2009-03-07, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krillekrok77
Att häva är en annan sak, då handlar det om att tingrätten lägger nivån för rättsäkerhet, det är de mer kompetenta än HSAN att bedöma.
Det handlar ofta om vårdpersonal som överklagar HSAN:s beslut om åtgärd; erinran, varning eller deslegitimation, där tingsrätten gör en annan bedömning än HSAN. Frågan handlade väl närmast om tingsrätten kan göra en självständig bedömning efter att socialstyrelsen har gjort en. Det kan dom.
Citera
2009-03-07, 14:38
Medlem
ett brott med en ensam förövare...

...kammaråklagare Elisabeth Brandt. Frågan är bara om hon/den gjort sig skyldig till något brott rent juridiskt? Hur skulle t ex en JO-anmälan kunna formuleras?
Citera
2009-03-07, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jimmychrist
Frågan är väl i sådana fall varför juristerna har börjat intressera sig för frågan just nu? Att administrera doser av exempelvis morfin i livets slutskede som aldrig skulle komma på fråga i andra fall är absolut ingenting nytt inom vården. Att det förkortar livet är också något man är medveten om, även om man aldrig kan säga med hur mycket eller i vilken utsträckning, men den alternativa utvecklingen - kraftig ångest och smärta är etter jävligare.

Så varför börjar åklageriet säga vojne vojne just nu?
Det är väl utmärkt att åklagaren reagerar med en utredning när de fått in dels en polisanmälan och dels svar från rättsmedicin om höga halter läkemedel. Barmhärtighetsmördare har sjukvården haft förut och sådana måste stoppas. Sen kan man ju begära att man tar del av avdelningens rutiner etc innan man griper människor.
Citera
2009-03-07, 14:52
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedem
Då tycker jag man som läkare ska ställas inför domstol.

Nej, det är HSAN som skall ta ställning till om det är adekvat sjukvård man bedrivit här eller ej.

Om läkarna däremot skär halsen av en patient så är det åklagaren som skall kopplas in först. Men allt som rör sjukvårdande behandling skall utredas av HSAN som är de som skall ta ställning till om ärendet skall lämnas över till åklagare eller ej.

När det gäller palliativ vård i livets slutskede så finns det inga överdoser av morfin. Man ger de doser som behövs för smärtfri vård. Man kan välja att låta patienten fortsatt ha respirator för att denne skall slippa andnöd och då är inte höga nivåer morfin dödliga, men gör att patienten somnar och sover tills denne dör.
Citera
2009-03-07, 14:54
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frump
Det är väl utmärkt att åklagaren reagerar med en utredning när de fått in dels en polisanmälan och dels svar från rättsmedicin om höga halter läkemedel. Barmhärtighetsmördare har sjukvården haft förut och sådana måste stoppas. Sen kan man ju begära att man tar del av avdelningens rutiner etc innan man griper människor.

Det finns inget som talar för att den aktuelle läkaren haft tillgång till några preparat att ge vid sidan om utan att operationslaget sett det. Egentligen är det väl narkossköterskan som skall vara misstänkt eftersom det är hon som haft tillgång till medicinerna.
Citera
2009-03-07, 14:58
Medlem
Traxdatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StuG
Vad menar du? Vadå inte överklaga? Jag är krängt ju! Jag har sett på Cityakuten att man kan "återuppliva". Ska de va så här? Jag skall anmäla till JÄMO, HOMO, DO, BO - finns inte DÖDO?

Nu skall jag ta på mig flytvästen och gå till curlinghallen. Isen kan ju smälta.

