Citat:
Ursprungligen postat av BoyGoneBad
Den första delen i ditt inlägg är något jag också varit inne på. Dock har jag för mig (utan att gräva i tråden) att det inte finns noterat någonstans att det skulle ha använts just tiopenthal vid något enda tillfälle.
Det stämmer. Det har spekulerats i huruvida flickan fått tiopental i samband med shuntrevisionen den 11 september eller vid magnetkameraundersökningen dagen innan hon avled men i ingetdera fallet finns någon dokumentation som bekräftar detta. Prof. Lönnqvist har i sitt yttrande menat att övriga noteringar om narkosen i samband med shuntrevisionen starkt skulle tyda på att tiopental getts (övriga tre läkemedel som används i sammanhaget finns nämligen dokumenterade på narkoskurvan, det är bara det avslutande, tiopental, som saknas. Av outgrundlig anledning har förhör inte hållits med den personal som ansvarade för vare sig shuntrevisionen eller magnetkameraundersökningen förrän i juni 2010 och protokollen från de förhören, som bl.a. gått till Mørland, är nu belagda med förundersökningssekretess.
Huruvida tiopental givet den 11 september fortfarande kan dyka upp i blod den 20 september, i ansenlig mängd, eller eventuellt på grund av kontamination i samband med provtagningen den 14 oktober råder det delade meningar om. Däremot tycks internationell rättsmedicinsk expertis (prof D. Pounder) som tillfrågats vara överens med professorerna P-A Lönnqvist och G Wahlström att den uppmätta extremt höga halten tiopental i lårblodet inte kan ha åstadkommits genom en intravenös injektion i armen.
När det gäller morfinet så är det fortfarande så att den halt som uppmättes i blodprovet inte kan förklaras av den uppgivna infusionen på 20 µgram kg -1 tim -1 (detta har även polisen påpekat). Morfin måste alltså ha tillförts flickan kort innan hon avled, blodsystemet postmortalt eller blodprovet genom manipulation. Mängden urin (motsvarande ung. 1 timmes produktion) och mängden morfin i urinen talar också för detta. Frågan är sedan hur och när tiopentalet hamnat där.