2009-08-06, 08:06
Bannlyst
Bostadsannons, scam?

Är detta en scam tror ni? För att få in de 200 kronorna i deposition

Tack för visat intresse för lägenheten.

Som jag skrev är det en 2 rums lägenhet på xxxx i stockholm på andra våningen.
Bostaden är på 48 kvadratmeter.
Den är av modern stil och hyrs ut omöblerad under 2 års tid men du kan när som helst
säga upp dig med 1 månads uppsägningstid.
Hyran är på 5200kr och den skall alltid betalas i förskott på 1 månad.
Jag vill hyra ut den från början av september men det är sånt vi kan bestämma senare efter att du har
sett bostaden.

Du skall vara rökfri och inte ha några djur i lägenheten.
Det är väldigt viktigt att du ha en fast anställning då jag kommer att vilja titta på anställningsbeviset.
Du får inte ha några betalnings anmärkningar då jag kommer att göra en UC kontroll med ditt person nummer.

Jag bor nu under 2 år utomlands och jag kommer att komma till Sverige endast för att visa lägenheten
och sedan hyra ut den.
Jag kommer att bjuda in 5 personer jag valt ut att komma på visning och någon utav alla dessa kommer att få
hyra lägenheten av mig.

För att jag skall komma till Sverige och så att jag vet att ni är seriösa vill jag ha en deposition på 200kr.
Dessa 200kr kommer jag sedan att dra av från hyran av den som får hyra och alla andra som kommer på
visningen men som inte får hyra får tillbacks sina pengar direkt, förutsatt att dom kommer på visningen.
Om du trots mina krav är intresserad så vill jag att du sätter in 200kr på förljande konto nr.

Bank: Swedbank

konto: xxxx

Namn: xxxx xxxxx

Text: Skriv ditt förnamn på banköverföringen.

Jag vill att pengarna skall vara på kontot inom 2 arbetsdagar då det är lite brottom att ha visningen så snabbt som
möjligt.
Om du tycker att kravet att sätta in en deposition är fel så får jag tacka för intresset och kommer att fråga vidare någon annan.

Men om du är intresserad så vill jag ha depositionen så att jag vet att det är seriöst och efter bank transaktionen vill jag
att du skickar ett mail till: xxx xxxxxxx@hotmail.com där du bekräftar transaktionen och skriver ditt namn och telefon nummer.

Då det kommer in överdrivet med e-post på den här adressen blir det lättare för mig om du bekräftar din insättning via ett mail
på den nya e-post adressen.

Jag hoppas att du är intresserad då jag blev intresserad när jag läste ditt mail i annat fall får jag tacka för visat intresse.

/xxxxx

Så, scam eller inte?

Kan tillägga att annonsörens namn är ungefär Mohammed Hassan, fast lite annorlunda.. han är själv inte skriven på adressen.
Citera
2009-08-06, 08:20
Medlem
har du råd att bli av med 200:- så testa...

men jag skulle aldrig göra det
Citera
2009-08-06, 08:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cykelpumpen
har du råd att bli av med 200:- så testa...

men jag skulle aldrig göra det

Det är min flickvän som har gjort det. Hon har inte talat med honom i telefon eller liknande, utan bara haft mailkontakt.

Vi har ju "hans" konto.nr, man kan inte göra något med det?

Har googlat både hans namn, mailadress och kontonr men har inte lyckats hitta något. Kanske ett proffs som har så pass mkt innanför hjärnan att han faktiskt byter namn och nr mellan scamen..

Kom gärna med lite idéer!
Citera
2009-08-06, 08:24
Medlem
Palpatines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stockbroker
Är detta en scam tror ni?

Har manga varningssignaler for att det skulle vara en 'scam'.
Citera
2009-08-06, 08:34
Medlem
pireces avatar
Visst det är mycket möjligt att det är en scam, men är 200 kr så mycket att bli av med för att chansa? Tycker dessutom att 200 är lite lite för att blåsa nån!
Citera
2009-08-06, 08:43
Medlem
Palpatines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pirece
Visst det är mycket möjligt att det är en scam, men är 200 kr så mycket att bli av med för att chansa? Tycker dessutom att 200 är lite lite för att blåsa nån!

