2014-03-20, 02:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av y2c
Tack för informationen sleepydoc3.
Jag kör för närvarande Internet med telefon över mycket dålig uppkoppling. Fn fungerar det bättre för mig att citera på det äldre sättet.

Förtydligande
Det som är "oortodoxt" och fel är att planera att behandla en pat som har sviktande cirkulation och andning med pentotal.
I domen kan jag inte hitta det. Men hur motiverar läkaren att hon förberedde tiopental?
Jag anser domen mycket tendentiöst skriven. Det är kanske så man skriver domar. Man tillrättalägger det man skriver efter det domslut man redan vet kommer att bli slutsatsen.

Bäste y2c

Du är velkommen.

Läkaren behöver inte motivera att hon förberrede Thiopental.

Det er rutin att göra så på de flesta ställen jag har jobbat.

Så måste någon ställes till ansvar är det de som har förestået rutinerne.

Jag själva har aldrig gjort det och fått mycket kritik härför trots att livet gick sin vana gång och intet händte.

Själva tyckte jag att det var mere för de anhörigas skuld man hadde denna rutin och därför avstod jag från detta. Och intet händte. Jag är och var lite brysk kanske.
Men hadde inga incidenter som förorsakade att jag behövade ändre min uppfatning.

Så man kan innbilla sig mycket och fremföra rutiner utifrån kanske bara en egen upplevelse.
Såkallat kasuistisk beteende, kasuitisk vetenskab.

MVH

Sleepydoc3
Citera
2014-03-20, 08:09
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Man har ju inte använt tiopental.
Men i tråden anförs att tiopental kan ha använts mot kramper utan att journalföras vilket jag finner mycket osannolikt.
Jag kan inte se det rimliga i att läkaren förbereder en spruta med tiopental.
I domen stod det något om "ifall man behöver ge extra". Något "extra pentotal" lär inte behövas hos en pat där andning o cirkulation sviktar.

Edit
Korrektion av första meningen
Man PÅSTÅR sig inte ha använt pentotal.
Hur ska du ha det egentligen? Har man använt tiopental eller inte? Vad säger domen och vad säger vittnena? Du kan faktiskt strunta i vad som skrivs i tråden på Flashback.

Du påstår i ditt tidigare inlägg att

Citat:
Om man hade bestämt sig för en fällande dom hade man kunnat skriva "det är mycket ovanligt att använda tiopental som förstahandsmedel mot kramper.
I relation till vilken beskrivning av det inträffade skulle domstolen ha kunnat skriva något sådant? Vidare, vad är det domstolen hittat på beträffande händelseförloppet? Och vad är det som tyder på att den domstol som frihetsberövade läkaren, i förväg bestämt sig för att hon var oskyldig?

Du säger att du har läst litet i domen. Hur litet då egentligen? Jag tror inte att du läst en rad. Men förklara hur du menar ovan så är jag beredd att ompröva min uppfattning.
Citera
2014-03-20, 08:34
Medlem
Att förbereda Pentotal fastslogs tidigt vara helt enligt vetenskap och beprövad erfarenhet i situationen (intensivvård/avslut) av SoS. Precis enligt vad VL förklarade från förhör 2. Det här har säkert inte heller RMV, åklagare och polis ännu förstått.

Dess värre verkar inte heller JK fatta någonting. I alla fall inga beslut?
Citera
2014-03-20, 12:42
Medlem
Citat:
Att förbereda Pentotal fastslogs tidigt vara helt enligt vetenskap och beprövad erfarenhet i situationen (intensivvård/avslut) av SoS. Precis enligt vad VL förklarade från förhör 2.
Kan någon lägga in förhöret i tråden?
Citera
2014-03-20, 13:04
Medlem
Bustophers avatar
Citat:
Ni måste skaffa er bredare kunskaper om tiopental än att bara citera domen.

Håller helt med om det!

Citat:
Kan någon lägga in förhöret i tråden?

Docent Krister Nilsson, Socialstyrelsens vetenskapliga råd i Barnanestesi och Barnintensivvård skrev på sid 9 i sitt yttrande till Socialstyrelsen: ”Pentotal späddes för att vid behov användas om patienten i det avslutande förloppet skulle reagera med ofrivilliga rörelser eller ett andningsmönster som för föräldrarna skulle vara obehagligt att se. Detta är en rimlig förberedelse.”

