Citat:
Ursprungligen postat av Bruksgasellen
En sorglig historia, från början till slut. Att flickan som var för tidigt född och dessvärre fick en hjärnskada pga. felbehandling är tragiskt. Men det kommer inget gott för någondera parten ur den rättsprocess som nu pågår. Föräldrarnas rättsprocess mot läkaren och sjukhuset kommer att förhindra dem att gå vidare med sina liv. Det blir en sorgebearbetning som stoppas, sorgen finns kvar och vänds till något annat, nämligen att hitta en syndabock att projicera mot.
[- - -]
[- - -]
Några påpekanden:
1. Föräldrarna driver inte någon process mot läkaren, det är åklagarväsendet som gör detta. Detta är ett brottmål och inte ett civilmål.
2. Det föräldrarnas ursprungliga polisanmälan tog sikte på var väl snarare det som hände tidigare under vården, inte det som hände de sista timmarna. Sedan, när de otroligt höga morfin- och tiopentalvärdena upptäcktes så började rättsmaskineriet intressera sig för detta.
3. Jag tycker inte att läkaren generellt av de som vill se en fällande dom görs till syndabock för tidigare misstag. Däremot är målet principiellt viktigt eftersom en hel del i tråden vittnat om icke lagförda avlivningar och liknande av svårt sjuka patienter i vården. Om den här läkaren fälls passar sig kanske en del läkare framdeles för att i princip avliva patienter. Frias läkaren trots de uppmätta värdena blir kanske en del läkare än djärvare i sina "behandlingsmetoder". Ytterligare en anledning till att målet kan ha stor samhällsbetydelse är att en friande dom eventuellt skulle kunna tänkas legitimera eutanasimord på hjärnskadade och svårt sjuka patienter. Om läkaren frias p g a att babyn var svårt hjärnskadad (dock ej hjärndöd) infinner sig frågan var man då skall dra gränsen för när eutanasimord skall anses vara acceptabla av samhället. Jag har vidare tidigare påpekat det orimliga i att alla skolböcker och alla media påpekar det oetiska i nazisternas eutanasimord på hjärnskadade patienter under 2:a världskriget om samhället samtidigt okejar samma handlingar i ett liberalt, demokratiskt samhälle. Jag kan som sagt förstå om en del individer inte tänker fullt logiskt här. Men rent juridiskt torde det bli problem om man kan fälla folk för brott mot mänskligheten i internationella domstolar för den här typen av brott samtidigt som man frias i för samma brott i svenska domstolar. Frågan är också vilket anseende Sverige kommer att få utomlands om det blir OK med eutanasimord och eutanasidråp i Sverige? Jag noterar att vi i Sverige har minst antal vårdplatser per capita i hela Västeuropa och sannolikt har Västeuropas mest "effektiva" palliativa vård m a p "genomströmningshastighet". Sverige är också nästan det enda land i västvärlden som inte har någon läkared som innebär att läkaren får svära att inte skada sina patienter.