2009-03-03, 18:06
Medlem
HAhaas avatar
Har tänkt det på detta när jag gör mina matlådor. Bildas det mycket bakterier om man låter lådorna står framme till de svalnar och sedan slängar in i frys/kyl?
Tar man in dem direkt blir det ju maten vattnig för kondensen.
Oftast åker de in i kylen ljumna.

Sen har man maten uttagen ur kylen och liggandes i väska/matlåda som i princip alla byggare har de. Borde de inte bildas rätt mycket bakterier under denna tiden också?
Citera
2009-03-03, 18:20
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAhaa
Har tänkt det på detta när jag gör mina matlådor. Bildas det mycket bakterier om man låter lådorna står framme till de svalnar och sedan slängar in i frys/kyl?
Tar man in dem direkt blir det ju maten vattnig för kondensen.
Oftast åker de in i kylen ljumna.

Sen har man maten uttagen ur kylen och liggandes i väska/matlåda som i princip alla byggare har de. Borde de inte bildas rätt mycket bakterier under denna tiden också?
På vintern, ja eller när det är kallare ute än inne, brukar jag ställa ut matlådorna på balkongen för att de ska svalna snabbare innan jag fryser dem. Vad jag förstår så brukar du inte frysa matlådan utan bara kyla. Som byggare äter du väl matlådan vid niosnåret, eller? Tror inte att det blir så farligt med bakterier om du tar lådan från kylen vid halvsjutiden och äter 2-3 tim senare, bara du värmer maten tillräckligt. När det är riktigt varmt ute så kanske det kan vara läge för att antingen ha frusen matlåda eller en kylklamp i väskan.
Citera
2009-03-03, 19:20
Medlem
HAhaas avatar
När det är riktigt varmt ute brukar jag faktiskt äta mackor vid 9 istället för vid vanliga 1230. För annars bruka de bli så pass degiga, blir väl tvärt emot vad du sa.
Jag kommer knappt ihåg senaste gången jag var sjuk så maten verka inte göra mig sjuk i alla fall.
Citera
2009-03-03, 19:20
Medlem
Californias avatar
Jamen allvarligt! Har du överlevt tills nu så är det grönt eller?
Citera
2009-03-03, 19:40
Medlem
HAhaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av California
Jamen allvarligt! Har du överlevt tills nu så är det grönt eller?

Men snälla nån, jag har inga planer att ändra mig. Bara intresserad av vad som faktiskt händer med maten.
Citera
2009-03-03, 19:49
Medlem
Rhynns avatar
Rätta mig om jag har fel men enligt livsmedelslagen ska ett livsmedel kylas ner o nå minst 8 grader innan 4 timmar sen man satt det för nedkylning.
Citera
2009-03-03, 19:54
Medlem
Wie bitte?s avatar
Jag glömde en låda med lax och potatis framme under lördagskvällen. Söndag vid lunch fick jag syn på den och slukade den.
Det bubblade lite i magen de närmsta timmarna efteråt men om det var en slump, placebo eller begynnande matförgiftning vet jag inte.

Laxen var lika smarrig som kvällen innan i vart fall.
Citera
2009-03-03, 23:05
Bannlyst
-raderat-
Senast redigerad av Paraflex 2009-03-03 kl. 23:14.
Citera
2009-03-04, 02:51
Medlem
askbollens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wie bitte?
Jag glömde en låda med lax och potatis framme under lördagskvällen. Söndag vid lunch fick jag syn på den och slukade den.
Det bubblade lite i magen de närmsta timmarna efteråt men om det var en slump, placebo eller begynnande matförgiftning vet jag inte.

Rätta mig om jag har fel här men begynnande matförgiftning har jag aldrig hört talas om. Antingen blir man matförgiftad eller så blir man det inte.
Citera
2009-03-05, 01:21
Medlem
:Ericuss avatar
Jag brukar låta maten svalna någon timme i rumstemperatur, slänger in den lite småljummen i kyl/frys. Fungerar bra för mig!
Citera
2009-03-05, 18:10
Medlem
call3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av :Ericus
Jag brukar låta maten svalna någon timme i rumstemperatur, slänger in den lite småljummen i kyl/frys. Fungerar bra för mig!
precis min strategi
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in