Citat:
Ursprungligen postat av
y2c
Jag är förvånad att SoS vågar skriva så. Förstår inte hur man skall avgöra kliniskt att pat är hjärndöd när den fortfarande rör sig. Vad som är utlöst från hjärna och ryggmärg är mycket svårt att skilja upp. Vad som görs i praktiken kan kanske vara annorlunda. Men jag är förvånad att SoS ställer sig bakom.
Jag är mer förvånad över att åklagaren inte lade ner fallet i princip omgående.
Eller nej förresten, det är jag egentligen inte. PC med vänner verkar sjusärdeles
inkompetenta. Att dom drev det hela vidare för att inte tappa ansiktet är egentligen
inte så konstigt. Upprörande, ja. Konstigt? Nej.
Citat:
Att Pentotal skulle använts tidigare i förloppet mot kramper, dessutom utan att journalföras eller finnas i sköterskornas noteringar förefaller mycket osannolikt.
Och detta grundar du på vad exakt?
Citat:
Det går ju inte att leva med det extremt höga Pentotalvärde som uppmättes vid obduktionen. Absolut inte utan respirator. Jag kan inte se annat än att det uppstått genom en injektion nära dödsögonblicket.
Nej det har du alldeles rätt i. Och man får ju nästan förutsätta att hon var död vid obduktionen.
Din gissning om själva tillfället kan nog stämma, förutsatt att värdet stämmer.
Citat:
Att man kritiserar mätningen fördtår jag inte heller. Värdet föll först utanför svenska rättskems mätintervall. Då spädde man och kunde uppskatta värdet. Sedan skickade man till Finland och fick sin upskattning bekräftad. En parallell analys av Fenobarbital visade inget anmärkningsvärt. Som väntat hamnade det under finska rättskems analysintervall.
Kritiken kommer sig av att provtagningen inte skedde enl. praxis och standard på RMV.
Varför? Har ingen aning. Och det spelar heller ingen roll. Dom fuckade upp det hela och
det skulle ha stannat där. Istället startar man en freakshow som förstör en läkares liv och
där kreti och pleti ÅR efteråt gör vad dom kan för att hitta en rykande pistol.
Lycka till med det.
PS Jag undrar fortfarande vad du själv EGENTLIGEN tror hände. Eller har du bara för
mycket fritid och en brinnande lust att hänga någon? DS