2015-05-28, 15:24
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nono2
Visst jag förstår att "juristerna" har "enats" om att åtalet var befogat. Jag och många med mig hävdade på ett tidigt stadium att utredningen borde lagts ned enligt tidigare argumentation rörande teknisk bevisning och förhör.
Anledningen till att "juristerna" har täckt upp för varandra var att det gick prestige i ärendet. Det hade "båda sidor" viss skuld i. Konsekvensen av detta var ytterst olycklig för familjen och den misstänkliggjorda.
Min slutsats är att rättsväsendet har försökt att motverka ett liknande situationer inom vården genom dom speciella kamrarna. Rättskem har skrivit nya processer, skaffat nya referenser och köpt nya maskiner.
Nu jobbar jag inte inom vården så jag är lite oroad över när polis och åklagare kommer till nästa område dom inte förstår. Fortkörningar verka dom klara hyfsat...

Vad sägs om att se saken utifrån "det andra" perspektivet:

Föräldrarna går till polisen (!) för att få ett slutgiltigt svar på frågan av vad deras barn dog av (de tycks inte lita på svaret från vården).

Svaret förefaller då (enligt tillgänglig expertis) vara något betydligt värre än ett "ärligt, möjligen klandervärt misstag" vid behandlingen, och sedan måste åklagaren fatta ett beslut: Skall jag lägga ner, med motiveringen att "det begriper inte jag, och ingen annan heller och det är säkert inte så illa som det verkar" eller skall saken drivas till åtal, eftersom det ser ut att handla om ett allvarligt brott?

Jag menar att det går att förstå hur alltsammans landade i ett åtal. Anledningen att juristerna "täcker upp" kan ju faktiskt vara något annat än prestige - det kan ju vara så enkelt som att det inte fanns (och finns) något annat sätt att avsluta ärendet än att pröva det.
Citera
2015-05-28, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Vad sägs om att se saken utifrån "det andra" perspektivet:

Föräldrarna går till polisen (!) för att få ett slutgiltigt svar på frågan av vad deras barn dog av (de tycks inte lita på svaret från vården).

Svaret förefaller då (enligt tillgänglig expertis) vara något betydligt värre än ett "ärligt, möjligen klandervärt misstag" vid behandlingen, och sedan måste åklagaren fatta ett beslut: Skall jag lägga ner, med motiveringen att "det begriper inte jag, och ingen annan heller och det är säkert inte så illa som det verkar" eller skall saken drivas till åtal, eftersom det ser ut att handla om ett allvarligt brott?

Jag menar att det går att förstå hur alltsammans landade i ett åtal. Anledningen att juristerna "täcker upp" kan ju faktiskt vara något annat än prestige - det kan ju vara så enkelt som att det inte fanns (och finns) något annat sätt att avsluta ärendet än att pröva det.
Jag nöjer mig med att upprepa att Rättskem fick gå från 2000 mig/ml till > 10 mig/ml och att häktningen skedde med motivet att det fanns en ansvarig läkare.
Citera
2015-05-28, 18:02
Medlem
Citat:
Det jag försöker säga är att, allt sammantaget (svansföringen från båda håll, brottets allvarlighet, intressenternas engagemang och allmänintresset) så går det att förstå att det blev ett åtal.

Det hade det förstås inte blivit om det handlat om en fortkörning (typ), men här handlade det om allvarliga saker.

Nä det går inte att förstå. För att man ska väcka åtal ska man ha en god förhoppning om att få en fällande dom.

Det kan man inte ha när ens egna experter säger att det påstådda mätvärdet är orimligt, när man inte har en utpekad gärningsman eller ett motiv.

De högsta mätvärden man någonsin har mätt upp (och det inkluderar då avrättningar) understiger 400 mikrogram per gram blod, Här påstår RMV att flickan har haft MINST 2000 (RMV fastställer faktiskt aldrig ett exakt värde).

Dvs 5 gånger världsrekord på en gång är mer än nog för att man ska ifrågasätta om värdet är korrekt. Att vi sen dess vet att det dessutom är fysiskt omöjligt är nästa lilla punkt som åklagaren borde ha utrett
Citera
2015-05-28, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nono2
Allvaret i situationen skall väl inte påverka bedömningen möjligen ansträngningen för klarläggande av fakta?
Rättskem signalerade att man hade ett mätvärde som var 200 gånger högre än normalt. Det är helt jämförbart med en "laser" har gett hastigheten 30 000 km/h på en Amazon. I det senare fallet hade polisen knappast ens stoppat bilen om man inte råkade se en raket brinna i bagaget...
Här fanns ju tillråga på allt inga vittnesmål som på något sätt pekade ut en skyldig innan åklagaren hade offentliggjort gärningsbeskrivningen.