(Det finns en risk att vi får se mer av detta i framtiden - here comes the nittiotalister!)
Jag vet att många läkare har den inställningen att i sjukvården SKALL folk dö. Ett fåtal försöker rädda liv. Sedan kan ju du ta dig friheter med sådant här trams eftersom du är moderator. Jag gissar på ironi. Stämmer det ? eller är du efterbliven?
Citera
2009-03-07, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det finns inget som talar för att den aktuelle läkaren haft tillgång till några preparat att ge vid sidan om utan att operationslaget sett det. Egentligen är det väl narkossköterskan som skall vara misstänkt eftersom det är hon som haft tillgång till medicinerna.
Håller med. Man skulle ju vilja läsa förundersökning och se vilka grunder åklagaren har för ett anhållande. Tingsrätten tyckte ju det var nog för att kvarhålla läkaren så det kan ju finnas saker i förundersökningen om just medicinhanteringen som är graverande.
Tror dock att detta är en kombination av polisanmälan från ledsna och arga föräldrar, karriärsugen åklagare och en rapport från rättsmedicin där man inte kände till tiopental/morfin medicineringens syfte.
Citera
2009-03-07, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frump
Det handlar ofta om vårdpersonal som överklagar HSAN:s beslut om åtgärd; erinran, varning eller deslegitimation, där tingsrätten gör en annan bedömning än HSAN. Frågan handlade väl närmast om tingsrätten kan göra en självständig bedömning efter att socialstyrelsen har gjort en. Det kan dom.
Vi är inte oeniga, jag får förtydliga vad jag menar: För att fria någon behöver du bara prestera rimliga tvivel mot HSAN:s bedömning. För att få någon fälld mot HSAN:s bedömning måste du kunna visa att denna är helt orimlig, något som i princip är helt omöjligt. (Detta gäller naturligtvis bara om HSAN:s yttrande har tillräcklig relevans i målet.)
Citera
2009-03-07, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jag kanske också ska betona varifrån jag kommer i den här diskussionen. Jag har visserligen inte jobbat direkt i vården på väldigt länge, men jag har en läkarutbildning i botten, och jag har arbetat med vården under ganska långa perioder av mitt forskarliv. Jag är vidare inte juridikutbildad, men intresserad amatör, i synnerhet vad gäller straffrätt, som åtminstone kan ge en hyfsad redogörelse för skillnaden mellan eventuellt uppsåt och likgiltighetsuppsåt. Och visserligen har jag inte särskilt många HD-avgöranden i huvudet, men jag är fullt kapabel att läsa ett HD.avgörande och dra någorlunda adekvata slutsatser från det.

Jag har alltså lite större förmåga att se hela det här ärendet, från den ena kanten till den andra, än vad de flesta andra har. Och inte bara här i tråden, utan också ute i debatten. Det skulle vara kul om det i någon mån beaktades.
Har du tagit del av föräldrarnas hemsida?
Eftersom du har lite större förmåga att se det här ärendet, från den ena kanten till den andra, än vad de flesta andra har.
Där skriver de nämligen medicinska som inte nämns i tidningar,kan vara bra ha i tanken.
Annars blir dina inlägg bara gissningar som andras.
Media levererar inte alltid överensstämmande fakta!
Citera
2009-03-07, 15:04
Medlem
StefanD13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jag kanske också ska betona varifrån jag kommer i den här diskussionen. Jag har visserligen inte jobbat direkt i vården på väldigt länge, men jag har en läkarutbildning i botten, och jag har arbetat med vården under ganska långa perioder av mitt forskarliv. Jag är vidare inte juridikutbildad, men intresserad amatör, i synnerhet vad gäller straffrätt, som åtminstone kan ge en hyfsad redogörelse för skillnaden mellan eventuellt uppsåt och likgiltighetsuppsåt. Och visserligen har jag inte särskilt många HD-avgöranden i huvudet, men jag är fullt kapabel att läsa ett HD.avgörande och dra någorlunda adekvata slutsatser från det.

Jag har alltså lite större förmåga att se hela det här ärendet, från den ena kanten till den andra, än vad de flesta andra har. Och inte bara här i tråden, utan också ute i debatten. Det skulle vara kul om det i någon mån beaktades.
Du har onekligen en relevant kompetens i denna frågeställning, vilket gör diskussionen desto mer intressant.

