2012-04-25, 17:33
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PCuri
Puuust, nummer 4.

Du försöker låta som om du har några väldigt vederhäftiga kommentarer. Så jag blir väl tvungen att svara. Jag plockar ut några textsnuttar ur ditt inlägg och kommenterar dessa enskilt.

Det i domen som jag betecknar som snömos är just fett-teorin. Det enda man säger är i princip att tiopentalkoncentrationen i fett normalt blir väldigt mycket högre i blod efter ett tag om hjärtat fortsätter att slå. Och ingen, varken åklagarens experter jag själv, har väl något att invända mot detta påstående. Problemet är att man i domen på sätt och vis låtsas som om denna omfördelning på något sätt skulle kunna ge upphov till de fantastiska tiopentalnivåer som uppmätts. Det är detta jag menar med snömos. Det går liksom inte att med enskilda, distinkta forskningsresultat peka på att det man säger i domen är alldeles uppåt väggarna eftersom man egentligen inte säger något utan bara ger ett visst bestämt intryck.

Inte heller jag skulle, om jag blev någon slags forskare inom området, kunna peka på något distinkt, naturvetenskapligt fel i domen m a p fett-teorin. De invändningar man kan göra är att säga att domstolen har använt sig av forskningsresultat som inte säger något om tiopentalhalten i fettet kan överstiga den tiopentalhalt man ursprungligen hade i blodet men att man ändå låtit som om det man anfört direkt har med saken att göra.

Jag hade alltså länge efterlyst någon slags tänkbar förklaring till hur tiopentalet skulle koncentreras till bara vissa delar av fettet och till hur det kan komma sig att man samlade material till provet just där och till hur man skulle kunna få med sig så pass mycket fett i det blodmaterial man samlade ihop att man kom upp i de fantastiska tiopentalvärden man mätt upp.

Du själv, som enligt egen uppgift inte är naturvetenskapligt utbildad, totade ihop någon slags förklaring till hur tiopentalet skulle ha kunnat koncentreras till bara vissa delar av fettet. Men naturligtvis anser du att försvarets experter inte behöver klämma ur sig någon gedigen naturvetenskapligt grundad förklaring till detta. Däremot skall JAG avkrävas gedigna motargument mot dina teorier. Jag har svårt att se vitsen med att två lekmän skall sitta och komma på naturvetenskapliga teorier inom detta område. Jag nöjer mig med att konstatera följande:

1. Man har inte kommit med någon väl underbyggd förklaring till hur tiopentalet skulle ha koncentrerats till bara vissa delar av fettet.

2. Man har inte kommit med någon förklaring till hur det kan komma sig att man främst/bara samlade material till provet på just sådana ställen.

3. Man har inte kommit med någon förklaring till hur man skulle kunna få med sig så pass mycket fett i det blodmaterial man samlade ihop att man kom upp i de fantastiska tiopentalvärden man mätt upp.

Om man hade kommit med någon slags förklaringar beträffande punkterna 1-3 hade man kunnat peka på något konkret om man hittat forskningsresultat som motsade försvarets uppgifter. Men eftersom man inte anfört något enligt punkterna 1-3 finns det liksom inget att motbevisa. Man kan bara hävda att domen var dåligt underbyggd. Och det är, som jag uppfattar det, svårare att få igenom en resningsansökan på denna grund.

Jag har också hört att det svenska rättssystemet i teorin skall funka på det viset.

Om en svensk domstol påstår att en länk i en beviskedjan inte är tillräckligt stark så skall man inte fälla. I regel verkar man dock inte lägga upp domar på det viset. I stället verkar man använda sig av infallsvinklar och formuleringar av typen "omständigheterna tyder sammantaget på att bla, bla". Ibland kan det resultera i domar som säger att Mållgan kan ha kört i stället för den åtalade.

