2011-06-29, 10:32
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arborelius
Är det någon som kan förfalska ett överförings-intyg från Western Union, så att jag kan hålla honom på kroken lite till?

Har sagt att jag skall föra över 4000 sek till

Name Winther Carl Johan Erik
Address 56 webley Street YO30 6LE York, England.‎

Kolla runt lite på scambaiting-sidor. Det finns säkert instruktioner om hur man gör i såna här lägen. Det gäller att dra ut på processen och låta bedragaren lägga ner tid och arbete. Kolla exempelvis här: http://www.419hell.com/Nigerian_Scam_Baiting/Scam_Baiting_Tips.html

Förresten: Jag antar att han har vissa av dina personuppgifter. Ha i åtanke att du kommunicerar med kriminella, möjligen organiserade och förstås potentiellt farliga.
Senast redigerad av rayravioli 2011-06-29 kl. 10:39.
Citera
2011-06-29, 10:43
Medlem
boppaloozs avatar
Om det låter för bra för att vara sant så är det oftast det. 3000 för en tvåa i Vasastan...
Vasagatan 35 är ungefär den där busskuren som står på Norra Bantorget.
Citera
2011-06-29, 10:49
Moderator
rotadents avatar
En uppenbar scam infogad i samlingstråden.

//Mod
Citera
2011-06-29, 11:00
Medlem
arboreliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Kolla runt lite på scambaiting-sidor. Det finns säkert instruktioner om hur man gör i såna här lägen. Det gäller att dra ut på processen och låta bedragaren lägga ner tid och arbete. Kolla exempelvis här: http://www.419hell.com/Nigerian_Scam_Baiting/Scam_Baiting_Tips.html

Förresten: Jag antar att han har vissa av dina personuppgifter. Ha i åtanke att du kommunicerar med kriminella, möjligen organiserade och förstås potentiellt farliga.

Askul!

Tyvärr så sitter han ju redan med namn, personnummer, etc.
Citera
2011-06-29, 23:52
Medlem
arboreliuss avatar
Att det var scam är nu 100% bekräftat.

Skickade ett mail till honom i förmiddags, där det stod att jag betalat pengarna, och att han borde kunna hämta ut dem nu. Bifogade ett hemmagjort kvitto

Han har därefter mailat, och sagt att det inte gick att hämta ut dem, samt ringt två gånger och försökt få tag på mig. Kraftig afrikansk accent
Citera
2011-06-29, 23:55
Medlem
Klockrent =)
Ska fan svara på annonsen jag också och driva lite med honom.
Citera
2011-06-30, 10:24
Medlem
Jag håller på och mailar med honom också... Lägenheten är självklart ledig, men många har svarat men han verkar välja ut mig som den som får hyra den... haha.

Stackars de andra som gått på det hela och kanske blivit lurade på pengar.
Citera
2011-06-30, 11:07
Medlem
Råkade själv ut för någon som lade ut en annons och försökte hyra ut min lägenhet i mitt namn. Tänkte först luska ut vem personen var då jag fått kontonummer och dylikt från folk som blivit misstänksamma och kontaktat mig (jag har ett ganska ovanligt namn så sökte man på hitta eller eniro så såg hittade man mitt telefonnummer). Kom underfund med att jag inte hade något att vinna på det så jag anmälde det hela till polisen och flera av personerna som denne försökt lura la dessutom till uppgifter.
Polisen/åklagaren är ju som den är så trots att de visste vem personen var, visste att denna var straffad tidigare och hade en massa mailkorrespondens så lade de ner utredningen i brist på bevis.
Scammarens metod gick ut på att man skulle betala 3000 i förskott för att visa att man var seriös så att han kunde åka från Göteborg och komma och möta en i Stockholm och lämna nycklarna. Vet dock inte om någon faktiskt betalade pengarna.
Citera
2011-06-30, 17:13
Medlem
arboreliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paesha
Klockrent =)
Ska fan svara på annonsen jag också och driva lite med honom.

Gör det!

Han har nu gått till sitt lokala Money-Gram-Kontor 3(!) gånger för att försöka hämta ut pengarna som inte finns!
Han har även ringt ytterligare en gång. Jag ska försöka spela in honom nästa gång
Citera
2011-07-01, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arborelius
Gör det!

Han har nu gått till sitt lokala Money-Gram-Kontor 3(!) gånger för att försöka hämta ut pengarna som inte finns!
Han har även ringt ytterligare en gång. Jag ska försöka spela in honom nästa gång

Spela in!!

Jag joinar klubben och skriver till honom. Ska även börja varna mina vänner tror jag, dessa människor ska inte få lyckas lura desperata svenskar!
Citera
2011-07-01, 11:45
Medlem
Fick du något svar från den där Erik på Facebook nångång?

Nu har jag även fått kopia på Eriks körkort samt pass av honom..
Citera
2011-07-01, 13:05
Medlem
legopelles avatar
Ahaha! Jag råkade ut för något liknande med WU och utlandsvistelse. Han trodde jag skulle skicka 6 papp för att han skulle skicka nyckeln med DHL.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in