In-Fredel
Bibehölls sammansättningsprosodin och -betoningen?

Det hördes tydligt att personen betonade orden var för sig men ändå som en enhet. Nu ska jag inte överdriva och påstå att det är en trend. Jag har dock hört det både i media och privat. Jag tror att särskrivna ord på sikt kan påverka fler att "särtala".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in