Det närmaste en spräckt länk i en beviskedja som jag kan hitta i domen är väl påståendet att avsaknaden av fenobarbitalhalt i undersökningsresultaten pekar "åt ett annat håll" än att mätvärdena skulle vara riktiga. Man undviker dock att tala om i domen att det förväntade resultatet var att man skulle hamna under utskriftsgräns för fenobarbitalet och att det maximala, teoretiska spädningsfelet var 5 gånger. Om man hade mätt upp, låt säga, 500 mikrogram/gram i stället för 2000 mikrogram/gram tiopental i blodet så hade kanske ett teoretiskt spädningsfel om max 5 ggr kunnat vara relevant. Men när man i stället mätt upp så pass mycket som 2000 mikrogram/gram så fick man passa sig för att argumentera mer i detalj och i stället använda sig av en formulering som tydde på att resultatet hos finska RMV inte var det förväntade.

Rent generellt verkar ju också risken för att resning skall beviljas öka ju mer specifik man är i sina försök att spräcka en beviskedja. Ju mer oprecis man är och ju svagare kopplingen mellan bevis och resonemang är desto svårare blir det att peka på att skälen till den friande domen var felaktiga.

Om du, Jumalauta m fl slutar posta inlägg i den här tråden så lägger jag också av. Jag svarar på era inlägg. Jag har också tidigare påpekat att jag inte tror att den här läkaren är så värst mycket mer oetisk än snittet av läkarna. I alla fall inte jämfört med andra läkare som i princip dagligen konfronteras med patienter med mycket begränsad återstående livstid. Det är min gissning. Detta innebär dock inte att jag inte tror att en friande dom var farlig utan snarare tvärtom.

När det gäller denna synpunkt är jag mer benägen att hålla med dig, dock åtminstone delvis av andra skäl än de du sannolikt skulle anföra.

Jag kan återigen konstatera att du inte har bemött mina argunment i sak i en enda punkt. Tvärt om vad du säger finns det helt plausibla förklaringar till att thiopental absorberats "ojämnt" i kroppsfett - det är t.o.m. förväntat. Det är bara att läsa ett par inlägg uppåt för att se, och de kräver inte någon lång utbildning i naturvetenskap för att förstå dom - bara lite eftertanke. Dina påståendn av att beviskedjan skulle hålla är närmast skrattreatande om man studerar den. Jag tror det gjordes någon summering för en månad sedan ca. I stort sett så håller inte en enda länk från vittnesmål till teknisk bevisning.

Du och Eloge försöker framställa den friande domen som någonslags omvänt justitiemord genom att sprida vanföreställningar. Så långe ni håller på med det så kommer ni att få mothugg från oss som tycker att rättsäkerhet är centralt och viktigt, så du får pusta hur mycket du vill. Rättsäkerheten har stundtals varit svag i svenska domstolar, men i det här fallet fungerade systemet till sist, även om åklagarsidan har mycket att fundera över.
Citera
2012-04-25, 20:21
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Puuust, nummer 4.

---

Du själv, som enligt egen uppgift inte är naturvetenskapligt utbildad, totade ihop någon slags förklaring till hur tiopentalet skulle ha kunnat koncentreras till bara vissa delar av fettet. Men naturligtvis anser du att försvarets experter inte behöver klämma ur sig någon gedigen naturvetenskapligt grundad förklaring till detta. Däremot skall JAG avkrävas gedigna motargument mot dina teorier. Jag har svårt att se vitsen med att två lekmän skall sitta och komma på naturvetenskapliga teorier inom detta område. Jag nöjer mig med att konstatera följande:

---.
Glömde bemöta detta.

Anledningen till att jag avkräver dig att du skall bemöta mina argument är att du har kallat fetteorin snömos. Jag har så grundligt jag förmår försökt redogöra för vad som kan hända när fettälskande ämnen binder till fast fett och vad som möjligen kan hända i den komplexa processen när fett bryts ner. De ger en plausibel förklaring till att det kan byggas upp gradienter av olika ämnen i likvätska. (Vill inte kalla det blod.) Eftersom du inte på någon punkt har försökt bemöta mitt resonemang faller dina upprepande snömosuttalanden platt till marken.