Det hela är tämligen enkelt ur ett mänskligt perspektiv: Åklagarmyndigheten började måla med EBs cocktail, fortsatte med debattartikeln och kladdade till slut ned både rättscentrum och RÅ. Ingen hade resning nog att säga att vi missbedömde situationen vid häktningen. Vi borde inte gjort så spektakulära uttalanden.

I domen använde man inte alls något typ Amazon-argumentet. Och det vet du. Mätvärdet 2000 mikrogram/gram var "nämligen" bara runt 5 ggr högre än högsta värdet vid avrättningar med 2-3 g tiopental i USA (inga värden fanns för avrättningar med 5 g). Stoppar man i personen i fråga mer tiopental är det inte så konstigt om värdet blir högre. Sedan påpekade också rättens/Socialstyrelsens oberoende expert Mörland att om patienten dog under pågående injektion (eller redan hade dött) kunde mätvärdet överdrivas upp till 4 ggr.

Det tingsrätten använde sig för att fria var ett luddigt resonemang om att det eventuella mätfelet p g a en eventuell felspädning hos svenska RMV kunde vara typ obegränsat varför finska RMV:s bekräftelse av svenska RMV:s mätvärde inte var tillräckligt säkert. I själva verket var dock som sagt det teoretiska mätfelet max 5,26 ggr.

Läkaren friades eftersom man tyckte att det var fel att hon skulle förlora läkarlegitimationen eftersom babyn inte hade nästan någon hjärna kvar. Därför totade man med hjälp av häpnadsväckande krumbukter och saltomortaler ihop en friande dom.

Att man på det här viset tillåter sjukvårdspersonal tänja på regelverket riskerar dock att sända farliga signaler. Mer resurser och bättre kontrollapparat av att man inte försöker avliva folk typ Salme, 93, skulle jag föredra.
Citera
2015-05-28, 20:10
Medlem
Tyvärr PCuri så hjälper det inte att upprepa gamla överbevisade lögner idag heller.

Citat:
Ursprungligen postat av PCuri
I domen använde man inte alls något typ Amazon-argumentet. Och det vet du. Mätvärdet 2000 mikrogram/gram var "nämligen" bara runt 5 ggr högre än högsta värdet vid avrättningar med 2-3 g tiopental i USA (inga värden fanns för avrättningar med 5 g). Stoppar man i personen i fråga mer tiopental är det inte så konstigt om värdet blir högre.

Det finns överhuvudtaget inget värde någonsin över 392 mikrogram per gram blod.
Det är mycket konstigt om man får ett mätvärde som är fysiskt omöjligt (se läkartidningen).
Pcuri har ju dock hitills vägrat svara på hur han kan anse att ett fysiskt omöjligt värde kan vara rätt.

Citat:
Sedan påpekade också rättens/Socialstyrelsens oberoende expert Mörland att om patienten dog under pågående injektion (eller redan hade dött) kunde mätvärdet överdrivas upp till 4 ggr.

Och så var det dags för PCuri att förfalska åklagarvittnet Mörlands utsag igen då.

Mörland har aldrig någonsin sagt det pcuri påstår. Det han har sagt i sammanhanget och som PCuri då löpande förfalskar är "Han tror att en tillförsel av en relativt liten mängd, 5 ml, av en 2,5-procentig lösning, dvs. 125 mg tiopental, hade kunnat räcka om dosen hade getts efter döden.

För det första så tror han alltså, han vet inte. För det andra och det är den avgörande lilla punkten så är kravet att barnet ska vara dött redan innan injektionen påbörjas. PCuri vet att barnet levde efter avslutad injektion men istället för att acceptera fakta och erkänna att han hade fel så förfalskar han hellre vittnessmålet.

Citat:
Det tingsrätten använde sig för att fria var ett luddigt resonemang om att det eventuella mätfelet p g a en eventuell felspädning hos svenska RMV kunde vara typ obegränsat varför finska RMV:s bekräftelse av svenska RMV:s mätvärde inte var tillräckligt säkert. I själva verket var dock som sagt det teoretiska mätfelet max 5,26 ggr.

Ren och skär lögn i flera steg. För det första så är tingsrättens motiv för friande dom glasklart

"Tingsrätten har istället som sin slutsats uttalat att det visserligen inte råder någon tvekan i fråga om förekomsten av tiopental i och för sig men att det uppmätta kvantitativa värdet inte, med hänsyn till
rådande beviskrav, kan läggas till grund för en fällande dom." (sid 29)

Detta baserar sig på det faktum att RMV inte kan visa att man har tagit provet korrekt eller hanterat det korrekt därefter. Pcuris påstående om spädningsfel är även det en ren fabel från hans sida. Han har trots 1627 sidor itråden än så länge inte kunnat visa några som helst referenser som stödjer hans påstående (och att hänvisa till sitt eget fabulerande duger inte).

