/FORTS
Del 2
4. Påstående av läkaren:
- Det här blodprovet var ju för det första alldeles för liten mängd, aahm, det är ju de flesta överens om, utom Rättsmedicinalverket, men dom har i sina föreskrifter, så står det mycket tydligt att man ska ta 10 ml och Rättskemi dom som ska analysera det, ska bara ta emot 10 ml, och här kom det 3, man kunde mycket väl ha tagit mera blod för det fanns det stod det i obduktionsrapporten, öh, man kunde tagit fler prov från fler ställen, och tittat på om det fanns här också, för då hade det varit mer troligt, ähm, så det kunde man gjort, man kunde också ha analyserat det på rätt sätt.
Min kommentar:
Tittar man i domen så friar man inte läkaren p g a att man skulle ha tagit för litet blod eller tagit det på för få ställen eller p g a att Rättskemi skall strunta i att analysera prov som är av mindre storlek än 10 ml. Och om bevis i form av analyser av blod skulle underkännas generellt p g a att man hittat mindre än 10 ml blod antar jag att bevisläget skulle kunna bli svårt i en del rättsfall där det handlar om förgiftningar och liknande. Mig veterligen har ingen åberopat någon rättspraxis, förarbeten eller rättsmedicinvetenskapliga artiklar där litet knappa blodmängder typ 3 ml i stället för 10 ml skulle utgöra grund för att underkänna provresultat. Jag noterar att om man t ex vill kunna bedöma om ett offer eller gärningsman vid tillfället för ett våldsbrott var narkotikapåverkad är man antagligen hänvisad till tämligen små mängder om blodet hittats på en brottsplats. Men naturligtvis är det en fördel ju mer blod som finns att analysera. Bästa lösningen vore förstås om blodprov var obligatoriska för alla nyligen avlidna. Denna idé var dock läkargänget i tråden, talande nog, starka motståndare till när jag tidigare förde fram detta förslag i tråden. Jag hade själv gärna sett att ett sådant blodprov funnits tillgängligt i detta rättsfall. Mitt intryck är att läkargängets och den f d åtalade läkarens kritik beträffande storleken på blodprovet mest har karaktären av undanflykter.
I domen refereras de synpunkter rättens oberoende expert Mörland hade med anledning av provmaterialets storlek:
”Han anser RMV:s resultat till stora delar vara acceptabla. De ämnen som man fann i blodprovet fanns i Linnéas kropp. Kvantiteten är något mer osäker än vanligt, då analysmaterialet har varit litet och eftersom koncentrationsbedömningarna är behäftade med osäkerhet. Substanserna är dock konfirmerade av ett finskt laboratorium, som använder andra metoder.”
Han uppger alltså att kvantiteten är ”något mer osäker än vanligt”, bl a då p g a att analysmaterialet var litet. Inte så väldigt mycket mer osäker än vanligt, alltså.
En annan person som refereras i domen är Stefan Josefsson, rättsmedicinsk assistent och utredare:
”Att man endast får 3 ml blod från barn är inte ovanligt eftersom de inte har så mycket blod.”
Petra Råsten-Almqvist, överläkare vid Rättsmedicinalverket som var med vid provtagningen:
”Man tar ofta hjärtblod från barn eftersom det kan vara svårt att få lårblod. Enligt manualerna anses det dock vara bäst att använda sig av lårblodet för att se det totala perifera tillståndet i kroppen. Man tar hjärtblod först i andra hand eftersom det finns en risk att det är kontaminerat av omkringliggande organ.”
Tingsrätten skriver så här i domen:
”Blodprovet togs från Linnéas lårven och provtagningen utfördes av den rättsmedicinske assistenten Stefan Josefsson på uppdrag av överläkaren Petra Råsten-Almqvist. Både Stefan Josefsson och Petra Råsten-Almqvist har inför rätten bekräftat att blodprovet togs enligt gällande rutiner, vilket innebär bl.a. att man i första hand tar prov från just lårvenen. Önskad minsta mängd för analys är normalt 10 ml och i förevarande fall tillvaratogs alltså endast 3 ml. Den större mängden gäller emellertid främst för vuxna kroppar och en mängd om endast 3 ml är inte anmärkningsvärt liten vid provtagning från barnkroppar. Det togs inte några vävnadsprover för att användas för analys och inte heller tillvaratogs det blod som påträffades i hjärtsäcken. Förfarandet synes ha skett helt enligt gällande rutiner. Det finns i sammanhanget anledning att påtala att det vid tiden för obduktionen inte förelåg några misstankar om att Linnéa hade förgiftats. Enligt Petra Råsten Almqvist hade hon – om det varit fråga om ett misstänkt förgiftningsfall – möjligen försökt att samla mer blod från resten av kroppen samt begärt en del kompletterande undersökningar.”
5. Reportern:
- […] Men det stod inte i journalerna (att babyn eventuellt fått tiopental vid tidigare tillfällen, min anm), varför inte?
- Därför att dom, eh, tre doktorerna som kan ha givit tiopental under fyra tillfällen, dom har inte skrivit upp det och det kan bara dom svara på […].