Och det där med "lekmän" och experter. Jag frågade i min civila gärning i flera år ut befattningshavare, experter och akademiker i olika ämnen. Jag fann att det var möjligt att intellektuellt förstå vad de sysslade med, och vad värre var - ibland fann jag att dessa experters tvärsäkra uttalande ofta vilade på lösan grund. Därför håller jag inte något för sant bara för att en "expert" sagt det. Argument och teorier skall vägas mot varandra - och det är därför jag blir så tvärförbannad när "juristgänget" om jag får säga så - i denna tråd slappt hänvisar till "evangelium enligt Mörnland". Men visst - om du vill ha en experts utlåtande så läs Hamilkar. Om han är den jag tror han är så är han så mycket expert man kan önska - och jag tror han i huvudsak är överens med Ego i denna sak.
Citera
2012-04-25, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius

Citat:

Puuust, nummer 4.

[- - -]

Jag kan återigen konstatera att du inte har bemött mina argunment i sak i en enda punkt. Tvärt om vad du säger finns det helt plausibla förklaringar till att thiopental absorberats "ojämnt" i kroppsfett - det är t.o.m. förväntat. Det är bara att läsa ett par inlägg uppåt för att se, och de kräver inte någon lång utbildning i naturvetenskap för att förstå dom - bara lite eftertanke. Dina påståendn av att beviskedjan skulle hålla är närmast skrattreatande om man studerar den. Jag tror det gjordes någon summering för en månad sedan ca. I stort sett så håller inte en enda länk från vittnesmål till teknisk bevisning.

Du och Eloge försöker framställa den friande domen som någonslags omvänt justitiemord genom att sprida vanföreställningar. Så långe ni håller på med det så kommer ni att få mothugg från oss som tycker att rättsäkerhet är centralt och viktigt, så du får pusta hur mycket du vill. Rättsäkerheten har stundtals varit svag i svenska domstolar, men i det här fallet fungerade systemet till sist, även om åklagarsidan har mycket att fundera över.

(Puuust nr 5)

Tjadu, det kanske är jättebra teorier du kommit med när det gäller hur tiopental hamnar i just vissa delar av kroppens fett även om det är så där jätteprecisa (och egentligen säger du ingenting om den saken). Noterar dock att man vare sig i domskälen, eller när det gäller utläggningar försvarets vittnen gjort, använt sig av något argument som påminner om ditt.

Det sätt på vilket försvarets experter verkar vilja använda fett-teorin är på följande sätt:

1. Den kapade topp man mätte upp på det ospädda provet var kapad vid 10 mikrogram/gram. Även om det mellan tummen och pekfingret verkar som om toppen var bra mycket högre än så så kan man av någon slags principiella skäl inte dra några slutsatser om halter utanför kalibrerat område. (Jag kan väl hålla med om det resonemanget i en vetenskaplig uppsats men i ett brottmål borde man ha kompletterat med någon slags sannolikhetskalkyl avseende påtagligt högre värden. På det spädda provet kom svenska och finska RMV fram till en tiopentalhalt om 2000 mikrogram/gram.) Och det spädda provet med en halt om 2000 mikrogram/gram vill man tydligen helt bortse ifrån till skillnad från RMV, rättens oberoende expert Mörland och överläkaren Krister Nilsson.

2. I stort sett allt tiopental hamnar så småningom i fettet.

3. Eftersom babyn var i dåligt skick och hade dålig cirkulation kan utsöndringen ur kroppen ha gått långsamt. Det innebär att väldigt mycket av tiopentalinjektionen från dagen innan dödsfallet kan ha funnits kvar i kroppen. Av en ursprunglig halt om 20 mikrogram/gram i blodet skulle alltså en halt motsvarande 15 mikrogram/gram kunna finnas kvar i kroppen.

4. Eftersom det mesta av innehållet i blodkärlen där proverna togs kan ha varit fett (inte närmare motiverat eller kvantifierat) så kan man ha fått ett prov med mycket fett där tiopentalhalten var strax över 10 mikrogram/gram. Och eftersom man av formella skäl inte kan dra några slutsatser alls över kalibrerat område (10 mikrogram/gram) så kan alltså mätresultatet för det ospädda provet ha orsakats av en eventuell, ej journalförd tiopentaldos dagen innan dödsfallet.

Jag satte mig ner och knappade litet på räknaren för att se om det med försvarets fettresonemang verkar rimligt att man skulle kunna hamna över 10 mikrogram/gram med den eventuella tiopentaldosen dagen innan dödsfallet.