Citat:
Läkaren friades eftersom man tyckte att det var fel att hon skulle förlora läkarlegitimationen eftersom babyn inte hade nästan någon hjärna kvar. Därför totade man med hjälp av häpnadsväckande krumbukter och saltomortaler ihop en friande dom.

PCuris "logik" bygger då på att en fysiskt omöjlig koncentration av tiopental (läkartidningen) ska uppstå i flickans blod genom en injektion från en 4 gånger för liten spruta (min sprutstorlek 20 ml - enda som flickan fick var 5 ml sid 52-53) som dessutom då inte ens innehöll tiopental enligt rätten (sid 31 i domen)

Kanske inte så konstigt att ingen annan än PCuri tycker att det är rätt naturligt med friande dom i det läget.

PCuri - det finns hjälp för dig på närmaste Psykakut
Citera
2015-05-29, 03:10
Medlem
BoyGoneBads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarolSeaver
Gick tillbaka till mina egna inlägg i tråden, och återpostar detta citat:

Ovanstående beskrivning bär faktiskt inte sannolikhetens prägel för fem öre, alldeles oavsett hur det annars gick till när VL anhölls.

Å andra sidan var det ju någon av poliserna (om jag minns rätt) som trodde att
natriumklorid var ett gift. Så HELT långsökt är det nog inte. I övrigt så förstår jag
vad du menar när det gäller brickan med sprutan. Ett tämligen melodramatiskt vittnesmål
som jag tror kom efter att misstankarna mot läkaren blivit kända.

Hela utredningen är så dåligt skött att det förvånar mig lite att du inte har huggit i detta
på riktigt istället för att bara trolla lite planlöst då och då
Citera
2015-05-29, 03:22
Medlem
BoyGoneBads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PekkariP1
Fast det såg ju inte ut som ett brott i början. Föräldrarna polisanmäler därför att de vill tvinga fram en obduktion i syfte att få (mera!) svar på vad som hänt deras avlidna barn den senaste tiden. En ny anmälan upprättas av polismyndigheten i Västerort, när det förödande provsvaret trillat in.
Eftersom inga vittnen finns till det påstådda brottet fick åklagare Brant titta på schemat för den aktuella dagen, för att klura ut vem som skulle åtalas.

Den tjänstgörande narkosläkaren, som åtalades, fick sedan tjata på att få göra en genomlysning av hur provtagning och analys gått till. Något hon själv bekostade.

Du måste skämta...Fick hon själv pröjsa genomlysningen??

Återigen, detta var en fullständig kalleankautredning. Ett under att PC klarade sig från
åtgärder. Han måste ha särat duktigt på skinkorna för RÅ.
Citera
2015-05-29, 09:14
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoyGoneBad
Du måste skämta...Fick hon själv pröjsa genomlysningen??

Det skulle vara intressant med mera uppgifter om detta.

Citat:
Ursprungligen postat av BoyGoneBad
Återigen, detta var en fullständig kalleankautredning. Ett under att PC klarade sig från åtgärder. Han måste ha särat duktigt på skinkorna för RÅ.

Jag tror att PC faktiskt bara är mer än lovligt dum och obildad - och det är något som är ytterligt svårt att beivra.

Glöm inte att åklagaren fortfarande EFTER rättegången trodde att Mörlands skriftliga utlåtande stödde hans åtal!
Alla vi som läste Mörlands utlåtande (på bägge språken) innan rättegången visste att det utlåtande inte på något sätt stödde gärningsbeskrivningen, även om det inte gav någon vattentät förklaring till de vansinniga labbvärdena.

En normalintelligent människa skulle ha lagt ner åtalet senast i det skede när Mörlands utlåtande kom. Åklagaren i det här fallet led uppenbart av något handikapp vis-a-vis läsförståelse och/eller logiskt tänkande.
Citera
2015-05-29, 10:19
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarolSeaver
Tog det tre år innan åtal väcktes!? Det är förstås en annan komplikation i så fall! Men VL var rimligen i alla fall inte häktad, och kan väl knappast då -- eller ens nu? -- ha berövats sin läkarlegitimation p.g.a. åtalet (såsom i da Costa-fallet, där till yttermera visso baserat på en friande dom)?

Vet inte vad du menar med PC; det var mest ett (kanske dåligt & misslyckat!) försök till skämt, eftersom just den uppgiften fastnat i mitt minne för att den föreföll så, typ, udda och därmed komisk.

Jag är verkligen inte påläst i detalj i detta fall; har följt det lite grand på avstånd sedan det startade, och då och då skrivit i tråden (kanske med udden mot "konsensus" i lite trollanda ).

Blir bara kontinuerligt storligen förvånad över den frenesi det hela uppbådar från respektive "lag", trots att ingen dömts oskyldig såsom SB; det som bevisligen har hänt att man väckte ett med all sannolikhet obefogat åtal (vilket förstås så klart är illa i sig).