Citat:
Från ditt juridiska perspektiv kan det måhända synas som om palliativ vård och dödliga doser smärtlindrande medel är varandra helt uteslutande kategorier. Men från ett medicinskt perspektiv är det inte så. Om du stänger av respiratorn för en patient utan fungerande egen andning, så dör patienten. Oundvikligen. Beslutet att ta livet av patienten fattas när man kopplar ur respiratorn. Har man synpunkter på att den medicinska vården fattar ett livsgörande beslut, så ska man ha de synpunkterna där och då. Efter det att respiratorn kopplats ur, är patienten inte bara dödsdömd, utan i en terminal och ohejdbar dödskamp. Varje form av smärtlindrande och sederade är palliativ i ett sådant läge. Och om det för juristen är ett HEMSKT MORD om patientens slutliga livsfunktioner släcks ut två minuter tidigare än de skulle göra utan den palliativa behandlingen, så är det för läkaren en konsekvens som man är rättfärdigad att ta om patientens livskvalitet väsentligt har förbättrats dessförinnan.
Fast det är inte bara jag som gör en skillnad mellan palliativ vård och dödliga doser smärtlindrande medel. Eftersom jag med all sannolikhet kommer att behöva ta tag i den här frågeställningen i jobbet snart så har jag börjat rota lite i vad lagar och förordningar egentligen säger. Av intresse är då Socialstyrelsens allmänna råd 1992:2 "Livsuppehållande åtgärder i livets slutskede". Utan att gå in alltförmycket på detaljer (och du har säkert läst dem själv) så kan jag väl säga att Socialstyrelsen gör en mycket mycket tydlig avgränsning mellan vad som är ok och vad som inte är ok. Den åsikt du framför här tycks inte accepteras av Socialstyrelsen kan jag väl säga.

Socialstyrelsen slår fast att "En grundläggande regel är att åtgärder, vars enda syfte är att orsaka en patients död, aldrig är tillåtna."

Sen är det kanske inte ett HEMSKT MORD, men det kan mycket väl vara ett OACCEPTABELT AGERANDE av läkaren. I vart fall är det någonting som de rättsvårdande myndigheterna bör granska. Vi tillåter inte aktiv dödshjälp i Sverige. Oavsett hur man vill motivera dödandet med att patienten ändå led, eller ändå skulle dö, eller vad det nu kan vara så är det inte acceptabelt.