Vi gör för enkelhetens skull antagandet att RMV bommat helt och inte fått med sig något blod i provet utan bara fett.

Vi gör också antagandet att allt tiopental hamnat i fettet.

Av domen framgår att babyns fettmassa uppskattats till 425 g. Blodets massa har uppskattats till ca 250 g. Tiopentalet skall alltså bli utspätt med en faktor 250/425 om vi skall räkna om koncentrationen 15 mikrogram/gram från blod till fett. Då får vi alltså följande koncentration i provet:

15 * (250/425) = 8,82 mikrogram/gram

Alltså under den gräns på 10 mikrogram/gram där toppen kapades. Men det är ju klart, man kan ju tänka sig litet mätfel och det ena med det tredje som gjorde att man hamnade över gränsen 10 mikrogram/gram.

Jag förstår dock varför man inte försökte sig på några sådana här räkneexempel när det gäller fett-teorin. Det skulle nämligen ha belyst hur pass krystad och sökt den framstår. Så därför avstod man.

Måste också kommentera en annan sak. Du påstod att jag och eloge präglades av någon slags utpräglad auktoritetstro. När det gäller mig själv är jag inte orolig för att den som läser mina inlägg skall komma fram till den slutsatsen. När det gäller eloge vet jag att eloge ett tag, efter att Mörlands utlåtande offentliggjorts, talade om "evangelium enligt Mörland". Jag tolkar väl detta snarare som att eloge blev euforiskt glad över Mörlands uttalande än som ett utpräglat uttryck för auktoritetstro. Men det är ju klart, litet mer auktoritetstroende än mig är kanske eloge. Tror jag gått emot domstolar och större medier i alla trådar jag engagerat mig litet mer i (denna tråd och Stureby-tråden). När det gällde Stureby-tråden gick dock eloge på rättens och de stora mediernas linje. I en del andra trådar har väl eloge inte gjort detta, tror jag. Jag tror dock inte att jag skulle hålla med eloge i en väldigt känd tråd jag spontant kom att tänka på, om jag nu skulle sätta mig in i det fallet.
Senast redigerad av PCuri 2012-04-25 kl. 20:59.
Citera
2012-04-25, 21:13
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
(Puuust nr 5)

Tjadu, det kanske är jättebra teorier du kommit med när det gäller hur tiopental hamnar i just vissa delar av kroppens fett även om det är så där jätteprecisa (och egentligen säger du ingenting om den saken). Noterar dock att man vare sig i domskälen, eller när det gäller utläggningar försvarets vittnen gjort, använt sig av något argument som påminner om ditt.

Det sätt på vilket försvarets experter verkar vilja använda fett-teorin är på följande sätt:

1. Den kapade topp man mätte upp på det ospädda provet var kapad vid 10 mikrogram/gram. Även om det mellan tummen och pekfingret verkar som om toppen var bra mycket högre än så så kan man av någon slags principiella skäl inte dra några slutsatser om halter utanför kalibrerat område. (Jag kan väl hålla med om det resonemanget i en vetenskaplig uppsats men i ett brottmål borde man ha kompletterat med någon slags sannolikhetskalkyl avseende påtagligt högre värden. På det spädda provet kom svenska och finska RMV fram till en tiopentalhalt om 2000 mikrogram/gram.) Och det spädda provet med en halt om 2000 mikrogram/gram vill man tydligen helt bortse ifrån till skillnad från RMV, rättens oberoende expert Mörland och överläkaren Krister Nilsson.

3. Eftersom babyn var i dåligt skick och hade dålig cirkulation kan utsöndringen ur kroppen ha gått långsamt. Det innebär att väldigt mycket av tiopentalinjektionen från dagen innan dödsfallet kan ha funnits kvar i kroppen. Av en ursprunglig halt om 20 mikrogram/gram i blodet skulle alltså en halt motsvarande 15 mikrogram/gram kunna finnas kvar i kroppen.