Jag skulle vilja påstå att det är större sannolikhet att VL är skyldig än att SB är det. Det säger inte mycket, men sätter kanske och förhoppningsvis saker i proportion för alla kombattanter och ädla riddare i denna tråd.
Jag tycker du ska återvända till den numera fullständigt havererade tråden om SB och trolla i den istället. Ingen, inte ens Dan Josefsson, påstår att det rör sig om obefogade åtal mot SB. Det hör man bara från det hjärndöda dilettanterna i tråden. Det här ärendet kan du verkligen ingenting om och du skäms inte ens för att erkänna det. Skrämmande!

Citat:
Jag tror inte det är riktigt rimligt att jämställa något som ser ut som institutionaliserad dödshjälp med fortkörning. En av pusselbitarna för att begripa (varför det blev som det blev) kan ju vara att det som misstänktes var etiskt och juridiskt allvarligt.
Du fortsätter att harva på som om ingenting hänt med "något som ser ut som ett brott". Du har fått frågan ganska många gånger nu, vad är relevansen av att något ser ut som ett brott i detta specifika sammanhang?
Citera
2015-05-29, 10:47
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bohlwinkel
Du fortsätter att harva på som om ingenting hänt med "något som ser ut som ett brott". Du har fått frågan ganska många gånger nu, vad är relevansen av att något ser ut som ett brott i detta specifika sammanhang?

1. Om det ser ut som ett brott är det motiverat att genomföra en förundersökning
2. Om det även efter en FU ser ut som ett brott (för åklagaren) är det motiverat att pröva saken i domstol
3. Om det då (för domstolen) inte ser ut som ett brott skall den åtalade naturligtvis frikännas.

Av omständigheterna kan man då (utan problem) förstå att det såg ut som ett brott när provsvaren kom in, och uppenbarligen såg åklagaren saken som ett brott, eftersom åtalet fullföljdes.

Nu frikändes den åtalade med argumenten att bevisvärdet av provet kunde ifrågasättas OCH den vidare motiveringen att den faktiska gärningen som sådan (giftinjektionen) heller inte kunde styrkas.

Det är inte krångligare än så att förstå vad som menas med "ser ut som ett brott".
Citera
2015-05-29, 12:40
Medlem
http://sv.wikipedia.org/wiki/Misstankegrad
verkar rätt bra om man vill veta ungefär vilka krav som gäller för myndigheterna...
Citera
2015-05-29, 14:21
Medlem
BoyGoneBads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
Det skulle vara intressant med mera uppgifter om detta.

Jag tror att PC faktiskt bara är mer än lovligt dum och obildad - och det är något som är ytterligt svårt att beivra.

Glöm inte att åklagaren fortfarande EFTER rättegången trodde att Mörlands skriftliga utlåtande stödde hans åtal!
Alla vi som läste Mörlands utlåtande (på bägge språken) innan rättegången visste att det utlåtande inte på något sätt stödde gärningsbeskrivningen, även om det inte gav någon vattentät förklaring till de vansinniga labbvärdena.

En normalintelligent människa skulle ha lagt ner åtalet senast i det skede när Mörlands utlåtande kom. Åklagaren i det här fallet led uppenbart av något handikapp vis-a-vis läsförståelse och/eller logiskt tänkande.

Som du väl vet så raljerar jag ju en hel del i denna tråd. Mest för dom uppenbara trollens
och idioternas skull.

Men jag tror faktiskt att du kan ha fel när du skriver att åklagaren lider av något
läsförståelsehandikapp. Jag tror att det är betydligt värre än så. Hamilkar är nog
väldigt nära i sitt senaste inlägg: bara arrogant och självmedvetet okunnig, och övertygad om att det inte fanns någonting relevant för det här fallet som han behövde lära sig före åtalsbeslut. Det i kombination med en skvätt ondska, ja då blir det så här.
Och när man vet redan innan att man har ryggen fri hur man än gör och beter sig
så blir det ju väldigt enkelt att göra lite som man vill. Här ska minsann ingen komma och
skriva åklagaren på näsan. Då jävlar ska ni få se.

Bara det faktum att det tog 3 hela år att komma fram till ingenting... och ÄNDÅ väcka åtal.

Hade jag jobbat som PC när det gäller min verksamhet så hade jag fått lägga ner efter
någon vecka. Men han jobbar på som om inget hänt. Lite skit får man väl ta som läkare.
Herregud hon blev ju frikänd. Vafan bråkar alla om i denna tråd?

Kanhända ligger PC sömnlös över skiten han orsakat läkaren. Men jag tror mera på att
han inte bryr sig ett endaste skit. Psykopatvarning deluxe
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in