2011-09-15, 18:35
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gestur
Det kan jag inte uttala mig om och jag avser bara det du anfört i denna tråd. Det är som Hamilkar säger; det är åklagaren som behöver mammans vittnesmål inte försvaret. Men du antyder att försvaret inte bara behöver mammans vittnesmål, försvaret behöver enligt dig dessutom stödbevisning. Dina påståenden är så fel de kan bli.

Inte riktigt så. Du påstår att mammans uppgift är "dynamit", (en "silver bullet", något som ensamt ställer åtalet på ända). Jag menar att en sådan uppgift inte är "dynamit".

Uppgiften är ju inte direkt väsensskild från vad som sagt i FU, till att börja med.
Citera
2011-09-15, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elvine78
Jag förstår inte diskussionen i tråden om mammans tidsangivelse. Vad spelar det för roll om hon menar 30-60 minuter eller max 30 minuter? Det är klart att max 30 minuter skulle kunna betyda allt från 1 sekund till just 30 minuter, men så är det ju ingen människa som uttrycker sig. Vad man med all rimlighet får anta att hon vill säga är att flickan inte dog omedelbart, utan efter några minuter. Troligen högst 30, men kanske så länge som 60. Det är helt orimligt att tolka detta som att mamman menar att det rört sig om sekunder. Och inte för att jag är någon expert på tiopental, men enligt Fass ger det full effekt inom 30-40 sekunder, inte minuter.

Vissa debattörer vi baxa mammana angivelse av:"halvtimme - en timme, max", till just dessa 30-40 sekunder.

Är tiden längre än dessa sekunder, betyder det att denna sista injektion inte kan ha innehållet den absurda hästdos som åklagaren påstår. (Mer sannolikt blir då att någon pytsat i tiopentalet långt efter det att flickan dött, förutsett att provsvaret är riktigt, vilket inte alls är säkert).
Senast redigerad av NurseRatched 2011-09-15 kl. 18:45.
Citera
2011-09-15, 18:40
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
För er som inte insett den saken så är förhöret med mamman nu avklarat. Det kommer inte att framkomma någon annan information från henne. Hon har sagt sitt. Skulle hon ändra sig spelar det ingen roll för då är hon förbrukad i vilket fall.

Jag tror att motsvarande fråga (vad har du sett och när) kommer att ställas till fler vittnen, helt enkelt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Nej, jag använder mig av de tidningar du citerar. Finner du det inte lite underligt att tidningar talar om halvtimme, timme och din källa om minuter? Om orden byts ut så lätt kan nog betydelsen bytas ut lika lätt.

Nu får du ge dig.

Åklagaren fick ett stort problem idag. Det är allt.

Och ja - mamman har i tidigare förhör sagt ca en timme men jag antog att något måste ha hänt på den här punkten eftersom åklagaren har gått till åtal.

Så nu sitter åklagaren med ett mätvärde som kräver en injektion i direkt anslutning till döden och ett huvudvittne som anger tid mellan sista spruta och död till en halvtimme/timme.

Det skall bli intressant att följa hur Claesson tänker sy ihop det här.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Inte riktigt så. Du påstår att mammans uppgift är "dynamit", (en "silver bullet", något som ensamt ställer åtalet på ända). Jag menar att en sådan uppgift inte är "dynamit".

Uppgiften är ju inte direkt väsensskild från vad som sagt i FU, till att börja med.

??? Valet av ordet dynamit får stå för dig, jag bara anslöt i ett svar. Men du kanske kan förklara hur man skall kunna fälla läkaren när mamman i förhör lämnar uppgifter som omöjliggör ett skeende i enlighet med talan.
Citera
2011-09-15, 18:44
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KluvenTunga
Min poäng är att även om läkaren (i ett tidigare skede) erkänt givandet av tiopental - (be)visar det inte huruvida gärningen varit av brottslig art eller ej!

Jagg tror att du bara har till hälften rätt här. Hade läkaren redogjort för att tiopental givits, så hade detta prövats som en terapeutiskt befogad åtgärd, och det kunde det mycket väl kunnat bedömts som. Den här frågeställningen har varit uppe i tråden långt tidigare, faktiskt.
Citera
2011-09-15, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Jag tror att motsvarande fråga (vad har du sett och när) kommer att ställas till fler vittnen, helt enkelt.

Javisst kommer den att göra det men om dessa svar avviker från vad mamman sagt, vad betyder det för hennes trovärdighet, tror du?
Citera
2011-09-15, 18:50
Medlem
Deadwoods avatar
Jag jobbar med pentothal så gott som dagligen. Det tar inte 30-60min att dö av en så pass stor överdos, som de påstår att post mortem-koncentrationen bestod av. Döden skulle inträffa momentant. Föräldrarna ljuger och vill hitta en syndabock. Sorgligt, vilka jävla patetiska människor som finns. Lever i fullständig förnekelse.
Senast redigerad av Deadwood 2011-09-15 kl. 18:56.
Citera
2011-09-15, 18:52
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Vissa debattörer vi baxa mammana angivelse av:"halvtimme - en timme, max" till just dessa 30-40 sekunder.

Är tiden längre än dessa sekunder, betyder det att denna sista injektion inte kan ha innehållet den absurda hästdos som åklagaren påstår. (Mer sannolikt blir då att någon pytsat i tiopentalet långt efter det att flickan dött, förutsett att provsvaret är riktigt, vilket inte alls är säkert).
Nu börjar du förfalska uttryck. Aftonbladet skriver "halvtimme-timme" som ett ord med bindestreck. Att som du göra om det till två ord med tankestreck och ordet en mellan ändrar betydelsen helt. Hur falsk får man vara?
Citera
2011-09-15, 18:54
Medlem
Deadwoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elvine78
Jag förstår inte diskussionen i tråden om mammans tidsangivelse. Vad spelar det för roll om hon menar 30-60 minuter eller max 30 minuter? Det är klart att max 30 minuter skulle kunna betyda allt från 1 sekund till just 30 minuter, men så är det ju ingen människa som uttrycker sig. Vad man med all rimlighet får anta att hon vill säga är att flickan inte dog omedelbart, utan efter några minuter. Troligen högst 30, men kanske så länge som 60. Det är helt orimligt att tolka detta som att mamman menar att det rört sig om sekunder. Och inte för att jag är någon expert på tiopental, men enligt Fass ger det full effekt inom 30-40 sekunder, inte minuter.

Helt korrekt. Har jobbat med Pento i tio år. Effekten är istället ute efter 30-40min om den inte administreras kontinuerligt.
Citera
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
??? Valet av ordet dynamit får stå för dig, jag bara anslöt i ett svar. Men du kanske kan förklara hur man skall kunna fälla läkaren när mamman i förhör lämnar uppgifter som omöjliggör ett skeende i enlighet med talan.

Ber du nu inte mig om något som du var tydlig med var åklagarens uppgift?

Jag försöker bara påpeka för de förhoppningsfulla att mammans tidsangivelse vare sig är särskilt precis eller för den delen, annorlunda än vad som sagts i FU.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Vissa debattörer vi baxa mammana angivelse av:"halvtimme - en timme, max", till just dessa 30-40 sekunder.

Det är precis den slutsatsen jag också drar. Hur jag än vrider och vänder på det kan jag inte hitta någon annan rimlig förklaring. Och sen begriper jag inte hur åklagaren resonerar. Man får hoppas att han har ett ess i rockärmen för riktigt så ihåligt som åtalet verkar vara vill jag inte tro att det är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in