4. Eftersom det mesta av innehållet i blodkärlen där proverna togs kan ha varit fett (inte närmare motiverat eller kvantifierat) så kan man ha fått ett prov med mycket fett där tiopentalhalten var strax över 10 mikrogram/gram. Och eftersom man av formella skäl inte kan dra några slutsatser alls över kalibrerat område (10 mikrogram/gram) så kan alltså mätresultatet för det ospädda provet ha orsakats av en eventuell, ej journalförd tiopentaldos dagen innan dödsfallet.

Jag satte mig ner och knappade litet på räknaren för att se om det med försvarets fettresonemang verkar rimligt att man skulle kunna hamna över 10 mikrogram/gram med den eventuella tiopentaldosen dagen innan dödsfallet.

Vi gör för enkelhetens skull antagandet att RMV bommat helt och inte fått med sig något blod i provet utan bara fett.

Av domen framgår att babyns fettmassa uppskattats till 425 g. Blodets massa har uppskattats till ca 250 g. Tiopentalet skall alltså bli utspätt med en faktor 250/425 om vi skall räkna om koncentrationen 15 mikrogram/gram från blod till fett. Då får vi alltså följande koncentration i provet:

Alltså under den gräns på 10 mikrogram/gram där toppen kapades. Men det är ju klart, man kan ju tänka sig litet mätfel och det ena med det tredje som gjorde att man hamnade över gränsen 10 mikrogram/gram.

Jag förstår dock varför man inte försökte sig på några sådana här räkneexempel när det gäller fett-teorin. Det skulle nämligen ha belyst hur pass krystad och sökt den framstår. Så därför avstod man.

Måste också kommentera en annan sak. Du påstod att jag och eloge präglades av någon slags utpräglad auktoritetstro. När det gäller mig själv är jag inte orolig för att den som läser mina inlägg skall komma fram till den slutsatsen. När det gäller eloge vet jag att eloge ett tag, efter att Mörlands utlåtande offentliggjorts, talade om "evangelium enligt Mörland". Jag tolkar väl detta snarare som att eloge blev euforiskt glad över Mörlands uttalande än som ett utpräglat uttryck för auktoritetstro. Men det är ju klart, litet mer auktoritetstroende än mig är kanske eloge. Tror jag gått emot domstolar och större medier i alla trådar jag engagerat mig litet mer i (denna tråd och Stureby-tråden). När det gällde Stureby-tråden gick dock eloge på rättens och de stora mediernas linje. I en del andra trådar har väl eloge inte gjort detta, tror jag. Jag tror dock inte att jag skulle hålla med eloge i en väldigt känd tråd jag spontant kom att tänka på, om jag nu skulle sätta mig in i det fallet.

Jag har inte analyserat "länken" om kromatografi, men jag vet att kromatigrafiexperter har slagit sig för pannan när de fått höra om hur anaysen gick till. (Så mycket kan jag iallafall säga att man inte kan uttala sig om halter med stor noggrannhet när en topp gått "i taket". Inte heller kan man säga med säkerhet vad toppen innehåller helt säkert. Får man osäkra eller konstiga resultat av en analys, så tar man ett nytt prov för att bekräfta - det gjordes inte här.)

Men du har fortfarande inte förstått att kroppsfett inte är lösligt, och alla dina beräkningar därför blir meningslösa.
Senast redigerad av Clodius 2012-04-25 kl. 21:19.
Citera
2012-04-26, 08:38
Medlem
Citat:
(Puuust nr 5)

Angående det fetade: Det är ju just där du går så otroligt fel, PCUri, eftersom en kapad topp aldrig kan tas till intäkt för något; En kapad topp kan maska en annan topp och egentligen vara två toppar.

Dessutom anser jag (och säkert även jurister med rättskänsla) att sådana tvivel som en kapad topp inger, är just sådana som gör att man inte hamnar nära "gränsen för visshet".
Citera
2012-04-26, 10:20
Medlem
PCuri, du räknar och räknar! Utifrån vetenskapliga termer är dock ditt räknande helt irrelevant eftersom du inte har kontroll över vad det är du räknar.

Resultat av beräkningar måste både vara reliabla och valida för att vara trovärdiga. Vissa av dina beräkningar kan kanske anses reliabla (dvs. om du räknar rätt) men de är inte valida (dvs. de saknar giltighet) eftersom du bygger dina beräkningar på ologiska och ovetenskapliga antaganden.

