2010-11-29, 12:07
Medlem
Jag struntar i vad knäppgöken säger.
Om man skulle få något mail som både jag och myris78 har fått bör man ställa sig frågan:
Varför ser mailet ut på samma sätt som flera andra bevisligen har fått?
Är det sannolikt att man skulle formulera sig på samma sätt på ren slump?
Citera
2010-11-29, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av polpottan
Jag struntar i vad knäppgöken säger.
Om man skulle få något mail som både jag och myris78 har fått bör man ställa sig frågan:
Varför ser mailet ut på samma sätt som flera andra bevisligen har fått?
Är det sannolikt att man skulle formulera sig på samma sätt på ren slump?

antagligen för att ni svara på samma lägenhet människa.. ge upp nu du hade fel thats it
Citera
2010-11-29, 19:14
Medlem
Eeries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrcoolbabito
antagligen för att ni svara på samma lägenhet människa.. ge upp nu du hade fel thats it

Skönt att du reggade dig på FB bara för att svara på den här tråden. Hade du varit en nöjd och glad person som hade haft oturen att inte få hyra hans lägenhet så hade du troligen inte brytt dig nämnvärt om den här tråden.

Snarare är det så att en person använder Gustav Collin i sin scam. De har helt enkelt tagit valfri person på en schysst adress och annonserat ut hans lägenhet. Ringer du angivet nummer svarar scammaren Gustav Collin, kollar du upp om det finns en Gustav Collin på angiven adress så bor han mycket riktigt där.

Det jag är intresserad av är om det finns en Gustav Collin på adressen med ett hemnummer som någon ringt?

Om jag var scammare hade jag dessutom sett till att ta en adress och person som är gammal och inte läser runt på forum eller ens har förstånd nog kvar att kunna försvara sig.

Luktar scam lång väg.
Citera
2010-11-30, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerie
Skönt att du reggade dig på FB bara för att svara på den här tråden. Hade du varit en nöjd och glad person som hade haft oturen att inte få hyra hans lägenhet så hade du troligen inte brytt dig nämnvärt om den här tråden.

Snarare är det så att en person använder Gustav Collin i sin scam. De har helt enkelt tagit valfri person på en schysst adress och annonserat ut hans lägenhet. Ringer du angivet nummer svarar scammaren Gustav Collin, kollar du upp om det finns en Gustav Collin på angiven adress så bor han mycket riktigt där.

Det jag är intresserad av är om det finns en Gustav Collin på adressen med ett hemnummer som någon ringt?

Om jag var scammare hade jag dessutom sett till att ta en adress och person som är gammal och inte läser runt på forum eller ens har förstånd nog kvar att kunna försvara sig.

Luktar scam lång väg.

Kunde inte sagt det bättre själv.

PS. Det finns självklart inget hemtelefonnummer på den adressen.DS
Citera
2010-12-01, 21:31
Medlem
Kort och gott tror jag att dom som vill ha in pengar på sitt konto INNAN man överhuvudtaget har träffats är scam. VEM vill chansa och hyra ut sin lägenhet till någon person man aldrig har träffat? Man borde vara lite mer mån än så om sin lägenhet. Sen är det ju väldigt märkligt att människor bara "råkar" resa bort eller befinna sig på annan ort PRECIS samtidigt som man sätter ut en annons på sin lägenhet och givetvis är det inflyttning dagen efter att personen i fråga kommer hem....

JA, jag har bara haft en mailkonversation med denna Gsutav Collin eftersom jag precis har börjat leta lägenhet. Men uppenbarligen så har Polpottan fått exakt samma mail på en annan lägenhet på Krukmakargatan. Slump? Knappast!
Citera
2010-12-02, 17:41
Medlem
Hej,
kul tråd. Det fanns saker i den här annonsen som gjorde att jag sökte runt lite och fann denna tråd.

Har fått samma mail som finns med ovan. Nästa mail var också bra - att man skulle tävla. Den som skickade pengar först utan ha sett lägenheten, träffat Gustav eller hade ett kontrakt skulle få hyra den.
Jättebra - not.
Citera
2010-12-02, 18:32
Medlem
Kan säga att _alla_ personer som vill ha pengar INNAN du ser lägenheten blåser er.

Jag bor i stockholm men letar lägenhet febrilt. Oftast använder sig dessa idioter (som scammar) samma uppgifter som snubben som redan bor på adressen. Oftast är de som hyr ut i 20-30år år, bor i riktigt "schyssta" lägen. ALLA gånger jag fått dessa erbjudanden så söker jag upp personerna på upplysning.se och hitta.se. Antingen ringer jag eller faktiskt åker förbi och knackar på. Varje gång jag gjort detta står personen som öppnar dörren lika förvånad över att någon snott hans uppgifter för att blåsa folk.
Citera
2010-12-02, 22:20
Medlem
Det kanske var en Scam trots allt men i såna fall har den där gustav collin varit väldigt smart och tänkt på det mesta, då numret till en av dom som sitter i styrelsen varit uppe på hitta.se men nu helt plötsligt försvunnit (även hans uppgifter) bernt collin är tydligen denna sanna ägaren till lägenheten och han och hans fru verkar helt ovetande om deras "Sons" planer då han är utomlands. aja hoppas att ingen betalat nånting till honom då!! och polpotten jag tror att jag är skyldig dig en ursäkt
Citera
2010-12-06, 12:18
Medlem
Kommer jag bli lurad?

Jag har lyckats få tag i en kille från blocket som vill hyra ut sin tvåa (bostadsrätt ) på 60 kvadrat i innerstan för 6500 i månaden. Läget är grymt bra, och det är inte svårt att bli misstänksam.
Han ska jobba utomlands ett år och hyr därför ut lägenheten. Jag har pratat med honom i telefon och sett hans personnummer (som stämmer med den person som bor på adressen).

Vi ska träffas i lägenheten nu i helgen för visning, kontraktsskrivning och för att överlämna nycklarna. Då vill han ha en handpenning på en månadshyra.

Tror ni han kommer blåsa mig? Och i så fall, på vilket sätt?
Citera
2010-12-06, 12:23
Medlem
123duesnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AntoniusRex
Jag har lyckats få tag i en kille från blocket som vill hyra ut sin tvåa (bostadsrätt ) på 60 kvadrat i innerstan för 6500 i månaden. Läget är grymt bra, och det är inte svårt att bli misstänksam.
Han ska jobba utomlands ett år och hyr därför ut lägenheten. Jag har pratat med honom i telefon och sett hans personnummer (som stämmer med den person som bor på adressen).

Vi ska träffas i lägenheten nu i helgen för visning, kontraktsskrivning och för att överlämna nycklarna. Då vill han ha en handpenning på en månadshyra.

Tror ni han kommer blåsa mig? Och i så fall, på vilket sätt?

äh, du oroar dig i onödan i värsta fall får du gråta ut i aftonhoran efteråt
Citera
2010-12-06, 12:25
Medlem
Lundin89s avatar
Är det ett regelrätt kontrakt kan han väl inte blåsa dig..?
Citera
2010-12-06, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lundin89
Är det ett regelrätt kontrakt kan han väl inte blåsa dig..?

Det är det jag tänker också. Men han kanske ändrar något i kontraktet?
Men när jag väl kontrollerat kontraktet och kollat att nycklarna passar i dörren, borde det inte vara några problem. Men det är för bra för att vara sant bara:P
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in