Min kommentar:
Försvaret har alltså lyckats få tag på några sjuksköterskor som i EFTERHAND plötsligt kommit på att man gett tiopental vid några tillfällen. Men av någon väldigt märklig anledning skall man alltså ha bommat att journalföra detta vid SAMTLIGA tillfällen. Är inte detta ett väldigt märkligt sammanträffande (av samma typ som att man skulle ha mätt väldigt fel BÅDE när det gällde morfin och tiopental)?
Man kan också notera att den enda av de eventuella normala tiopentaldoser som enligt rättens oberoende expert Mörland skulle ha kunnat finnas några påtagliga rester kvar av när babyn dog var den injektion som eventuellt skulle ha getts dagen innan babyn dog. Mörland säger att det då maximalt kan ha funnits kvar ca 15 mikrogram/gram tiopental kvar i blodet. Detta utgör dock en otrolig skillnad jämfört med det uppmätta värdet 2000 mikrogram/gram. Och även om man först prutar ner detta värde med hänsyn till maximal skevhet i fördelningen av tiopentalet i kärlsystemet enligt Mörland, och alltså då skalar ner koncentrationen 4 ggr, och då hamnar på 500 mikrogram/gram, och sedan tar hänsyn till maximal, teoretisk felspädning som var 5,26 ggr, så hamnar vi som lägst på 95 mikrogram/gram, vilket är en bra bit från de 15 mikrogram/gram som Mörland anger. Tingsrätten fick därför skarva litet när man skrev ihop domen, vilket jag bl a skrivit om här i denna tråd:
https://www.flashback.org/sp42704966
https://www.flashback.org/sp42006597
https://www.flashback.org/sp41838744
6. Påstående av läkaren:
- Sen att det blev så högt (mätvärdet 2000 mikrogram/gram för tiopental) det är helt enkelt, det är, eh, felräknat på Rättsmedicinalverkets rättskemiska avdelning, det har vi bevis för.
Min kommentar:
Men hur förklarar hon då det faktum att finska RMV, som ju var ackrediterat för att kvantifiera halter av tiopental, kom fram till samma mätvärde som svenska RMV, alltså ca 2000 mikrogram/gram? Jo, hon förklarar inte detta alls utan undviker att nämna detta både i denna del av intervjun och tidigare i intervjun när hon nämner att den expert hon och hennes advokat hyrt in (Olof Beck) radat upp en massa formella fel svenska RMV gjort i sina mätförfaranden.
Att underkänna ett mätvärde som ett för uppgiften ackrediterat labb (finska RMV) kommit fram till hade varit ytterst vanskligt även i en tämligen ”kreativ” dom som den aktuella tingsrättsdomen. Så det man fick göra var då att gå på det enda led svenska RMV varit inblandat i, nämligen den spädning av provet 10 ggr som skedde innan finska RMV fick sitt provmaterial. Jag har redan förklarat i punkt 5 och i länkarna vilka krumbukter och saltomortaler tingsrätten gjorde för att kunna få det att framstå som om ett möjligt spädningsfel hos svenska RMV skulle kunna resultera i en tiopentalhalt av den storleksordning Mörland uppger skulle ha kunnat orsakats av tidigare, eventuella EJ JOURNALFÖRDA tiopentalinjektioner. Man undvek alltså i domen att räkna på hur långt ner man skulle kunna komma med ett maximalt spädningsfel. Och det berodde alltså på att även om man räknade på det teoretiska, maximala spädningsfelet 5,26 ggr så gick det inte att komma ner till 15 mikrogram/gram utan bara till 95 mikrogram/gram. Och det räckte inte. Därför fick man i mer allmänna ordalag hänvisa till att fenobarbitalhalten hamnade under utskriftsgränsen hos finska RMV och inte låtsas om att detta var det förväntade resultatet eftersom provet var spätt 10 ggr och att det maximala, teoretiska spädningsfelet var 5,26 ggr.
Min gissning är att åtminstone juristdomaren i tingsrätten var väl medveten om att det prov finska RMV mätte på var spätt 10 ggr (man anger t o m på ett ställe i domen att finska RMV fick en del av det spädda provmaterialet) och att det förväntade resultatet därför var att man skulle hamna under ”utskriftsgränsen” 10 mikrogram/gram för fenobarbitalet (fenobarbitalhalten var det som skulle visa att inget spädningsfel skett eftersom man hade ett mätvärde på fenobarbitalhalten den dag babyn dog). När det gäller nämndemännen är jag litet osäker. Många nämndemän är ju rätt spåniga och naiva och/eller i princip sover sig igenom förhandlingarna i rättssalen eftersom man mest är ute efter arvodet eller tycker att det är fint att kunna titulera sig nämndeman men är ganska ointresserad av att hålla koll på att man inte skriver ihop domar som är alldeles uppåt väggarna. Å andra sidan tog det som sagt faktiskt ett tag även för mig själv att inse att man i tingsrättsdomen gjorde en riktig fräckis när det gällde fenobarbitalhalten i det finska provet och att man i samband med denna fräckis inte låtsades om att provet var spätt 10 ggr. Jag tog först inte notis om detta när signaturen eloge i den här tråden uppmärksammade det här. ”Han är väl så knäpp att han inte kan upptäcka något viktigt”, tänkte jag ungefär. Så det var faktiskt nära att inte ens en relativt misstänksam person som jag själv upptäckt det här. Och då kan man ju fråga sig vad typiska, halvsovande nämndemän kan antas ha upptäckt.
(FORTS, SE NEDAN)