Och eftersom domen är så tydligt friande att åklagaren inte ens ansåg det mödan värt att överklaga Tingsrättens dom till Hovrätten är ditt önsketänkande om "resning" helt befängt.

Lägg nu ner detta och ägna din tid åt något vettigare.
Citera
2012-04-26, 19:27
Medlem
rogerks avatar
Sen kan man ju inte anta att ämnen sprids i en död kropp som i en levande kropp med blodcirkulation. Tar man sen "blodprov" i ljumsken nära levern så får man ju inte alls samma värden som om man tagit blodproven i fotsulan (där man brukar ta blodprov på bebisar).
Citera
2012-04-26, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Jag har inte analyserat "länken" om kromatografi, men jag vet att kromatigrafiexperter har slagit sig för pannan när de fått höra om hur anaysen gick till. (Så mycket kan jag iallafall säga att man inte kan uttala sig om halter med stor noggrannhet när en topp gått "i taket". Inte heller kan man säga med säkerhet vad toppen innehåller helt säkert. Får man osäkra eller konstiga resultat av en analys, så tar man ett nytt prov för att bekräfta - det gjordes inte här.)

Men du har fortfarande inte förstått att kroppsfett inte är lösligt, och alla dina beräkningar därför blir meningslösa.

(Med detta inlägg svarar jag också NurseRatched)

Tja, antagligen är det följande passus i domen som du och NurseRatched tänker på och som handlar om vad en expert - Olof Beck - tycker:

"Olof Beck har framfört ytterligare kritik i fråga om resultatet av analysen med det
utspädda provet. Han har i det avseendet pekat på att den topp som påvisades i denna
senare analys borde ha undersökts vidare med avseende på kromatografisk renhet.
Den undersökning som i det avseendet gjordes av Gunilla Thelander anser han
inte ha varit tillräcklig. Han har i det avseendet bl.a. påtalat att det på grund av toppens
utseende i det alternativa kromatografisystemet finns en misstanke om att
kvantifieringen kan omfatta två komponenter och att det inte går att uppskatta hur
stor del som är tiopental. Det kan enligt honom alltså inte uteslutas att det är en eller
flera komponenter, eller substanser, som har samverkat."

Olof Beck har dock enligt domen sagt att analysen av det outspädda provet är OK. Han bekräftar att man visat att det är fråga om tiopental och att man ser en kapad topp. Det verkar också vara en väldigt stor topp.

Frågan blir då vad sannolikheten är för att det i stället för en jättetopp tiopental är fråga om någon slags samverkan mellan tiopental och ett eller flera andra substanser i det spädda provet. Jag vet inte hur vanligt det är att substanser samverkar på ett sätt som gör att utseendet blir detsamma som för en viss, specifik substans. Om jag skulle våga mig på en gissning så är sannolikheten för detta tämligen låg. I och för sig säger inte Olof Beck något om detta i domen. Men formuleringen "kan inte uteslutas" ger väl en hint om att sannolikheten bör vara relativt låg. Om vi sedan lägger till att man i det outspädda provet även enligt Olof Beck verkar ha hittat tiopental och att det verkar vara fråga om en stor topp (även om det enligt vetenskaplig metodik i hans fack inte är tillåtet att säkert hävda dylikt i vetenskaplig uppsatser) så minskar sannolikheten ytterligare för att den stora toppen inte var tiopental.

Det här skulle man ju också teoretiskt kunna göra experiment på genom att blanda blod med de substanser babyn fått i sig och sedan göra något hundratal körningar på ospätt och spätt blod och se om det någon gång blir någon samverkanstopp av den typ Olof Beck spekulerar om.

Jag tror dock att även om ett sådant experiment skulle visa närmast obefintlig sannolikhet för Becks samverkansteori så skulle det vara knepigt att överklaga enbart på denna grund.

