Citat:
Ursprungligen postat av Avos
Kan vi föra en konkret diskussion om enkla saker: moderering av trådar ? Så mycket vet jag att man inte ens ska försöka diskutera moderering av uppförande.
Beträffande de moraliserande argumenten du hade om att TS skulle missbruka rätten att låsa en tråd, leder ju detta inte till att MORALEN kommer att förbättras. Moralen här på FB blir inte bättre än vad den är i af. Moralen är samma som summan av den moral som deltagarna har. Och om en tråd låses, torde det väl vara okey att någon annan tar upp tråden ? Knappast ett sätt för någon att vinna prestiga genom att låsa en tråd.
Att någon ber om att en gren på en tråd brytes ur låter det bra, eller att moderatorn erbjuder sig att bryta ut den alternativt radera inläggen, är också acceptabelt. Ungefär som jag vill ha det. Men den ordning jag har sett är att inlägg raderas som OT, efter ETT inlägg. Dvs man ser OT som något slags regelbrott, istället för att avknoppningar har en naturlig förklaring.
Om du verkligen själv tror att det är ett lysande argument tyder det på att du inte insett att man MÅSTE sätta ned minst en fot i marken när man går. Dvs du ogillar diskussioner om moderering, fastän det finns ett forum just för sådana diskussioner : detta forum. Att jag nämner att när ett forum blir tillräckligt stort, så måste det bli mer församhälleligat gäller så väl stora företag som allt annat. Stora företag drivs som små samhällen, och små frågor är stora där och "standardiserade". Diskussionerna om reglerna ska nå en högre nivå än "försvinn härifrån". Orsaken är att man helt enkelt inte kan be varenda människa som vill diskutera detta ämne att försvinna. Det finns alltså orsaker till att ett så här stort forum INTE kan drivas som ett litet forum. Varför ska jag behöva säga det ?
Du har ju ett eget ansvar oxå, om du skriver ett inlägg eller svarar på ett inlägg som raderas som Off-topic, så kan du ta kontakt med de moderatorer som finns och be dem bryta ut tråden, detta under förutsättning att du inte själv kommer ihåg vad du skrev. Och många moderatorer brukar göra det själva, dvs om det är flera inlägg som brutit sig ifrån ursprungsinlägget. Men som jag sa, du har alltid ett eget ansvar, och moderatorerna här är reko och går att resonera med, med ett ytterst fåtal undantaget.
Moralen kommer aldrig att förbättras oavsett hur man går tillväga, utan precis som i samhället krävs det regler och någon som upprätthåller dessa regler. Sedan kan man alltid föra en diskussion om hur man förbättrar dessa regler, men ett helt regellöst samhälle kommer att gå under.
Vidare så är det väl inte ok att du låser en tråd som du har skapat bara för att du blir motsagd, visst kan man skapa en ny tråd men med största sannolikhet kommer inte alla att orka gå igenom diskussionen igen utan det kommer att saknas vinklingar och åsikter som fanns i ursprungstråden, på så vis blir yttrandefriheten lidande. Och sist men inte minst kommer det att bli svårare att söka på trådar, då det kan finnas 100-tals trådar som behandlar samma sak, det är en förlust då Flashback är så mycket mer än ett diskussionsforum, det är även en källa för kunskap.
Jag ogillar diskussioner om moderering? Jag har ju för fasiken en diskussion om det just nu och har fört otaliga diskussioner om det både under min tid som moderator och efter min tid som moderator.
Inte för att vara oförskämd, men jag har lite svårt att följa din logik så om jag misstolkar något får du gärna rätta mig och förtydliga vad du menar. Ett så här stort forum måste för det första drivas enligt det regelverk som finns, annars blir det ohållbart utan att anställa moderatorer som sitter på heltid och det finns det inte ekonomi för. Vidare så är det här forumet Admins "vardagsrum" och du är här på hans nåder och spelar efter de regler som han anser vara korrekta, och passar inte det så återstår endast för dig och andra att bege sig till ett annat forum. Dock inte sagt att du inte får diskutera dessa regler, men efter att ha fått en bekräftelse för vad som gäller har du alltså två val - 1. Acceptera det. 2. Gå vidare till ett annat forum.
Och sist så om vi skulle gå efter att efterlikna Flashback med dagens samhälle så skulle vi ha allt fler regler och medlemmarna skulle endast få säga sitt vart 4:e år, och utifrån det så skulle mindre än 40% av de löften som getts hållas. Samt att de som bröt mot de regler som fanns på Flashback skulle bannlysas. Det är betydligt sämre än idag då du kan påverka konstant eller iaf försöka.
/Micke