2010-02-02, 08:01
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tycker
Jag är så oerhört förvånad!!

Vad beträffar åklagarens motiv...... Jehova, Baptist eller annat religöst trams är min gissning!

Åklagaren är rädd för att få juridisk kritik om han inte åtalar. Han kanske till och med är rädd för den grupp som familjen tillhör.
Sedan tror jag åklagaren är väl medveten om att han inte kommer att kunna leda i bevis att det är ställt utom all tvivel.
Han kanske till och med hoppas hon ska frikännas men vågar inte annat än åtala. Men har han åtalat kan ingen kritisera honom för det och det är ingen hinder i hans fortsatta karriär.
Citera
2010-02-02, 08:11
Medlem
cordelias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Åklagaren är rädd för att få juridisk kritik om han inte åtalar. Han kanske till och med är rädd för den grupp som familjen tillhör.
Sedan tror jag åklagaren är väl medveten om att han inte kommer att kunna leda i bevis att det är ställt utom all tvivel.
Han kanske till och med hoppas hon ska frikännas men vågar inte annat än åtala. Men har han åtalat kan ingen kritisera honom för det och det är ingen hinder i hans fortsatta karriär.

OMG... Finns det inga normalt vettiga personer i denna tråd?
Citera
2010-02-02, 08:43
Medlem
BoyGoneBads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cordelia
Jag tycker hela historien är djupt tragisk och lider med denna läkare kan jag säga. Men jag skulle aldrig ändå anse att hon ska frikännas om hon gett en överdos tiopental i syfte att omedelbart döda. Du borde däremot tona ner dig själv lite och fundera över vad detta handlar om - jag lovar dig att det inte är huruvida läkarkåren är felfria eller inte. Läkare är människor som kan begå fel precis som alla andra...

Kvalificerat skitsnack Cordelia. Ditt läkarhat lyser igenom och det är inget som lite sweet talk kan ändra på nu.

Varför skulle jag tona ner mig? Finns ingen anledning. Jag HAR funderat över vad detta handlar om
och kommit fram till en slutsats som jag nog delar med rätt många, trots allt. Den att det är att göra
en affär av en sak som egentligen inte ÄR en affär. Barnet var redan dött. Allt annat är trams juridiskt och trams religiöst och trams läkaretiskt. Det finns lagar som förbjuder dödshjälp i Sverige och alla måste följa lagen och ingen läkare är gud och bla bla bla. Det spelar ingen som helst roll i livets slutskede när man är där ensam mot smärtan.

Det här åtalet är ett "icke"åtal... Bara för att dom kan.
Citera
2010-02-02, 08:47
Medlem
BoyGoneBads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cordelia
OMG... Finns det inga normalt vettiga personer i denna tråd?

Kasta inte pil i kuvös nu cordelia. Bara för att inte folk tycker som dig innebär det inte att dom är galna. Snarare motsatsen enligt mitt sätt att se det. Men visst. Kör gärna dina ögonhimlande oneliners. Det ger oss andra i tråden såååå mycket. Välkommen tillbaka förresten.
Citera
2010-02-02, 08:53
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F

Det här åtalet är inte märkligt på något sätt, snarare tvärtom, och det skulle snarare vara märkligt om det inte blev åtal på det material som framkommit. Det finns styrkt dödsorsak, det finns vittnen till gärningen, det finns teknisk bevisning. Det finns en sannolik händelsekedja.

Var och en kan för övrigt göra en bedömning: Fundera på vad en åklagare bör göra om en misstänkt gärningsman kan

1. Placeras på brottsplatsen vid tiden för brottet
2. Har möjlighet att genomföra gärningen
3. Gärningen styrks av teknisk bevisning
4. Gärningen styrks av flera oberoende vittnen
5. Endast den misstänkta gärningsmannens egna, obekräftade uppgifter talar mot gärningen.

Det skulle vara närmast uppseendeväckande om man INTE åtalar i det läget. Sedan får (och skall) naturligtvis rätten pröva bevisningen och bedöma om gärningen verkligen är styrkt och om gärningen är brottslig.
Citera
2010-02-02, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BoyGoneBad
Tack Bustopher.

Då skulle alltså läkaren ha kopplat loss "slangen" för morfinet och sedan injicerat två sprutor med tiopental varpå barnet dog direkt. Jag har för mig att det sades tidigare att barnet dog lugnt och stilla i sina föräldrars armar. Det måste alltså ha varit ett felaktigt rykte.

Man behöver inte koppla bort pågående infusion (morfinet) för att kunna ge en injektion (spruta). Det brukar vara påkopplat så kallade trevägskranar på PVKer för att man ska kunna ge flera infusioner eller en infusion och injektion samtidigt. Begränsningen i hur mycket som man kan ge finns i hur stor kapacitet infarten (PVKn) har. Bustopher (?) hade räknat på detta åtminstone när det gällde tiopentalet.
Citera
2010-02-02, 09:10
Medlem
Dalailamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det här åtalet är inte märkligt på något sätt, snarare tvärtom, och det skulle snarare vara märkligt om det inte blev åtal på det material som framkommit. Det finns styrkt dödsorsak, det finns vittnen till gärningen, det finns teknisk bevisning. Det finns en sannolik händelsekedja.

Var och en kan för övrigt göra en bedömning: Fundera på vad en åklagare bör göra om en misstänkt gärningsman kan

5. Endast den misstänkta gärningsmannens egna, obekräftade uppgifter talar mot gärningen.

Det skulle vara närmast uppseendeväckande om man INTE åtalar i det läget. Sedan får (och skall) naturligtvis rätten pröva bevisningen och bedöma om gärningen verkligen är styrkt och om gärningen är brottslig.