Men om man blaser en mangd av spekulanter pa 200:- sa kan det bli en anstandig summa. Han antar nog att ingen kommer att orka polisanmala att de blivit lurad pa 200:- eller att polisen kommer att utreda.
Citera
2009-08-06, 08:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Palpatine
Men om man blaser en mangd av spekulanter pa 200:- sa kan det bli en anstandig summa. Han antar nog att ingen kommer att orka polisanmala att de blivit lurad pa 200:- eller att polisen kommer att utreda.

Exakt, det är ju precis så han tänker.
Uppenbarligen fungerar det också, om man ser hur användaren pirece resonerar!
Citera
2009-08-06, 09:27
Medlem
pireces avatar
Citat:
Exakt, det är ju precis så han tänker.
Uppenbarligen fungerar det också, om man ser hur användaren pirece resonerar!
Sen beror det ju på hur gärna man vill ha en lägenhet, det går ju att köpa med! Skulle personligen själv aldrig hyra i andrahand om det inte var av någon jag känner. Därför har jag köpt min lägenhet.
Citera
2009-08-06, 10:36
Medlem
skit_i_dets avatar
Citat:
Jag kommer att bjuda in 5 personer jag valt ut att komma på visning
Citat:
Dessa 200kr kommer jag sedan att dra av från hyran av den som får hyra och alla andra som kommer på
visningen men som inte får hyra får tillbacks sina pengar direkt, förutsatt att dom kommer på visningen.
Citat:
Då det kommer in överdrivet med e-post på den här adressen blir det lättare för mig om du bekräftar din insättning via ett mail
på den nya e-post adressen.
Med den beskrivningen tolkar iallafall jag det hela såhär:

Uthyraren får in en mängd intresseanmälningar och uppmanar samtliga att sätta in 200:-. Uthyraren väljer sedan bland alla som satt in pengar ut 5 personer som får komma på visning. Dessa 5 får tillbaka sina 200:-, övriga kan känna sig blåsta.

Hursomhelst låter det skumt.
Citera
2009-08-06, 10:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pirece
Sen beror det ju på hur gärna man vill ha en lägenhet, det går ju att köpa med! Skulle personligen själv aldrig hyra i andrahand om det inte var av någon jag känner. Därför har jag köpt min lägenhet.

Jag har, som du kan se i nedstående tråd, också köpt min egen lägenhet.
https://www.flashback.org/showthread.php?t=916350

Ditt inlägg är dock helt irrelevant i denna diskussion.
Citera
2009-08-06, 10:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av skit_i_det
Med den beskrivningen tolkar iallafall jag det hela såhär:

Uthyraren får in en mängd intresseanmälningar och uppmanar samtliga att sätta in 200:-. Uthyraren väljer sedan bland alla som satt in pengar ut 5 personer som får komma på visning. Dessa 5 får tillbaka sina 200:-, övriga kan känna sig blåsta.

Hursomhelst låter det skumt.

Enligt min flickvän fick hon mailet i första inlägget efter att ha anmält intresse. Det var alltså inte det som stod i den "officiella annonsen". Sen vet man inte hur många han har skickat det där mailet till förvisso.

Men tiden får utvisa, men det känns som en ganska "smart" scam faktiskt.
Citera
2009-08-06, 10:59
Moderator
^Eazs avatar
Känns som scam, varit liknande saker med bilköp etc där man måste "betala en deposition" för att säljaren ska kunna ta sig till landet. En säkerhet säger säljaren så att han vet att du är genuint intresserad.

"Säljaren" vill självklart att maximalt antal ska betala den här "depositionen" och sen så bryter han kontot.

Låt mig gissa så är han även läkare, för närvarande i Spanien/Frankrike.
Han säger att han brittisk?

Sen finns det även en chans (med tanke på stavningen) att det är en kulturberikare som fått en idé om att scamma folk och inte alls befinner sig utomlands, utan helt enkelt bara drar in depositioner.

Jag hade gått till addressen, sett om personens namn står på dörren. Sedan hade jag även gått till banken och verifierat att samma person på kontot.

Edit: Exempel på liknande saker som var aktuella med bilar här i Irland/UK

http://forum.escrow-fraud.com/viewtopic.php?f=3&t=1673
http://www.4ni.co.uk/northern_ireland_news.asp?id=94262

Och ett mail jag själv fick ang. en bil jag var intresserad i (Men inte skickade pengar till)

Senast redigerad av ^Eaz 2009-08-06 kl. 11:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in