Citat:
Och det är min oförytterliga åsikt, som jag är beredd att uttala mycket högt, och driva mycket långt, är att om rättsväsendet inte accepterar den typen av resonemang, då är det orimligt att i fortsättningen några som helst ärenden som har att göra med medicinsk behandling handläggs under allmän domstol.
Varför? Av vilken anledning vill du göra sjukhusen till ett rättslöst område där man som patient är utelämnad till läkarens goda vilja och i värsta fall, godtycke?
Citat:
Jurister ska också ha mycket noga klart för sig att de juridiska straffättsliga övervägandena i termer av uppsåt etc är extremt trubbiga, och på en synnerligen låg intellektuell nivå, jämför med den etiska diskurs som förs i vården när det gäller vård av patienter i livets slutskede. Jag vet detta, för jag har lyssnat på och förstått båda diskurserna.
Nu råkar det vara så att jag också lyssnat på "den etiska diskurs" som förs i vården när det gäller vård av patienter i livets slutskede. Jag tror dock inte att vi ska generalisera för grovt eller dra alltför långtgående slutsatser av vad vi uppmärksammat i dessa diskussioner, men vi kanske kan enas om att kvaliteten på den etiska diskursen varierar mellan individer? Jag kan endast konstatera att vissa läkare tycks ha en mycket mycket bristande empatiförmåga. Sen är jag fullt medveten om att vissa läkare är veritabla änglar. Som alltid varierar det från person till person. Men mot den bakgrunden känns det lite skakigt att på något sätt köpa argumentet att dessa läkare alltid beter sig på ett sätt som står i överensstämmelse med den etiska diskurs på hög intellektuell nivå som du pratar om.
Citat:
Det är mycket måttlig skillnad på vård av döende. Åldern då de dör har i sammanhanget synnerligen underordnad betydelse
Och trots det är de flesta är dock överens om att små barn med förlossningsskador har mycket större chans till oväntade återhämtningar än 89-åriga terminalpatienter med spridd cancer. För att använda tekniska termer så är prognosbedömningen inte lika självklar i det ena fallet som den är i det andra.
Citat:
Frågan om de anhöriga äger patientens liv och lidande i större utsträckning än vad den medicinska personalen gör är komplicerad. Jag nöjer mig med här med att säga att varje ökat inflytande för de anhöriga i den här processen självklart kommer att leda till ett totalt sett större lidande och sämre vårdbeslut för de svårt sjuka som saken gäller. Tanken att ovana amatörer under stark emotionell press ska kunna klara av att i snitt tillvarata en patients intressen bättre än vad professionell vårdpersonal kan, är naturligtvis fullkomligt absurd.
Jag delar inte din uppfattning att ett ökat anhöriginflytande "självklart" kommer att leda till ett totalt sett större lidande. Jag tycker dessutom att det ligger en skrämmande elitism bakom resonemanget att "den professionella vårdpersonalen" är bättre lämpad att fatta beslut om liv eller död än en mamma eller pappa. Frågan ställs på sin spets när det gäller fall med små barn och förlossningsskador. Kanske har en syrebrist under förlossningen orsakat en hjärnskada, kanske kan man rädda livet på barnet, men med stor säkerhet kommer barnet att få leva med mycket svåra handikapp. Är det ok att döda det barnet Hamilkar? Vem är det som ger den professionella vårdpersonalen rätten att fatta det beslutet? På vilka grunder ska avgörandet fattas?
Citat:
Det är patientens bästa vården handlar om. Inte om de anhörigas emotionella behov. Det är det oerhört viktigt att ha klart för sig. Om de anhöriga får ett större inflytande i terminalvården, så ska de rimligen få ett större inflytande också i andra discipliner där patienten har svårt att tala för sig själv, till exempel pediatrin. Och föräldrar, kan jag tala om, är ett tillräckligt stort jävla problem för patienterna i barnmedicinen redan som det är.
Om bara de jobbiga föräldrarna kunde hålla sig ur vägen och låta läkarna fatta alla avgörande beslut som rör deras barn? Är det så jag ska uppfatta dig?
Citera
2009-03-07, 15:06
Medlem
StefanD13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hinonde
...kammaråklagare Elisabeth Brandt. Frågan är bara om hon/den gjort sig skyldig till något brott rent juridiskt? Hur skulle t ex en JO-anmälan kunna formuleras?

Såklart hon inte har. Hennes agerande har ju till och med godkänts av tingsrätten som häktat läkaren.

Men du kanske ska JO-anmäla tingsrätten också? "JO, jag vill klaga, tingsrätten beslutade om häktning trots att jag inte håller med"
Citera
2009-03-07, 15:07
Medlem
watson6669s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Traxdata
Jag vet att många läkare har den inställningen att i sjukvården SKALL folk dö. Ett fåtal försöker rädda liv. Sedan kan ju du ta dig friheter med sådant här trams eftersom du är moderator. Jag gissar på ironi. Stämmer det ? eller är du efterbliven?

När du svarar så vore det väl bra om man citerade rätt inlägg?
Har du något emot läkare?
Det verkar så på dina inlägg.
Det är väl helt naturligt att folk dör på sjukhus.
Man kommer ju inte dit utan anledning.
Att folk dör i skogen beroende på bristande säkerhet är inte samma sak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in