I det tredje polisförhöret den 3 april 2009 med narkosläkaren (FUP sid 261) berättade hon varför hon förberett tiopental: ”Tiopental är som jag berättade igår också ett sövningsmedel som vi ger när dom är oroliga. I den här situationen så kan man ibland behöva, väldigt sällan behöva använda det därför att strax i dödsögonblicket kan dom få väldigt obehagliga ryckningar som vi kallar det och djupa andetag, agonal andning och det här är ryckningar som utgår från ryggmärgen, alltså ofrivilliga ryckningar som kan bli väldigt obehagliga för föräldrarna eller om barnet ligger och suckar och andas djupa, djupa andetag rör kanske på en arm eller ben eller huvudet – det här är oerhört obehagligt för föräldrar, då kan vi ibland ge några mg av Pentotal för att dom ska slappna av.” - - - ”Linnea fick aldrig några såna, därför gav jag ingenting. Men jag hade redo, det måste städas och man behöver ge det omedelbart för att föräldrarna inte ska behöva uppleva det här. Därför hade jag spätt och klart på bordet men jag använde det inte.” I den vetenskapliga litteraturen anges f.ö. också tiopental som förstahandsval i situationer där man snabbt måste häva ett kramptillstånd.

Tiopental har vidare ansetts vara ett bra alternativ för behandling av kramper som visat sig resistenta mot behandling med t.ex. fenobarbital. Ref: Bonati M, Marraro G, Celardo A, Passerini F et al ”Thiopental efficiacy in phenobarbitalresistant neonatal seizures”, Dev Pharmacol Ther. 1990; 15(1) p 16 - 20. Linnea hade ju tidigare visat sig ha kramper som vara svåra att behandla med just fenobarbital.
Citera
2014-03-20, 13:46
Medlem
Jag är förvånad att SoS vågar skriva så. Förstår inte hur man skall avgöra kliniskt att pat är hjärndöd när den fortfarande rör sig. Vad som är utlöst från hjärna och ryggmärg är mycket svårt att skilja upp. Vad som görs i praktiken kan kanske vara annorlunda. Men jag är förvånad att SoS ställer sig bakom.

Att Pentotal skulle använts tidigare i förloppet mot kramper, dessutom utan att journalföras eller finnas i sköterskornas noteringar förefaller mycket osannolikt.

Det går ju inte att leva med det extremt höga Pentotalvärde som uppmättes vid obduktionen. Absolut inte utan respirator. Jag kan inte se annat än att det uppstått genom en injektion nära dödsögonblicket.

Att man kritiserar mätningen fördtår jag inte heller. Värdet föll först utanför svenska rättskems mätintervall. Då spädde man och kunde uppskatta värdet. Sedan skickade man till Finland och fick sin upskattning bekräftad. En parallell analys av Fenobarbital visade inget anmärkningsvärt. Som väntat hamnade det under finska rättskems analysintervall.
Citera
2014-03-20, 13:58
Medlem
Jag har uppkopplingsproblem så jag lägger till här istället:
Det jag menar är att ni bör skaffa er information om hur Pentotal används inom vården. Inte bara ge en referens från Dev Phamacol Ther.
Citera
2014-03-20, 17:20
Medlem
Citat:
Jag är förvånad att SoS vågar skriva så. Förstår inte hur man skall avgöra kliniskt att pat är hjärndöd när den fortfarande rör sig. Vad som är utlöst från hjärna och ryggmärg är mycket svårt att skilja upp. Vad som görs i praktiken kan kanske vara annorlunda. Men jag är förvånad att SoS ställer sig bakom.

Att Pentotal skulle använts tidigare i förloppet mot kramper, dessutom utan att journalföras eller finnas i sköterskornas noteringar förefaller mycket osannolikt.

Det går ju inte att leva med det extremt höga Pentotalvärde som uppmättes vid obduktionen. Absolut inte utan respirator. Jag kan inte se annat än att det uppstått genom en injektion nära dödsögonblicket.

Att man kritiserar mätningen fördtår jag inte heller. Värdet föll först utanför svenska rättskems mätintervall. Då spädde man och kunde uppskatta värdet. Sedan skickade man till Finland och fick sin upskattning bekräftad. En parallell analys av Fenobarbital visade inget anmärkningsvärt. Som väntat hamnade det under finska rättskems analysintervall.
Kom in i matchen!

Vet du inte hur man avgör att patienten är hjärndöd? Läs på i SoS utlåtande angående det beslutet. Allt tjafs om provtagning och mätvärde är redan ältat miljontals gånger.

Vad är det som gör att även JK tar rekord-lång tid på sig? Svider det att en oskyldig utsatts för aktuell behandling av RMV, åklagare och polis? Dessutom har både RÅ och RMVs generaldirektör pantsatt sig.
Citera
2014-03-20, 17:50
Medlem
Citat:
Ni måste skaffa er bredare kunskaper om tiopental än att bara citera domen.
Jag har läst lite i domen. Vad jag förstår så bestämmer man sig först för ett domslut, sedan tillrättalägger man det man skriver efter det.
Om man hade bestämt sig för en fällande dom hade man kunnat skriva "det är mycket ovanligt att använda tiopental som förstahandsmedel mot kramper. Hos en pat med dålig andning och cirkulation är det absolut kontraindicerat". Det är den korrekta beskrivningen.

