• 1
  • 2
2009-03-03, 19:28
Medlem
C9h18o6s avatar
Skulle hämta lite piller från apoteket, å dessa recept är kanske 7 månader minst gamla, jag frågar vad allt kommer kosta å hon säger typ 200 spänn hade såkallad "fri kort" efter denna hämtningen, men skit samma, sedan säger hon att jag skall betala 80 kr extra? visst det är inte mycket pengar men jag frågar varför? å hon säger att hon inte riktigt vet , men tror att det är för att en läkare skrivigt ut recept till mej???

alltså har fittan till läkare tyckt att hans 50 -60.000 kr i månaden inte var nog, utan att jag skall betala han 80 kr extra för att skriver ut recept som hänt på arbetstid! När han har betalt dessutom!!!. Vilken idiot, jag var snäll å betalde, men tycker att detta är för jävligt! Är det vanligt? Varför? Kan det verkligen gå till så här…

som om jag på jobbet skulle ta 80 kr för att göra en viss grej till en kund å sedan skicka in han till chefen för att ta betalt? Får inte ihop det, skulle få kicken direkt!? Å det var inte direkt livs hotade ”nitroglycerin” tabletter jag skulle ha utan detta var vanlig Järntabletter

mvh // c9
Citera
2009-03-03, 19:32
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Antar att du fått receptet utskrivet över telefon eller via mejl?

Det är standardrutin att ta ca 80 kronor för att endast skriva ut recept utan att träffa patienten tror jag.
Får man receptet i anslutning till ett läkarbesök brukar det inte kosta något extra utöver kostnaden för besöket.
Och eftersom man inte har möjlighet att betala i kassa ifall man får recept via telefon eller mejl så betalas denna avgift på apoteket i samband med uthämtningen.

Helt klart kan det kännas lite gnidigt att de tar 80 bagare för typ 2 minuters jobb, men.
Citera
2009-03-03, 19:36
Medlem
adampoos avatar
Förstår TS' frustration!

I sverige skattar vi ~33% av lönen, vi betalar 25% moms på ALLT vi köper. Sen går vi och förnyar ett recept som bara är en enkel underskrift så krävs vi på 80kr, sen betalar vi för medicinen?!!?!!
Citera
2009-03-03, 19:38
Medlem
torstenhingstens avatar
Är det inte privata läkare får landstinget pengarna.

Man ska spara kvitton och kommer man upp totalt till 900 kr/år gällande arvoden och läkarbesök så får man frikort och slipper betala.

Ringde TS till läkaren och bad om elektroniska recept? Då brukar de ta ut arvoden.
Senast redigerad av torstenhingsten 2009-03-03 kl. 19:41.
Citera
2009-03-03, 19:57
Medlem
swedems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C9h18o6

Vilken idiot, jag var snäll å betalde, men tycker att detta är för jävligt! Är det vanligt? Varför? Kan det verkligen gå till så här…

som om jag på jobbet skulle ta 80 kr för att göra en viss grej till en kund å sedan skicka in han till chefen för att ta betalt?

mvh // c9

Du är ingen idiot och inte heller snäll när du betalar. De åttio kronorna du har betalat är vårdcentralens arvode. Du hade väl inte förväntat dig att du skulle ringa och få ett recept skickad helt gratis?
Citera
2009-03-03, 19:59
Medlem
b0gfettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adampoo
Förstår TS' frustration!

I sverige skattar vi ~33% av lönen, vi betalar 25% moms på ALLT vi köper. Sen går vi och förnyar ett recept som bara är en enkel underskrift så krävs vi på 80kr, sen betalar vi för medicinen?!!?!!

Din arbetstid är gratis förmodar jag?
Citera
2009-03-03, 20:05
Medlem
adampoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av b0gfetto
Din arbetstid är gratis förmodar jag?

Menade ju inte att det ska vara gratis att få medicin, det jag menade var att det är sjukt att varje liten pryl eller tjänst ska kosta pengar även fast vi skattar och momsar bort sjukt stora delar av våra pengar..
Citera
2009-03-03, 20:07
Medlem
b0gfettos avatar
Citat:
Menade ju inte att det ska vara gratis att få medicin, det jag menade var att det är sjukt att varje liten pryl eller tjänst ska kosta pengar även fast vi skattar och momsar bort sjukt stora delar av våra pengar..

Så du ska inte betala läkarens arbetstid som går ut på att bl.a. skriva recept? vore det bättre om du fick boka en tid varje gång så du känner att pengarna kommer mer till användning men det blir frukansvärt osmidigt och näst intill omöjligt att få en bokad tid?

Edit: Det är inte medicinkostnaden jag frågar om, utan att det tar upp tid för läkaren.
Citera
2009-03-03, 20:13
Medlem
Citat:
Förstår TS' frustration!

Lägg därtill arbetsgivaravgiften på ca 20 % (sammanlagt ca 50 % skatt).
Citera
2009-03-03, 20:13
Medlem
adampoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av b0gfetto
Så du ska inte betala läkarens arbetstid som går ut på att bl.a. skriva recept? vore det bättre om du fick boka en tid varje gång så du känner att pengarna kommer mer till användning men det blir frukansvärt osmidigt och näst intill omöjligt att få en bokad tid?

Edit: Det är inte medicinkostnaden jag frågar om, utan att det tar upp tid för läkaren.

Så du påstår att det är rimligt att betala 80 kr för det 2 minuterna det tar att läsa igenom ett papper och skriva under? Det är ju knappast så att läkaren gör en ny medicinsk bedömning på mig då jag ber om ett recept på mer migrän-tabletter? Han skriver under och mer är det inte med det.
Citera
2009-03-03, 20:16
Medlem
b0gfettos avatar
Citat:
Så du påstår att det är rimligt att betala 80 kr för det 2 minuterna det tar att läsa igenom ett papper och skriva under? Det är ju knappast så att läkaren gör en ny medicinsk bedömning på mig då jag ber om ett recept på mer migrän-tabletter? Han skriver under och mer är det inte med det.

Boka tid så får du både besök och recept för 80.- om du är ute efter att få så mycket som möjligt för pengarna. Nu har väl borgarna höjt iofs så det kostar över hundringen.

Om du jobbar som byggare så ska folk få ringa helt gratis för att få råd hur man slår i en spik? Eller IT-support så ska folk få ringa gratis med sina problem?

Be om flera uttag så slipper du oroa dig varje gång du får migrän.
Citera
2009-03-03, 20:25
Medlem
Not_mes avatar
Det är rätt roligt dessutom att någon som klagar över att något kostar 80 kronor och att vi skattar för mycket samtidigt som denne åtnjuter fördelarna av skatten, dvs frikortet. Men detta är ingenting som reflekteras över.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in