Citat:
Ursprungligen postat av PCuri
Alltså, jag har jag tidigare apropå bl a dina inlägg påpekat att finns det någon lucka någonstans, d v s någon aspekt på provsvaren som inte utretts tillräckligt noga så bör RMV ta itu med den saken innan det blir rättegång.
Men om en massa läkare i tråden hävdar att provresultatet är omöjligt eftersom det är så högt (inte sant då en av 49 avrättade fångar i Koniaris artiklar i The Lancet 2005 hade nästan 100 % av tiopentalet kvar i blodet) så tycker jag att det skall mycket till för att man skall kunna vifta bort ett sådant här provresultat.
Men det är ju klart, kan försvaret visa att var femte provsvar på 3 ml blod för tiopental eller liknande substanser kan slå så fel att det kan vara fråga om lagliga doser så utgör detta kanske ett "rimligt tvivel" som kan fria läkaren. Om däremot var tusende prov på 3 ml kan ge mätfel av den här storleken, ja då ligger nog läkaren risigt till.
Nu har PCuri hänvisat till de här avrättade fångarna i Koniaris artikel så många gånger att h*n uppenbarligen tror att Koniaris har redovisat "facit".
I Koniaris artikel (2005) förekommer mätvärden från fångar avrättade i fyra olika delstater i USA (Arizona, Georgia, North Carolina och South Carolina). I mätserierna från tre av dem ligger alla värden under 40 µg/ml, med störst spridning i South Carolina, som också redovisar det högsta antalet, 24 st. Från Arizona och Georgia innehåller mätserierna sju värden vardera, inget mätvärde överstiger 25 µg/ml.
Det är bara i mätserien från North Carolina som det förekommer mätvärden över 40 mg/l. Av de elva mätvärdena ligger sju under 40 µg/ml. Fyra av dem är högre än så, nämligen 80, 130, 230 och 370 µg/ml (vad jag kan utläsa ur tabellen).
Med en sund kritisk inställning frågar sig läsaren "vad gör de i North Carolina för att få så avvikande resultat?". Även författarna ställer sig frågande till varför värdena från North Carolina avviker, och de föreslår att skillnaderna beror på olika tillvägagångssätt vid avrättningarna eller olika förfaringssätt vid obduktionerna:
"This finding suggests substantial variations in either the autopsy or anaesthesia methods. Contrasting the expertise of state medical examiners with the relatively unskilled executioners, however, would strongly suggest that the variation is probably due to differences in drug administration in individual executions."
Författarna drar
inte slutsatsen att "en av 49 avrättade fångar hade nästan 100 % av tiopentalet kvar i blodet". Den slutsatsen är PCuri ensam om.
Vad artikeln snarare visar är, att i North Carolina använder man metoder vid antingen själva avrättningen, vid obduktionen, vid blodanalysen eller vid något annat tillfälle som på något sätt avviker från metoderna som används i de andra delstaterna. Artikelförfattarna skriver i klartext att det föreligger någon form av metodavvikelse i North Carolina som ger avvikande analysvärden.
Fyra av elva provsvar från North Carolina visade alltså avvikande värden. Försvaret har alltså möjlighet att använda Koniaris artikel som referens för att var tredje prov kan slå fel på grund av lokala metodvariationer.
Efter att ha läst artiklen skulle jag, till skillnad från PCuri, hellre dra slutsatsen att om analysvärdena kan avvika i North Carolina så kan de avvika i Sverige också.