Då vorde det ju inte så dumt om du kunde verifiera det med referenser till källor då.
När sveriges ledande experter säger att det är vanligt så är det rätt mycket trovärdigare än ditt påstående
Citera
2014-03-20, 18:04
Medlem
Citat:

Precis lika osanolikt som att det användes vid tidigare undersökningar utan att journalföras? precis som det är dokumenterat i domen alltså.

Citat:

Det enda värde som uppmättes på flickans blod var 10 mikrogram per gram blod. Det är högt men inte oväntat högt. Något annat har aldrig uppmätts på flickans blod.

Eftersom det alltså finns klara vitnessmål på att flickan inte har fått ens en 10 ml spruta (domen sid 52-53) när det minsta som krävdes var en 20 ml (krister nilsson och rune Dahlqvist). Dessutom var den givna sprutan av fel färg (domen sid 31) så är det rätt klart bevisat att hon inte fick någon tiopentalinjektion före döden.

Om flickan har fått en injektion efter döden går inte att säga eftersom det inte går att avgöra när efter döden en sådan injektion skulle ha getts "Hela tillförseln kan ha skett efter det
att Linnéa hade dött. Han kan inte uttala sig om hur långt efteråt." (Jörg Mörlands vittnessmål)

Citat:

Problemet är att man inte kan visa att spädningen var rätt och korrekt utförd. Kan man inte det så är det värdelöst som bevis (sid 19-20 i domen)
Citera
2014-03-20, 18:47
Medlem
Bustophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mace2442
Det enda värde som uppmättes på flickans blod var 10 mikrogram per gram blod. Det är högt men inte oväntat högt. Något annat har aldrig uppmätts på flickans blod.

En halv sanning är också en lögn!

Siffran 10 µg/g kommer ursprungligen från Olof Becks rapport och förekommer där bara två gånger.

Först skrev han om det avgörande Provuttag 5:
"Ytterligare osäkerhet kommer av att laboratoriet kvantifierar utanftör sin högsta punkt i mätområdet. Detta är formellt sett tabu och skulle aldrig accepteras i samband med en vetenskaplig publikation eller inom ackrediterad verksamhet. Formellt gäller >10 µg/g ska svaras ut. Osäkerhet om mätvärdet uppstår dessutom då provet är upparbetat med en okontrollerad spädningsprocedur."

Därefter skrev han i punkt 1 under rubriken "Min slutliga bedömning rörande de rapporterade resultatens tillförlitlighet":
"Värdet 2000 µg/g tiopental i lårblod är framtaget på ett ogiltigt sätt. Det sanna värdet kan vara lägre eller högre. Utan kompletterande undersökning vore det korrekt att ange > 10 µg/g."

Han har alltså INTE påstått att provet innehöll 10 µg/g tiopental. Han har sagt att den analys som låg tillgrund för uppgiften 2000 µg/g FORMELLT sett istället borde ha svarats ut som > 10 µg/g men att "det sanna värdet kan vara lägre eller högre"

Kromatogrammet från den första analysen som gjordes på ospätt prov och den finska analysen av det i och för sig spädda provet pekar entydigt på att det handlar om mycket(!) mer än 10 µg/g.

Professor Mørland har för sin del, bl.a. efter att ha tagit del av Becks rapport, ansett sig kunna skiva att: "Den sakkyndige synes likevel at det må kunne fastslås at tiopentai har foreligget i en ekstremt høy konsentrasjon i blodet, mens morfin har foreligget i en meget høy konsentrasjon i blodet."
Citera
2014-03-20, 19:32
Medlem
BoyGoneBads avatar
Citat:

Jag är mer förvånad över att åklagaren inte lade ner fallet i princip omgående.
Eller nej förresten, det är jag egentligen inte. PC med vänner verkar sjusärdeles
inkompetenta. Att dom drev det hela vidare för att inte tappa ansiktet är egentligen
inte så konstigt. Upprörande, ja. Konstigt? Nej.

Citat:

Och detta grundar du på vad exakt?

Citat:

Nej det har du alldeles rätt i. Och man får ju nästan förutsätta att hon var död vid obduktionen.
Din gissning om själva tillfället kan nog stämma, förutsatt att värdet stämmer.

Citat:

Kritiken kommer sig av att provtagningen inte skedde enl. praxis och standard på RMV.
Varför? Har ingen aning. Och det spelar heller ingen roll. Dom fuckade upp det hela och
det skulle ha stannat där. Istället startar man en freakshow som förstör en läkares liv och
där kreti och pleti ÅR efteråt gör vad dom kan för att hitta en rykande pistol.

Lycka till med det.

PS Jag undrar fortfarande vad du själv EGENTLIGEN tror hände. Eller har du bara för
mycket fritid och en brinnande lust att hänga någon? DS
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in