2011-04-22, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BoyGoneBad
Jo, nen frågan är ju om hovrätten och tingsrätten ser på bevisen på samma sätt?

Det stora problemet både tings och hovrätt kommer att få tampas med är
att det inte finns någon riktig bevisning. Det finns ett prov utan egentligt
värde då RMV inte följt sina egna riktlinjer. Det finns ett antal vittnesmål
som berättar om olika saker utan att egentligen veta vad dom berättar om.
Att sedan PC har valt att tolka (vantolka) vittnesmålen till att stödja hans
åtal är något han lär (borde) få problem med när detta är över.

Det är faktiskt jävligt märkligt att detta ens går till åtal. Borde varit nerlagt
för länge sedan, oavsett skuldfrågan.

Nej den uppfattnigen har jag, på goda grunder, också.
Citera
2011-04-22, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Nej, varken i mitt handlande eller i det faktiska fallet rör det sig om en bortkopplad respirator. Vill inte försöka härska men du måste hålla dig till det vi känner om fallet.

Ja men du verkar ju inte känna fallet speciellt bra. Kort tid innan flickan dog hade man stängt av den livsuppehållande respirator som flickan var kopplad till.

Så att det inte rör sig om en bortkopplad respirator "i det faktiska fallet" är en lögn.
Citera
2011-04-22, 08:36
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Då har vi olika uppfattning.

Nej, det är domstolens skyldighet. Antingen anser domstolen det ena, eller det andra, beslut kommer man att ta. Sedan kan det beslutet överklagas, slutligen tills dess att Högsta Domstolen suckar och tar tag i det. Men efter det utslaget är det så juridiskt genomtröskat och utrett att man godtar att "så är det". Inte för att det är "rätt" eller "fel" ur en individuell mänsklig synpunkt, utan för att man behöver det beslutet som rättesnöre i samhället.
Citera
2011-04-22, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Nej, det är domstolens skyldighet. Antingen anser domstolen det ena, eller det andra, beslut kommer man att ta. Sedan kan det beslutet överklagas, slutligen tills dess att Högsta Domstolen suckar och tar tag i det. Men efter det utslaget är det så juridiskt genomtröskat och utrett att man godtar att "så är det". Inte för att det är "rätt" eller "fel" ur en individuell mänsklig synpunkt, utan för att man behöver det beslutet som rättesnöre i samhället.

Ja men om läkaren döms kommer det att leda till att lagstiftningen ändras (det är alla vettiga bedömare eniga om) och då faller ju en del av tyngden i den här domen ganska platt.
Citera
2011-04-22, 09:23
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Nu hittar du på!

Klart att legitimationen ryker. Hon har en hög fallhöjd men någorlunda mjukt kommer hon ändå att landa. Inte blir hon någon fattigpensionär.

EDIT: Om hon blir fälld...

Det är fullt möjligt att avlegitimera henne utan fällande dom.
Citera
2011-04-22, 09:25
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrHugo
Ska vi prata domar så är det ju inte helt ovanligt att tingsrätten kommer till
ett sensationellt utslag på lösa grunder, som blir helt omvänt i hovrätten.
Dit kommer det här fallet med säkerhet, och har nog goda chanser att få
en prövning i HD också. Så tingsrättens utslag känns inte så intressant tyvärr.

Det beror nog på. (som vanligt. Jag skulle kunna tänka mig att en välmotiverad, tydlig FRIANDE dom i tingsrätten inte nödvändigtvis kommer att överklagas. Att en fällande dom kommer att överklagas får vi nog räkna med.
Citera
2011-04-22, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det är fullt möjligt att avlegitimera henne utan fällande dom.

Ja naturligtvis men det finns det ju ingen grund för. Det är ju som sagt en separat process, helt frikopplad från vad domen kommer att innehålla.

Lynöe (som har stort inflytande i Socialstyrelsen i etiska frågor) har ju uttalat sig hur han ser på saken.http://www.dn.se/sthlm/etikprofessor-hoppas-pa-friande-dom
Citera
2011-04-22, 10:12
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ja naturligtvis men det finns det ju ingen grund för. Det är ju som sagt en separat process, helt frikopplad från vad domen kommer att innehålla.

Lynöe (som har stort inflytande i Socialstyrelsen i etiska frågor) har ju uttalat sig hur han ser på saken.http://www.dn.se/sthlm/etikprofessor-hoppas-pa-friande-dom
Det är tragiskt att flera professorer vid Karolinska Institutet uttalar sig på ett rent efterblivet sätt. Inte för att jag har några illusioner om professorernas bländande intellekt, men något kunde man begära. De gör en dygd av okunnigheten och ropar ut vad de inte vet. Det är magstarkt att de satsar sin aktoritet på att vilseleda på ett ytterst genomskinligt sätt.
Citera
2011-04-22, 10:22
Medlem
Citat:
Det är tragiskt att flera professorer vid Karolinska Institutet uttalar sig på ett rent efterblivet sätt. Inte för att jag har några illusioner om professorernas bländande intellekt, men något kunde man begära. De gör en dygd av okunnigheten och ropar ut vad de inte vet. Det är magstarkt att de satsar sin aktoritet på att vilseleda på ett ytterst genomskinligt sätt.

Ja jag är lessen men jag ställer nog mer tilltro till en etikprofessor än någon flashback-debattör. Lessen som sagt

Denna tilltro ställer f.ö. alla vettiga bedömare, eftersom vi bygger vårt samhälle på vetenskap och beprövad erfarenhet.
Citera
2011-04-22, 10:22
Medlem
Citat:
Jag ska ge ett exempel från min egen tid som avdelningsföreståndare:

SNIP

Hur skulle du välja och vilket av dessa "dråp" du skulle vilja åtala vårdteamet för? Båda inget eller något av alternativen?

Jag fick mycket tidigt förklarat av en erfaren doktor att problemet med
respiratorbehandling är att när man börjat kan man inte backa ur.
Citera
2011-04-22, 10:26
Medlem
Apropå domar, ska man förvänta sig att det här målet hamnar i HD för att låta
staten ge sin syn på vad som är naturlig och onaturlig död i terminalvården?
Där verkar åsikterna gå isär idag, åtminstone mellan jurister och läkare?
Citera
2011-04-22, 10:28
Medlem
Citat:
Hur som helst tror jag inte att kollegerna i Socialstyrelsen ser det som hänt som ett "dråp" och de äger frågan om leg eller inte.

Socialstyrelsen består inte enbart av "läkarkolleger". Där finns många jurister i höga positioner också. Så man kan inte säga att läkarna äger frågan.
Om deslegitimering besluter väl numera HSAN (Hälso- och Sjukvårdens Ansvarsnämnd) och inte Socialstyrelsen förresten. Ändrat från 2011-01-01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in