Citat:
Visst jag förstår att "juristerna" har "enats" om att åtalet var befogat. Jag och många med mig hävdade på ett tidigt stadium att utredningen borde lagts ned enligt tidigare argumentation rörande teknisk bevisning och förhör.
Anledningen till att "juristerna" har täckt upp för varandra var att det gick prestige i ärendet. Det hade "båda sidor" viss skuld i. Konsekvensen av detta var ytterst olycklig för familjen och den misstänkliggjorda.
Min slutsats är att rättsväsendet har försökt att motverka ett liknande situationer inom vården genom dom speciella kamrarna. Rättskem har skrivit nya processer, skaffat nya referenser och köpt nya maskiner.
Nu jobbar jag inte inom vården så jag är lite oroad över när polis och åklagare kommer till nästa område dom inte förstår. Fortkörningar verka dom klara hyfsat...
Anledningen till att "juristerna" har täckt upp för varandra var att det gick prestige i ärendet. Det hade "båda sidor" viss skuld i. Konsekvensen av detta var ytterst olycklig för familjen och den misstänkliggjorda.
Min slutsats är att rättsväsendet har försökt att motverka ett liknande situationer inom vården genom dom speciella kamrarna. Rättskem har skrivit nya processer, skaffat nya referenser och köpt nya maskiner.
Nu jobbar jag inte inom vården så jag är lite oroad över när polis och åklagare kommer till nästa område dom inte förstår. Fortkörningar verka dom klara hyfsat...
Vad sägs om att se saken utifrån "det andra" perspektivet:
Föräldrarna går till polisen (!) för att få ett slutgiltigt svar på frågan av vad deras barn dog av (de tycks inte lita på svaret från vården).
Svaret förefaller då (enligt tillgänglig expertis) vara något betydligt värre än ett "ärligt, möjligen klandervärt misstag" vid behandlingen, och sedan måste åklagaren fatta ett beslut: Skall jag lägga ner, med motiveringen att "det begriper inte jag, och ingen annan heller och det är säkert inte så illa som det verkar" eller skall saken drivas till åtal, eftersom det ser ut att handla om ett allvarligt brott?
Jag menar att det går att förstå hur alltsammans landade i ett åtal. Anledningen att juristerna "täcker upp" kan ju faktiskt vara något annat än prestige - det kan ju vara så enkelt som att det inte fanns (och finns) något annat sätt att avsluta ärendet än att pröva det.
).