Nja, det är väl knappast troligt att åklagaren kommer att kunna bevisa detta? En fällande dom är otänkbar, för många frågetecken och alltför stort stöd för läkaren i media och hos allmänheten.
Citera
2010-02-02, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
...trots ett starkt allmänhetsintresse. Helt i linje med övrigt agerande från åklageriet, får jag väl säga. Har du kläm på hur många sidor det rör sig om?

http://webfinanser.com/nyheter/201208/beslut-i-atalsfragan-i/

Där står det att det är omkring 450 sidor (som inte omfattas av sekretessen - hela rapportens längd framkommer inte), till en kostnad av drygt 1000kr. Detta var informationen som gavs på aklagare.se men en uppdaterad artikel (den igår) ersatte den förra. Enligt Bananchoklad tidigare i tråden fanns det möjlighet att beställa den i elektronisk form för att sedan be dem faxa över dem, då lär ju kostnaden rimligtvis bli lägre.
Citera
2010-02-02, 09:22
Medlem
cordelias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoyGoneBad
Kvalificerat skitsnack Cordelia. Ditt läkarhat lyser igenom och det är inget som lite sweet talk kan ändra på nu.

Varför skulle jag tona ner mig? Finns ingen anledning. Jag HAR funderat över vad detta handlar om
och kommit fram till en slutsats som jag nog delar med rätt många, trots allt. Den att det är att göra
en affär av en sak som egentligen inte ÄR en affär. Barnet var redan dött. Allt annat är trams juridiskt och trams religiöst och trams läkaretiskt. Det finns lagar som förbjuder dödshjälp i Sverige och alla måste följa lagen och ingen läkare är gud och bla bla bla. Det spelar ingen som helst roll i livets slutskede när man är där ensam mot smärtan.

Det här åtalet är ett "icke"åtal... Bara för att dom kan.

Vad är din definition av läkarhat? Att man tycker att en läkare som har begått ett brott ska behandlas som alla andra människor? Likhet inför lagen. Fö upprepar jag mig; hela händelsen, inkl åtalet är tragiskt - men - det är inget "skumt" med det. Det vore tjänstefel av polis och åklagare att inte gå vidare med detta när misstanken om brott uppkom. Jag tycker att du ska tagga ner och ta av dig foliehatten nu. Många svar som kan kasta ett ljus över detta finns säkert i FUPen.
Citera
2010-02-02, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen

Jag tycker också att det är bra att det blev ett åtal. Dock så anser jag att du missar ett antal kritiska punkter som är själva fallets kärna (det som leder till all diskussion):

1) Den tekniska bevisningen (att flickan skulle fått en icke-medicinskt motiverad dos läkemedel i samband med sin död) är mycket bristfällig i ett tekniskt perspektiv.

2) Vi diskuterar huruvida döden som naturligt skulle inträffat 11:32 inträffade 11:12 istället pga läkemedlet. Juridiskt sett ett mord. Moraliskt? I tillägg finns det palliativ behandling helt enligt nuvarande praxis som förmodligen förkortar livet mer än så (då behandlingen sker under längre tid). Således hela diskussionen om palliativ vård i den här tråden och i dagspressen. Observera: En behandling som syftar till att förkorta livet med de 20min ovan är helt emot praxis och något som jag personligen tycker är fel (jag tycker dock inte att det skall kallas mord).

3) Det finns flera möjliga gärningsmän och i mitt tycke har åklagaren gått på nummer 2 i listan över misstänkta.

Lägger jag ihop de tre punkterna ovan - och det inte dyker upp någon information av 'smoking gun' karaktär (vilket verkar vara osannolikt) - skulle jag bli förvånad om det blir en fällande dom i en hovrätt eller högsta domstol (tingsrätten är knivigare pga rättens sammansättning). Jag är inte alls säker på att vi kommer att bli klokare vad gäller vad som faktiskt har skett heller.
Senast redigerad av Sikhander 2010-02-02 kl. 09:35.
Citera
2010-02-02, 09:37
Medlem
Bustophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Mamman skrev ett brev som AB i efterhand uppmärksammade och publicerade. Det rörde varken tiopental eller anklagelserna mot Lindén.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4563842.ab

Undertecknad tipsade tidigt i denna tråd om att det kan vara en god idé att framföra önskemål om FUP på CD, så att det finns en dokumenterad efterfrågan. Personligen gjorde jag det. En hel del här har raljerat och varit så säkra på att åtal inte skulle väckas. Det är förstås bekvämt att beskylla åklageriet nu i efterhand.

Ingen som har reagerat på att DM har maskerat målnumret i stämningsansökan de lade ut?

Att lägga förundersökningen på CD var nog planerna från början. Någon gång i höstas publicerades information om det. Men, jag misstänker att polisen funnit det enklare att bara låta kopiatorn rulla och gå och sedan ta 1 000 kronor för pappersbunten än att scanna in det material som inte redan från början finns i elektronisk form och sedan lägga alltihop på CD.

Målnummer? B 1703-09
Citera
2010-02-02, 09:50
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mylph
http://webfinanser.com/nyheter/201208/beslut-i-atalsfragan-i/

Där står det att det är omkring 450 sidor (som inte omfattas av sekretessen - hela rapportens längd framkommer inte), till en kostnad av drygt 1000kr. Detta var informationen som gavs på aklagare.se men en uppdaterad artikel (den igår) ersatte den förra. Enligt Bananchoklad tidigare i tråden fanns det möjlighet att beställa den i elektronisk form för att sedan be dem faxa över dem, då lär ju kostnaden rimligtvis bli lägre.

Det avsåg inte FUPen utan precis som jag skrev stämningsansökan, som man kan få i elektronisk form (från åkageriet) eller faxat (från tingsrätten).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in