När det sedan gäller din synpunkt att kroppsfett inte är lösligt och att jag inte fattar detta så tycker jag att denna åsikt kolliderar litet med budskapet att det prov man plockade ut ur babyn var en slags gegga från en kropp i upplösning där en massa fett med tiopental skvalpat med in i provet. Tycker du alltså att denna beskrivning är felaktig? Du menar alltså till skillnad från vissa andra läkar-försvarare i tråden att man liksom var och karvade i solitt kroppsfett och att icke upplösta fettklumpar hamnade i blodet? Eller menar du att kroppsfett rent kemiskt inte är lösligt på något sätt?
Citera
2012-04-26, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Protoveritas
PCuri, du räknar och räknar! Utifrån vetenskapliga termer är dock ditt räknande helt irrelevant eftersom du inte har kontroll över vad det är du räknar.

Resultat av beräkningar måste både vara reliabla och valida för att vara trovärdiga. Vissa av dina beräkningar kan kanske anses reliabla (dvs. om du räknar rätt) men de är inte valida (dvs. de saknar giltighet) eftersom du bygger dina beräkningar på ologiska och ovetenskapliga antaganden.

Och eftersom domen är så tydligt friande att åklagaren inte ens ansåg det mödan värt att överklaga Tingsrättens dom till Hovrätten är ditt önsketänkande om "resning" helt befängt.

Lägg nu ner detta och ägna din tid åt något vettigare.

Jag överlåter till läsarna att avgöra om man hade kunnat försöka sig på några enkla räkningar i stil med de jag gjorde i min postning igår kväll. Eftersom jag använder mig av siffror som redovisats i domen tycker jag att man kunde ha gjort några dylika, enkla multipliceringar och divisioner. Då skulle man i alla fall kunna fastställa den bortre gränsen för hur mycket tiopental som skulle ha kunnat hänga med p g a fettkontamination. Jag förstår dock varför man inte gjorde någon sådan uträkning utan i stället överlät till andra att knappa på sin räknare med de värden man fått som input. Om bortre gränsen för tiopental hamnar under 10 mikrogram/gram så stärker detta nämligen knappast läkarens sak. Och skulle man göra antagandet att man i alla fall fått med 50 % andra substanser än fett i provet så skulle vi hamna under mindre än hälften av 10 mikrogram/gram.

Skulle man sedan fråga ett antal labbtekniker vad sannolik, maximal fettkontamination skulle vara så är min gissning att de skulle svara att den skull utgöra en bråkdel av provet. Därmed borde halten tiopental som härstammar från äldre injektioner som hunnit hamna i fettet vara tämligen obefintlig.

Däremot tror som sagt även jag att sannolikheten att fallet tas upp till ny prövning är så gott som obefintlig. Skälen till varför jag tror detta skiljer sig dock alltså en del från läkar-supportrarna i denna tråd.

När det gäller åklagarens beslut att inte överklaga tror jag som sagt att den då massiva kampanjen mot åklagarsidan i medierna, där man bl a ansåg att åklagarna borda åtalas för "olaga åtal" (f d sjuksköterskan Hanne Kjöllers hemsnickrade DN-variant av det rättsliga begreppet obefogat åtal), bidrog en hel del till att det inte blev något överklagande.
Citera
2012-04-26, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rogerk
Sen kan man ju inte anta att ämnen sprids i en död kropp som i en levande kropp med blodcirkulation. Tar man sen "blodprov" i ljumsken nära levern så får man ju inte alls samma värden som om man tagit blodproven i fotsulan (där man brukar ta blodprov på bebisar).

Stod det några sådana synpunkter i domen? På åtminstone ett ställe stod det att man brukade ta prover där man tog dem.
Citera
2012-04-27, 06:51
Medlem
rogerks avatar
Citat:
Stod det några sådana synpunkter i domen? På åtminstone ett ställe stod det att man brukade ta prover där man tog dem.
Ja men man brukar ta prover på spädbarn i fotsulorna, inte i ljumsken.
Tror du att allt som står i domen är rätt?
Citera
2012-04-27, 07:54
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rogerk
Ja men man brukar ta prover på spädbarn i fotsulorna, inte i ljumsken.
Tror du att allt som står i domen är rätt?
På avlidna så tar man nästan uteslutande blod från ljumsken. Kapillärblod (det som bl a tas i foten är sådant) går det överhuvudtaget inte att ta på en avliden kropp då det inte finns någon cirkulation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in